کد خبر: 4094745
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۱

مربیان قرآن به دغدغه‌های نسل جدید گوش دهند

سرپرست معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اولین راه نزدیک شدن به نسل جدید، برقراری ارتباط با آنهاست، گفت: مربیان دار‌القران می‌توانند به مدارس رفته و در تعامل با کادر مدرسه، دغدغه‌ها و حرف دل دانش‌آموزان را بشنوند.

اصغر باقرزاده سرپرست معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش

به گزارش ایکنا از اصفهان، اصغر باقرزاده، سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در آیین گشایش گردهمایی مدیران مراکز دارالقرآن‌ آموزش و پرورش سراسر کشور که امروز، چهارم آبان‌ماه در اردوگاه شهید بهشتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: مخاطب جوان و نوجوان امروز، از ما فاصله گرفته و دلیل اصلی این فاصله، نوع ارتباط ما با آنهاست.

وی افزود: امروز پیش از هر چیز، بازی‌ها، رسانه‌های صوتی و تصویری، شبکه‌های تلویزیونی خارج از کشور و کتاب، محتوای ذهنی نوجوانان و جوانان را تشکیل می‌دهد. طبق آمار ۶ ماه گذشته، ۶ هزار و ۷۰۰ نسخه از کتب این حوزه، ترجمه‌ای بوده و این آمار نشان می‌دهد که ما در زمینه تولید و نشر کتاب کودک و نوجوان عقب هستیم.

سرپرست معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش گروه دوستان، خانواده، صدا و سیما، مربیان و مراکز دارالقرآن را دیگر گروه‌های تأثیرگذار در اذهان نوجوانان دانست و گفت: در نتیجه این وضعیت، ذهن نوجوان دیگر در دست من و شما نیست و اولین راه کاهش این فاصله و نزدیک شدن به این نسل، برقراری ارتباط با آنهاست.

وی با اشاره به تفاوت نوع برخورد با دختر و پسر در برقرای ارتباط، بیان کرد: در حوادث اخیری که در مدارس رخ داد، دختران با اختلاف بسیار زیاد نسبت به پسران، بیشتر درگیر بودند؛ ما در این سال‌ها نسبت به دختران بی‌توجه بودیم و هنوز هم هستیم.

باقرزاده شناخت نسل جدید را مهمترین کاری دانست که باید انجام شود و گفت: بعضی از نوجوانان دچار بحران هویت بوده، خشن و بی‌قرار هستند. اگر این افراد را مورد توجه قرار ندهیم، حتی در صورت کم بودن تعداد، همواره مشکل‌ساز می‌شوند؛ آنها در خانواده‌های سطح پایین یا فقیر رشد نکرده‌اند، بلکه اتفاقاً از نظر خانوادگی غنی هستند و باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرند.

وی افزود: نوجوانان سؤالاتی دارند که ما به آنها فکر هم نمی‌کنیم. مربیان دار‌القران می‌توانند به مدارس رفته و در تعامل با کادر مدرسه، دغدغه‌ها و حرف دل دانش‌آموزان را بشنوند.

سرپرست معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما در فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی، نیروی ماهر و متخصص در اختیار نداریم، تأکید کرد: باید همان‌قدر که برای فعالیت قرآنی دانش‌آموزان زمان می‌گذاریم، بر تربیت مربی هم تمرکز کنیم؛ امروز تنبیه شدید دانش‌آموزان از سوی مسئولان مدارس نشان‌دهنده غیرمتخصص بودن آنهاست؛ شعار «زن، زندگی، آزادی» شعار درستی است، ما در اسلام هم به همین سخن معتقد هستیم و نباید با آن مقابله کنیم، زیرا انقلاب ما برای تحقق همین مسائل بوده است.

وی بر لزوم برنامه‎‌ریزی برای مخاطب تأکید کرد و گفت: برای کسی که بر سر سفره قرآن می‌نشیند، باید برنامه وجود داشته باشد؛ تا زمانی که آموزش عمومی قرآن نداشته باشیم، نیروی متخصص و حرفه‌ای قرآنی نیز تربیت نمی‌شود. بنابراین، باید از ظرفیت دارالقرآن‌ها حداکثر استفاده صورت گیرد.

باقرزاده تصریح کرد: از نظر کمیت، نیروی انسانی قابل توجهی داریم، اما مایه ناراحتی است که هیچ بیانیه یا سخن جمعی نسبت به حوادث اخیر کشور از سوی این جمعیت منتشر نشد؛ مسئله ما در این بیانیه‌ها، نه موضع‌گیری سیاسی، بلکه مسئله فرهنگی است.

وی ادامه داد: می‌توانید بیانیه‌ای از طرف جامعه قرآنی آموزش و پررورش ارائه کنید، زیرا در این حوادث به قرآن هم توهین شد و این عمل حتی اگر غیرعمد یا نادانسته صورت گرفته باشد، باید به آن واکنش نشان داد؛ نمی‌شود کسی همنشین قرآن باشد، اما در برابر توهین به آن سکوت کند. بنابراین، باید فعالیت‌های جمعی را مورد توجه قرار دهیم.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha