توسعه حفظ قرآن در دستورکار حوزه علمیه اصفهان قرار دارد
کد خبر: 4029070
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

توسعه حفظ قرآن در دستورکار حوزه علمیه اصفهان قرار دارد

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان گفت: به دنبال تربیت طلاب آشنا با زبان قرآن هستیم، تا بتوانند ارتباطی مؤثر و کارآمد با قرآن برقرار کنند و در این خصوص، برنامه ما، توسعه حفظ قرآن است.

سیدحسین مؤمنی معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی، معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی در حوزه علمیه اصفهان به دو بخش عمده تقسیم می‌شود؛ بخش تعلیم و ترویج که شامل آموزش مباحثی مثل قرائت، تواشیح، تجوید، تفسیر و لغت و نیز جلسات سنتی قرآن است که به‌صورت مستمر در مدارس برپا می‌شود. بخش دیگر فعالیت‌ها شامل مسابقات قرآن است که سالانه در رشته‌های حفظ، قرائت، ترتیل، خطابه‌های قرآنی، تفسیر، مفاهیم و تواشیح برگزار می‌شود و طلاب آقا و خانم در این مسابقات شرکت می‌کنند.

وی افزود: تفسیر، مهم‌ترین رکن در آموزش مفاهیم و مباحث قرآنی است و بدون آن، برداشت‌ها از قرآن امری ظاهری و مقدماتی خواهد بود و اگر خواهان گسترش معانی و محتوای قرآن در جامعه هستیم، بحث تفسیر باید در دستورکار فعالیت‌های ترویجی قرار گیرد. در حال حاضر، تفسیر قرآن جزو کلاس‌های رسمی طلاب به‌شمار می‌رود و آنها با شرکت در این کلاس‌ها، با تفاسیر مهم و شیوه تفسیر آیات قرآن آشنا می‌شوند. علاوه بر این، کارگاه‌های آموزش روش‌های تفسیر نیز برای طلاب علاقه‌مند برگزار می‌شود.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان به استقبال طلاب از برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: یکی از پرطرفدارترین دوره‌های آموزشی در حوزه علمیه، برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی به‌شمار می‌رود و میزان مشارکت طلاب و خانواده‌های آنها در این برنامه‌ها، رضایت‌بخش است. خانواده‌های طلاب در مسابقات و بعضی از کلاس‌های آموزشی مثل حفظ و تفسیر نیز می‌توانند شرکت کنند.

وی بیان کرد: در حوزه علمیه اصفهان، یک مدرسه تخصصی حفظ قرآن به نام مدرسه شهید طباطبایی وجود دارد که در خیابان زینبیه اصفهان واقع شده و مخصوص طلاب آقاست. در این مدرسه، طلاب در دو طرح یک‌ ساله و دو ساله می‌توانند به حفظ قرآن بپردازند. در ماه گذشته، 40 نفر در طرح حفظ یک‌ ساله قرآن فارغ‌التحصیل شدند و اکنون در حوزه علمیه اصفهان، 300 طلبه حافظ قرآن حضور دارند.

مؤمنی ادامه داد: در سال جاری نیز همچون سال‌های گذشته، آزمون حفظ قرآن در رشته‌های 10 جزء، 20 جزء و حفظ کل با شرکت حدود 300 نفر از طلاب برگزار شد. دوره تخصصی قرائت و ترتیل نیز با حضور استاد شاه‌میوه برای طلاب در حال برگزاری است و حدود 70 نفر در آن شرکت می‌کنند. طلاب خانم در خصوص حفظ قرآن و طلاب آقا در زمینه قرائت و ترتیل بسیار فعال هستند. دوره حفظ نهج‌البلاغه نیز با شرکت 30 نفر از طلاب در حال برگزاری است.

وی تصریح کرد: ما به دنبال تربیت طلاب آشنا با زبان قرآن در زمینه تفسیر، قرائت و حفظ هستیم، تا بتوانند ارتباطی مؤثر و کارآمد با قرآن برقرار کنند. زبان قرآن برای همه مردم، گروه‌ها و سنین قابل فهم و تبیین است، لذا اگر طلاب با این زبان آشنا باشند و بتوانند قرائت، تفسیر، حفظ و مفاهیم قرآن را در جامعه گسترش دهند، می‌توان شاهد حرکت جامعه به سمت تعالی بود. اگر طلاب در این عرصه پیشتاز نباشند و فعالیت خود را متمرکز نکنند، ممکن است این حرکت با تأخیر انجام شود. در این خصوص، برنامه ما، توسعه حفظ قرآن است و خوشبختانه، هر سال تعداد حافظان قرآن در حوزه علمیه بیشتر می‌شود. با توجه به اینکه برنامه‌های حفظ تغییر کرده است، فرصت بیشتری برای حفظ قرآن به طلاب داده می‌شود و آنها می‌توانند به‌ صورت‌‌های مختلف در برنامه‌های مربوطه شرکت کنند، ضمن اینکه تشویق‌های مادی و معنوی نیز برای این دسته از طلاب در نظر گرفته می‌شود. همچنین علاوه بر برنامه‌های تخصصی آموزش قرائت و مفاهیم، تفسیر نیز جزو دروس اصلی حوزه قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha