توسعه فعالیت‌های مخابراتی نیازمند بازنگری در تعرفه‌های این حوزه است
کد خبر: 4012451
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۱

توسعه فعالیت‌های مخابراتی نیازمند بازنگری در تعرفه‌های این حوزه است

مدیر مخابرات منطقه اصفهان با بیان اینکه به‌دلیل نبود سرمایه کافی توسعه فعالیت‌های مخابراتی در استان با کندی مواجه شده است، گفت: امیدواریم با بازنگری در تعرفه‌های مخابراتی شاهد ورود نقدینگی لازم برای توسعه فعالیت‌ها در این حوزه باشیم.

اسماعیل قربانی مدیر مخابرات منطقه اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، اسماعیل قربانی، مدیر مخابرات منطقه اصفهان، در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز، ۲۰ آبان‌ماه در سالن کوثر این شرکت برگزار شد، اظهار کرد: بستر ارتباطی برای مردم و اپراتورها بدون استفاده از زیرساخت‌ها و خدمات پایه‌ای مخابرات فراهم نیست و این موضوع نشان می‌دهد که شرکت مخابرات با وجود خصوصی بودن، تعهدی ملی برای حفظ و ارتقای صنعت مخابرات و ارتباطات در کشور دارد.

وی افزود: از سال ۱۳۹۵، شرکت‌های مخابرات استانی حذف و ساختار مدیریتی مخابرات ایران به‌صورت متمرکز و متشکل از ۳۱ منطقه مخابراتی سازماندهی شد. در طی این سال‌ها تلاش شده تا روند توسعه که یکی از الزامات در حوزه تلفن است، متوقف نشود، ولی به دلایلی این روند با کندی مواجه شد. در هر فعالیت اقتصادی و تجاری، اگر درآمدها و هزینه‌ها تعادل نداشته باشد، اولاً توسعه آن متوقف خواهد شد و ثانیاً در یک بازه زمانی ممکن است از گردونه فعالیت‌ها خارج شود.

مدیر مخابرات منطقه اصفهان بیان کرد: تعرفه‌های مخابراتی در حوزه تلفن ثابت و اینترنت در طی سال‌های گذشته، نه تنها افزایش نیافته، بلکه با کاهش نیز مواجه بوده است، چنانکه یک دقیقه مکالمه ثابت درون استانی، ۴۵ ریال هزینه دارد. ما وظیفه داریم برای حفظ، توسعه و گسترش خدمات ارتباطی در جامعه تلاش کنیم، ولی چون از بودجه دولتی استفاده نمی‌کنیم و به درآمدهای درون سازمانی متکی هستیم، قطعاً درآمدها باید به گونه‌ای باشد که هم فعالیت‌های جاری و هم توسعه آنها را تضمین کند.

قربانی در خصوص چرایی توسعه فعالیت‌های مخابراتی، گفت: زمانی که تلفن همراه وارد کشور شد، متعلق به نسل دوم این فناوری بود و اکنون در آستانه ورود نسل پنجم تلفن همراه به کشور هستیم. انتظار مردم، سازمان‌ها، دانشجویان و دانش‌آموزان از مخابرات دیگر تلفن نیست، بلکه ارائه یک سرویس اینترنت پرسرعت برای انجام فعالیت‌هاست. بنابراین، مخابرات به تسهیل‌گر و پیشران سایر فعالیت‌ها در جامعه و بستر کسب‌وکار برای بسیاری از فعالیت‌ها تبدیل و تقاضای مردم باعث شده است که نیازهای ارتباطی آنها را متناسب با فعالیت و مصرف آنها تأمین کنیم.

وی ادامه داد: توسعه فعالیت‌های ارتباطی فقط به حوزه تلفن همراه مربوط نمی‌شود، بلکه در حوزه تلفن ثابت نیز مورد انتظار است. به‌دلیل نبود سرمایه کافی نتوانسته‌ایم سوئیچ‌هایی را که ۲۵ سال پیش وارد شبکه مخابراتی شده است، از گردونه فعالیت خارج کنیم. این سوئیچ‌ها فقط در حوزه تلفن ثابت سرویس ارائه می‌دهد، ولی در دنیا طی سال‌های گذشته تجهیزاتی وارد شبکه‌های تلفن ثابت شده است که سرویس‌هایی مشابه سرویس تلفن همراه ارائه می‌دهد و ما به‌دلیل عدم توان سرمایه‌گذاری نتوانسته‌ایم این ظرفیت را متناسب با نیاز جامعه گسترش دهیم. بنابراین، با بازنگری در تعرفه‌های مخابراتی می‌توان شاهد ورود نقدینگی بیشتری به حوزه مخابرات و توسعه فعالیت‌های این حوزه بود.

مدیر مخابرات منطقه اصفهان با ارائه گزارشی از وضعیت ارتباطی در این استان، گفت: بالغ بر سه میلیون تلفن ثابت منسوبه در استان اصفهان وجود دارد که از این تعداد، نزدیک به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تلفن مشغول به کار است و از این تعداد نیز حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار مورد کارکرد ماهیانه ندارد و مشترک حداقل استفاده را از آنها به‌عمل می‌آورد. ضریب نفوذ تلفن ثابت شاخصی است که برای ارزیابی پیشرفت یک کشور مورد توجه قرار دارد که این ضرب در استان اصفهان، ۴۶.۳۳ است، یعنی به‌ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت استان، ۴۶ خط تلفن وجود دارد. ضریب نفوذ تلفن ثابت بر اساس خانوار نیز ۱۲۱ است، یعنی هر خانوار امکان دارد بیش از یک تلفن ثابت دایر داشته باشد. میانگین زمان رفع خرابی تلفن ثابت نیز سه ساعت و ۱۸ دقیقه است.

وی اظهار کرد: در حوزه دیتا، یکی از سرویس‌هایی که طی ۱۰ سال گذشته به شدت رو به توسعه بوده، سرویس اینترنت یا پورت‌های پرسرعت است که در دو سال گذشته به‌دلیل شیوع کرونا، شاهد افزایش پنج برابری مصرف در این بخش بوده‌ایم. در پایان سال ۹۸، مصرف اینترنت در استان نزدیک به ۳۳ گیگابایت بر ثانیه بود و اکنون بالغ بر ۱۵۵ گیگابایت بر ثانیه است. متناسب با این میزان مصرف، ظرفیت‌های اینترنت استان را افزایش داده‌ایم و با پیگیری‌های چند ماه گذشته، سرعت اینترنت در استان، ۴۰ گیگابایت بر ثانیه افزایش یافت. تعداد پورت‌های منسوب ADSL در استان به ۹۳۳ هزار مورد می‌رسد که ۷۲۱ هزار تای آن مشغول به کار است. VDSL نیز از سرویس‌های جدیدی به‌شمار می‌رود که در استان، بالغ بر ۹ هزار و ۶۰۰ پورت منسوبه و پنج هزار و ۷۰۰ پورت VDSL وجود دارد.

قربانی با بیان اینکه مخابرات منطقه اصفهان از پیشگامان ارائه سرویس مبتنی بر فیببر نوری یا FTTH است، اضافه کرد: آینده تلفن ثابت بر بستر این سرویس تعریف می‌شود و این اتفاق باید بین پنج تا ۱۰ سال آینده در استان اصفهان رخ دهد. در حال حاضر، کسانی که استفاده زیادی از فضای مجازی دارند، از ظرفیت پورت ADSL اقناع نمی‌شوند و بعضاً ممکن است به مراکزی مراجعه کنند که ظرفیت بیشتری در سرعت اینترنت دارند. یکی از موضوعاتی که در برنامه هفتم توسعه مدنظر خواهد بود، سرعت اینترنت است و پیش‌بینی می‌شود که در پایان برنامه هفتم، حداقل سرعت، ۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه تعیین شود که بدون فیبر نوری قابل دستیابی نیست. بنابراین، باید امیدوار باشیم که سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این بخش انجام شود و این موضوعی است که اصحاب رسانه باید به‌صورت مستمر آن را مطالبه کنند. در واقع، مطالبه فیبر نوری به ایجاد یک زیرساخت پرسرعت برای انجام فعالیت‌ها کمک می‌کند. در آینده، مبنای ارتباطات، پورت پرسرعت خواهد بود، نه تلفن ثابت یا تلفن همراه و هر کس که به پورت پرسرعت دسترسی داشته باشد، می‌توان گفت که امکان ارتباطی خوبی برایش فراهم شده است.

وی افزود: ظرفیت‌سازی انجام شده در استان در بخش FTTH، بالغ بر ۶۷ هزار پورت پرسرعت قابل واگذاری است که از این تعداد، نزدیک به ۲۸ هزار سرویس دایر در استان وجود دارد. سرمایه‌گذاری به منظور توسعه این بخش هم برای ما به لحاظ کاهش هزینه‌ها مطلوب خواهد بود، هم برای حاکمیت به لحاظ سرویس‌ها و خدماتی که به پورت پرسرعت نیاز دارد و هم برای مشترکان به لحاظ سرعت بالای اینترنت و حس خوبی که از این لحاظ تجربه می‌کنند.

مدیر مخابرات منطقه اصفهان تصریح کرد: اصفهان جزو استان‌های برتر کشور در حوزه تلفن همراه به لحاظ ضریب نفوذ، سهم بازار و کیفیت ارتباط محسوب می‌شود. هفت میلیون و ۴۲۰ هزار مشترک همراه اول در استان وجود دارد و ضریب نفوذ تلفن همراه، ۱۳۸.۳۸ درصد است. تعداد سایت‌های همراه اول در استان، به هزار و ۶۵۵ مورد می‌رسد که نسل دوم، سوم و چهارم تلفن همراه را ارائه می‌دهد و در حال حاضر، همه شهرهای استان تحت پوشش نسل چهارم قرار دارند. مصرف ماهیانه اینترنت در شبکه همراه نیز یک میلیون و ۳۳۳ هزار گیگابایت است. علاوه بر این، هزار و ۶۹۵ روستا در استان وجود دارد که هزار و ۴۳۱ روستا دارای تلفن ثابت هستند. همچنین ۹۳۱ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که ۹۲۱ روستا تلفن خانگی دارند. از سال ۸۸ که مخابرات ایران خصوصی شد، تکلیف قانونی برای ارائه ارتباطات در روستاها نداشت و این تکلیف به عهده دولت بود، ولی مخابرات به این موضوع بسنده نکرد و طی این سال‌ها تلاش کرد، تا هم با کمک دولت و هم با تکیه بر اعتبارات داخلی، نیازهای ارتباطی روستاها را تأمین کند. علاوه بر این، همه روستاهای استان که شبکه مسی دارند، دارای پورت پرسرعت نیز هستند و در همه روستاهایی که سایت تلفن همراه وجود دارد، تلاش شده تا اینترنت نیز در آنجا ارائه شود.

وی بیان کرد: با شیوع کرونا این الزام شکل گرفت که مردم کمتر از خانه خارج شوند. بنابراین، فعالیت‌ها به سمت فضای مجازی رفت و این بستر در یکی دو سال گذشته توانست نیاز جامعه را برطرف کند، ولی این نکته را باید متذکر شد که سرمایه‌گذاری در حوزه ارتباطات کار یک شب و یک ماه و یک سال نیست و سرمایه‌گذاری‌هایی که طی سال‌های گذشته در این حوزه انجام شد، توانست نیاز جامعه را به نحو مطلوب پوشش دهد. انتخابات ریاست‌جمهوری در سال جاری نیز بر بستر تلفن همراه انجام شد و در روز رأی‌گیری تمام احراز هویت‌ها بر بستر تلفن همراه اتفاق افتاد. این نشان می‌دهد که باید در سراسر استان تلفن همراه وجود داشته باشد، تا بتوان سرویس مورد نظر را ارائه داد و می‌توان گفت همه روستاهایی که شعبه اخذ رأی داشتند، تحت پوشش تلفن همراه بودند، به جز نقاط صعب‌العبور که به‌دلیل نبود بسترهای ارتباطی، احراز هویت‌ها به‌صورت آفلاین اتفاق افتاد.

قربانی اظهار کرد: در حال حاضر، مخابرات و ارتباطات به عنصری مؤثر در اکوسیستم زندگی همه ما تبدیل شده و مخابرات ایران مهم‌ترین عامل حیات اکوسیستم دیجیتال در کشور است، به‌گونه‌ای که اگر آن را از اکوسیستم دیجیتال کشور حذف کنیم، امکان حیات این اکوسیستم وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام
captcha