بی‌اخلاقی انتخاباتی ناشی از ضعف دیانت است
کد خبر: 3971481
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰

بی‌اخلاقی انتخاباتی ناشی از ضعف دیانت است

یک استاد حوزه علمیه و پژوهشگر دینی گفت: دلیل عمده بی‌اخلاقی در جریان رقابت‌های انتخاباتی این است که برخی نامزدها از شخصیت سالمی برخوردار نیستند و دیانت و اخلاق اسلامی در وجود آنها ضعیف است.

بی‌اخلاقی انتخاباتی ناشی از ضعف دیانت است

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی فقیهی، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: در جریان رقابت‌های انتخاباتی هیچ مانعی وجود ندارد که نامزدها ویژگی‌ها و برتری‌های خود نسبت به رقبا را مطرح کنند، یا هواداران آنها به تبلیغ خصوصیات و امتیازات نامزد مورد نظر خود بپردازند، ولی تخریب طرف مقابل و تهمت زدن به او چه از طرف کاندیداها باشد و چه از سوی هواداران آنها، خلاف اخلاق انتخاباتی و مغایر با شرع است.

وی افزود: البته بیان نقاط ضعف یکدیگر که تهمت تلقی نمی‌شود و واقعیت به حساب می‌آید، آن هم بر اساس منطق و استدلال، نه با هدف تحقیر و تمسخر طرف مقابل، با اخلاق انتخاباتی سازگار است، ولی تهمت زدن و تخریب یکدیگر قطعاً در هیچ شرایطی جایز نیست و متأسفانه در اکثر انتخابات‌هایی که در کشور ما برگزار شده است، اخلاق انتخاباتی رعایت نشده و این موضوع درد جامعه ما محسوب می‌شود؛ برای مثال وقتی هنوز کاندیداهای قطعی و نتیجه تأیید صلاحیت‌ها مشخص نشده است، تخریب‌ها و تهمت‌ها شروع می‌شود و آنچه باید رعایت شود، نادیده گرفته می‌شود.


بیشتر بخوانید: 


این پژوهشگر دینی بیان کرد: رعایت اخلاق در جریان رقابت‌های انتخاباتی تا حدود زیادی به خود کاندیداها برمی‌گردد که اگر از شخصیت سالمی برخوردار باشند، مشکلی در این خصوص پیش نمی‌آید. از طرف دیگر، نهادینه کردن اخلاق در رقابت‌های سیاسی به اصلاح قانون انتخابات نیز مربوط می‌شود. البته بخشی از اصلاحیه‌ها انجام شده، ولی به اصلاحات بیشتری نیاز است. در واقع قانون انتخابات باید به گونه‌ای اصلاح شود که هر کس به اتهام‌زنی و تخریب دیگری اقدام کرد، در سوابقش درج شود و بتوانند او را از صلاحیت خارج کنند. این موضوع تا حدودی در قانون ذکر شده، ولی کلی و مبهم است و نیاز به تبصره و توضیح دارد.

فقیهی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت در خصوص رعایت اخلاق انتخاباتی این است که اگر اخلاق اسلامی و دیانت در وجود افراد نهادینه شده باشد، مشکلی از این لحاظ به وجود نمی‌آید، ولی مشکل عمده این است که برخی از نامزدها تدین لازم را ندارند و به اخلاق اسلامی آراسته نیستند و از همان زمان ثبت‌نام در انتخابات، تخریب‌ها و تهمت‌ها و جوسازی‌ها را علیه رقبا و دست‌اندرکاران انتخابات آغاز می‌کنند.

وی تصریح کرد: لازمه اخلاق انتخاباتی این است که نامزدها در برنامه‌های تبلیغاتی‌شان توان واقعی و قوت اجرایی و علمی خود را صادقانه مطرح کنند، نه اینکه شعارهای فریبنده و بدون پشتوانه علمی سر دهند. برخی نیز مشکلات را فقط متوجه جناحی می‌دانند که بر سر کار بوده است و با آن موافق نیستند، در صورتی‌که اخلاق انتخاباتی ایجاب می‌کند که راه‌حل مشکلات را بیان کنند و در صورت پیروزی، در عمل نشان دهند که از عهده حل این مشکلات برمی‌آیند و این واقعاً ضعف جناح حاکم بوده که نتوانسته مشکلات را حل‌وفصل کند. البته نقد تفکر و رویکردهای یک جناح خلاف اخلاق نیست، ولی تخریب آن و همه مشکلات را متوجه آن جناح دانستن، قطعاً خلاف اخلاق است.

انتهای پیام
captcha