کد خبر: 4094761
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

رونق دارالقرآن‌های مدارس در گرو اجرای درست کتاب‌های درسی قرآن است

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به اضافه شدن حفظ قرآن به کتاب‌های درسی در سال جاری، گفت: در صورت اجرای درست کتاب‌های درسی قرآن، دانش‌آموزان زیادی به دارالقرآن‌ها اضافه می‌شوند.

حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور

به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در آیین گشایش گردهمایی مدیران مراکز دارالقرآن‌ آموزش و پرورش سراسر کشور که چهارم آبان‌ماه در اردوگاه شهید بهشتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: از وظایف معلمان قرآن، اضافه کردن مؤلفه‌های قرآنی به پارامترهای مهم رتبه‌بندی مدارس است. مدرسه‌ای موفق است که درصد تربیت قرآنی آن بالا باشد. یکی از کارهای بزرگ دارالقرآن‌ها این است که معلمان رشته‌‌های دیگر به‌خصوص ریاضی، تجربی و علوم را قرآنی کنند. اگر شما مربیان قرآن بتوانید درصدی از این معلمان را قرآنی کنید، تقریباً آموزش‌ و پرورش را با قرآن فتح کرده‌اید؛ زیرا تأثیری که معلم فیزیک بر دانش‌آموزان خودش از نظر قرآنی دارد، معلم دینی و قرآن ندارد.

وی ادامه داد: وظیفه دیگر، فضاسازی مدارس است. طبق ادعای سازمان اوقاف، دو هزار بقعه فعال وجود دارد. این سازمان به هر کسی که از آن مطالبه کند، امکانات هم ارائه می‌دهد، در نتیجه می‌توان از این امکانات استفاده کرد، زیرا اوقاف تمام‌قد در خدمت تعامل با کارکنان آموزش‌ و پرورش قرار دارد. یکی از کارهای عالی اتحادیه آموزش‌ و پرورش این است که دانش‌آموزان عضو آن مسئولیت به عهده می‌گیرند و دیدگاه قرآنی خوبی هم دارند، ولی متأسفانه این شبکه فقط ۲۰۰ هزار عضو دارد، در حالی که باید چند میلیون نفر عضو آن باشند. ارتباط نزدیک با اتحادیه و قرآنی ساختن آن کار بسیار خوبی است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: حمایت از فعالیت‌های مؤثر در فضای مجازی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دو سال دانش‌آموزان را به فضای مجازی انتقال دادیم، در این مدت آنها گمان کردند که این فضا حقیقی است، لذا هر چه در آن فضا دریافت می‌کنند، به‌مثابه حقیقت می‌پندارند و دشمن از این قضیه استفاده زیادی کرده است. بخشی از حوادث اخیری که در کشور ایجاد شد، نتیجه همین اقدامات است. اگر فضای مجازی باز شد، باید مدیریت هم بشود و توسط نیروهای ما اشباع شود، در حالی که اکنون این‌طور نیست. در نتیجه باید تمرکز ویژه بر این فضا صورت گیرد.

وی اقدام جدیدی را که در سال جاری انجام شد، توجه ویژه به حفظ قرآن در کتاب‌های درسی دانست و تصریح کرد: کمترین میزان حفظ قرآن برای کسی که حافظ قرآن باشد، سه جزء است، در نتیجه از سال‌ گذشته، حفظ سه جزء قرآن به کتاب‌های درسی دینی اضافه شده است. در سال جاری نیز سازمان پژوهش به بحث حفظ قرآن وارد شد و مسابقاتی از کتاب‌های درسی راه‌اندازی کرد.

حجت‌الاسلام محمدی بر اجرای درست کتاب‌های درسی قرآن تأکید کرد و گفت: در صورت اجرای درست کتاب‌های درسی، دانش‌آموزان زیادی به دارالقرآن‌ها اضافه می‌شوند. میلیارد‌ها تومان هزینه چاپ کتاب‌های درسی و حقوق مربیان و معلمان است و آموزش این کتاب‌ها باید به گونه‌ای باشد که ما را به هدف اصلی برساند؛ با ۸۰۰ دارالقرآن نمی‌توان آموزش‌وپرورش را قرآنی کرد و باید مدارس مورد توجه قرار گیرند. هوشمندانه‌ترین کار، اسلامی شدن کتاب‌ها و بعد معلمان پرورشی است که اقدام به آموزش این مباحث می‌کنند. این کار در سال جاری انجام شده است و به تحولات جدی در آینده منجر خواهد شد.

وی اظهار کرد: طرحی در کشور اجرا می‌شود به نام اتقان که حرف الف نشانه ارتقا، ت نشانه توانمندی و ق نشانه قرآن است و «ان» به گروه معلمان یا مربیان، کارکنان و... اشاره دارد و هدف اصلی آن، ارتقای توانمندی قرآنی آموزگاران است؛ ما ۴۳۶ هزار آموزگار در دبستان داریم، بزرگترین مشکل این است که جمع محدودی از آنها درک درستی از قرآن ندارند و در نتیجه نمی‌توانند به بچه‌ها هم آموزش دهند. بزرگترین ضربه به آموزش‌ و پرورش ناشی از کم‌توانی آموزگاران در دوره دبستان بود که برای رفع این مشکل، طرح اتقان برنامه‌ریزی و در دولت قبل مقدمات آن فراهم شد و در دولت فعلی در حال اجرای آزمایشی است. مربیان دارالقرآن می‌توانند در اجرای درست این طرح بسیار کمک‌کننده باشند.

به گفته دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، هویت‌بخشی و حماسه‌سازی مهمترین کارکرد امور تربیتی و دارالقرآن در آموزش است. فرعون برای کوچک کردن قوم بنی‌اسرائیل دو اقدام انجام داد که امروز جهان در حال اجرای همین دو اقدام علیه ماست؛ یکی اینکه فشار اقتصادی شدید از راه کشتن روح مردانگی و سازندگی پسرانشان به آنها وارد کرد و دوم، جنگ نرم فرهنگی از راه واگذاردن دختران و زنان و گرفتن حیا از آنها بود. بزرگترین کاری که آموزش‌ و پرورش در هویت بخشی باید انجام دهد، ایجاد روحیه تلاش برای استقلال سیاسی و فرهنگی و برگرداندن هویت دینی و ملی ماست.

وی ادامه داد: اشتباه بزرگ ما این است که بر مسائل ملی و باستانی، از جمله کوروش حساسیت نشان می‌دهیم، علامه طباطبایی(ره) تلاش فراوان کرده تا اثبات کند کوروش همان ذواالقرنین در قرآن است؛ چرا ما از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنیم و بین تمدن کهن ایرانی و آموزه‌های اسلام فاصله می‌اندازیم. ما به هر حال وارث تمدن پنج هزار ساله ایرانیان هستیم و خوشحالیم که هزار و ۴۰۰ سال قبل توانستیم از اسلام استقبال کرده و آن را بپذیریم. این نکته‌ای بسیار کلیدی در امور پرورشی‌ است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: آرامش برآمده از اطمینان و حماسه برآمده از عقیده، دو مشخصه دانش‌آموز ممتاز است، معاونت پرورشی با همکاری سایر بخش‌ها باید به تربیت حماسه در دانش‌آموزان بپردازد. حس حماسه‌سازی در کودکان و نوجوانان باید ارضا شود، زیرا دانش‌آموز نیاز دارد تحرک داشته باشد و خودش را نشان دهد. بنابراین، ما باید از همه ابزارهای لازم که در مدرسه موجود است، برای پاسخ به این نیاز در نوجوانان و کودکان استفاده کنیم.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha