یادگیری قرآن یک ضرورت و نیاز فراگیر است/ مؤسسات قرآنی به‌جای ظواهر تغییر رفتار را مدنظر قرار دهند
کد خبر: 4012214
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
یک فعال قرآنی بیان کرد:

یادگیری قرآن یک ضرورت و نیاز فراگیر است/ مؤسسات قرآنی به‌جای ظواهر تغییر رفتار را مدنظر قرار دهند

مدیر مؤسسه قرآن و عترت جامعه بیت‌الزهرا(س) در آران و بیدگل گفت: تشویق به آموزش و فراگیری قرآن باید به‌گونه‌ای باشد که احساس نیاز را در افراد زنده کند و آحاد مردم به ضرورت یادگیری قرآن پی ببرند.

آموزش عمومی قرآن

طیبه سلطانی‌فر، مدیر مؤسسه قرآن و عترت جامعه بیت‌الزهرا(س) در آران و بیدگل در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: آموزش قرآن و تبیین ضرورت و اهمیت آن به تعمیم و فرهنگ‌سازی نیاز دارد، تا هر کس نسبت به این آموزش احساس نیاز پیدا کند، حتی می‌توان خانه به خانه مراجعه و از افراد تقاضا کرد تا در دوره‌های آموزشی شرکت کنند. به قول مقام معظم رهبری، برای ما بسیار گران است که حتی قشر تحصیل‌کرده نیز در صحیح خواندن قرآن مشکل دارد.

وی افزود: مسئله فقط قرائت قرآن نیست، مهم این است که قرآن جای خود را در بستر زندگی افراد پیدا کند و شعار به عمل و رفتار تبدیل شود. تشویق و ترغیب به فراگیری قرآن راهکاری بسیار مهم است، ولی باید به‌گونه‌ای باشد که احساس نیاز را در افراد زنده کند و آحاد مردم به ضرورت یادگیری قرآن پی ببرند.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت جامعه بیت‌الزهرا(س) در آران و بیدگل تصریح کرد: مؤسسات قرآنی در دوره‌های آموزشی خود بیش از آنکه به ظواهر اهمیت دهند، باید خروجی‌های رفتاری را مدنظر داشته باشند، اینکه آیا آموزش‌ها به تغییر رفتارها منجر شده است یا خیر؟ در غیر این صورت، افراد فقط علمی را فرا گرفته‌اند و وقتی این‌گونه باشد، چه فرقی می‌کند که یک مطلب را بلد باشند یا نباشند؟ برخی افراد نیز قرآن را فقط برای ثواب آن فرا می‌گیرند، در صورتی که نیاز است تا قرآن فرا گرفته شود، به زندگی راه پیدا کند و سبک زندگی، قرآنی شود.

سلطانی‌فر ادامه داد: شاید به‌صورت بالقوه احساس نیاز زیادی به آموزش و فراگیری قرآن وجود داشته باشد، ولی یک‌سری موانع و آسیب‌ها مانع بالفعل شدن این احساس نیاز می‌شود. مهم‌ترین آسیبی که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که اگر توجهی هم به قرآن وجود داشته، چه از سوی متولیان امور و چه از سوی عموم مردم، به ظواهر قرآن بوده است، مثل اینکه هر مؤسسه‌ای چند حافظ قرآن تربیت می‌کند. این در حالی است که اگر همین موضوع حفظ قرآن را آسیب‌شناسی کنیم، متوجه می‌شویم حافظان زیادی هستند که قرآن را غلط می‌خوانند. بنابراین، آن‌قدر که به ظواهر توجه شده، حقیقت مورد توجه قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: آسیب دیگری که باید به آن اشاره کرد اینکه، به‌جای توجه به ضرورت و نیاز فراگیری قرآن، کسب مقام و رتبه و هدیه و جایزه مدنظر بوده؛ درست است که برای فعالیت‌های قرآنی باید ردیف بودجه وجود داشته باشد و مسئولان نسبت به تأمین مالی فعالیت‌های قرآنی اهتمام داشته باشند، ولی حقیقت قرآن با این‌ها در زندگی جاری نمی‌شود. آموزش‌ها از حالت کلاسیک صرف باید خارج شود و قالب رفتاری به خود بگیرد، مثلاً یکی از آفت‌های آموزش مفاهیم، یادگیری کلمات پرتکرار است که افراد حفظ و بعد از مدتی فراموش می‌کنند.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت جامعه بیت‌الزهرا(س) در آران و بیدگل بیان کرد: یکی از پیشنهادهایی که زمانی به معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه دادیم که مورد توجه قرار گرفت و اقداماتی نیز انجام و بعد از مدتی رها شد، این بود که آموزش مفاهیم به‌صورت سوره‌محور باشد، چون هر سوره‌ای براساس اسلوب خودش حاوی پیام‌هایی است و تفاوت زیادی وجود دارد میان آموزش مفاهیم به‌صورت سوره‌محور و آموزش آنها بر مبنای کلمات پرتکرار. اگر آموزش مفاهیم به‌صورت سوره‌محور باشد، پیام‌های هر سوره را می‌توان در بستر عمل و رفتار به‌طور کاربردی ارائه داد.

وی افزود: مؤسسه جامعه بیت‌الزهرا(س) از معدود مؤسسات قرآنی است که برای هر رده سنی دوره‌های آموزشی جداگانه در نظر گرفته و حتی برای نونهالان، 36 رشته تعریف شده است و به خانواده‌ها اعلام کرده‌ایم که مثلاً در پایان کلاس حفظ، به‌جای اینکه انتظار داشته باشند فرزندانشان این مقدار از قرآن را حفظ کرده باشند، انتظار تغییر رفتار را از آنها داشته باشند و این روش بسیار خوب جواب داده است. بعضاً خانواده‌ها بیان می‌کنند که فرزندانشان در موقعیت‌های مختلف آموزه‌های قرآنی را متذکر می‌شوند و رفتارهای ما در دوربین آنها قرار دارد.

انتهای پیام
captcha