انتخاب بدون شناخت، خلاف اخلاق و حق‌الناس است
کد خبر: 3970902
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
صلواتی در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد؛

انتخاب بدون شناخت، خلاف اخلاق و حق‌الناس است

یک فعال و پیشکسوت سیاسی با بیان اینکه اخلاق انتخاباتی باید از جانب مردم و کاندیداها رعایت شود، گفت: اگر مردم بدون شناخت و تحت تأثیر افکار دیگران دست به انتخاب افراد بزنند و کاندیداها نیز بدون احراز شایستگی وارد عرصه انتخابات شوند، هر دو خلاف اخلاق انتخاباتی و حق‌الناس عمل کرده‌اند.

صلواتی

فضل‌الله صلواتی، فعال و پیشکسوت سیاسی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره رعایت اخلاق انتخاباتی، اظهار کرد: برای یک مسلمان، ایمان و اخلاق سرسلسله همه امور زندگی از جمله ریاست، حکومت و انتخابات است. انتخابات با حق تعیین سرنوشت گره خورده و انسان باید این حق را ادا و از جامعه خود آن را مطالبه کند و مانع تجاوز دیگران به این حق شود. اخلاق انتخاباتی این است که انسان امانت را حفظ کند و لیاقت افراد داوطلب یک پست برای انتخاب‌کنندگان محرز شود؛ صرف اینکه گروه یا دسته‌ای کسی را تأیید کرده باشند، به‌ معنای رعایت اخلاق انتخاباتی و ادای امانت نیست، بلکه باید مشخص شود داوطلبان و کاندیداها تا چه حد صلاحیت آن پست را دارند.

وی افزود: در کشورهای دیگر، کاندیداها ابتدا در حزبی که به آن تعلق دارند، امتحان خود را پس داده و لیاقت و کارایی‌شان را نشان می‌دهند و کسی که بیشترین رأی را در داخل حزب می‌آورد، شایستگی داوطلب شدن در انتخابات را پیدا می‌کند. ما نیز باید کسانی را انتخاب کنیم که برای کشور مفید باشند و اگر کسی تحت تأثیر افکار دیگران و بدون شناخت دست به انتخاب بزند، این کار خلاف اخلاق انتخاباتی است.

این فعال و پیشکسوت سیاسی ادامه داد: در کشور ما احزاب منسجم وجود ندارند که کاندیدای خود را معرفی کنند، بلکه بیشتر جناحی و گروهی عمل می‌شود که حق‌الناس و خلاف اخلاق انتخاباتی است و در راستای منافع ملی نیست. رد صلاحیت افراد شایسته و دادن وعده‌های نامناسب نیز خلاف اخلاق انتخاباتی است. تقلب کردن، رشوه دادن، شانتاژ کردن و وعده دروغ دادن، فراتر از بی‌اخلاقی، خیانت محسوب می‌شود و کسی که این کارها را انجام می‌دهد، اصلاً باید محاکمه شود.

صلواتی تصریح کرد: بعد از انقلاب، در برخی زمینه‌ها، به‌جای تکامل پیدا کردن، بعضاً رو به انحطاط رفتیم، یعنی مردم به‌دلیل برخی رد صلاحیت‌ها در رأی دادن سست و دلسرد شدند، در واقع برخی معتقدند نظارت استصوابی به ضرر مردم و نظام تمام شده است که امیدواریم این قانون حذف شود و مثل دیگر کشورها، گروهی از قوه قضائیه پرونده کاندیداهای انتخابات را مورد بررسی قرار دهند و به‌جز کسانی که با محکومیت‌های شدید مواجه می‌شوند، افراد دیگری را رد صلاحیت نکنند. وقتی رد صلاحیت‌های گسترده اتفاق می‌افتد، نتیجه این می‌شود که کاندیداها با حداقل آرا به پست و مقام مورد نظر می‌رسند که باعث تأسف است. بنابراین، هم مردم، هم شورای نگهبان و هم کاندیداها باید اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند. اگر به ایمان، تقوا و آینده کشور توجه داشته باشیم، اخلاق انتخاباتی را رعایت کرده‌ایم؛ در غیر این صورت، مشارکت در انتخابات کاهش می‌یابد و افراد ضعیف برای تصدی مسئولیت‌ها انتخاب می‌شوند.

وی اضافه کرد: قبل از انقلاب، یکی از دلایل مبارزه علیه رژیم شاه این بود که چرا شوراهایی به نام آزادمردان و آزادزنان تشکیل می‌شود و این شوراها افرادی را مشخص کرده و از مردم می‌خواهند که از میان آنها تعدادی را انتخاب کنند، در صورتی‌ که این شوراهای وابسته به دربار حق نداشتند برای مردم مصلحت‌اندیشی کنند و مردم خودشان توانایی تشخیص افراد صالح و شایسته را داشتند. در دوره هفدهم مجلس شورای ملی، از شهر اصفهان بهترین چهره‌ها و شخصیت‌های صاحب‌نظر، تحصیل‌کرده و دارای معلومات کاندیدای انتخابات بودند، ولی بعد از کودتای 28 مرداد، انتخابات مجلس فرمایشی شد، اخلاق انتخاباتی از بین رفت و افراد شایسته کنار گذاشته شدند. امروز نیز بعضاً برخی رفتارها به‌گونه‌ای است که این طور تصور می‌شود، هر چه پیش می‌رویم، از نظر دموکراسی، برنامه‌ریزی و رعایت اخلاق انتخاباتی بیشتر افت می‌کنیم که باعث تأسف است.

انتهای پیام
captcha