به گزارش ایکنا از اصفهان، آیین رونمایی از کتاب «دستنامه درمان شناختی رفتاری بیماریهای کودکان» و «شناخت درمانی نوجوانان در مدرسه» روز گذشته، پنجم شهریورماه در کتابفروشی اردیبهشت جهاددانشگاهی واحد اصفهان با حضور مترجمان این دو اثر برگزار شد.
محمدرضا رهبری، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان در ابتدای این نشست اظهار کرد: دوره جدید فعالیتهای انتشارات جهاددانشگاهی اصفهان با کتابهای محسن لعلی آغاز شد و تغییر و تحولی از نظر کیفی و کمی در الگوی کاری انتشارات این بخش شکل گرفت؛ این شروع مجدد و همکاری با ایشان مایه خوششانسی ما بود. امیدوارم از مرحله چاپ و نشر به مرحله کار عملی درباره این کتابها و گسترش آنها بهعنوان موضوعات اساسی در جامعه برسیم. از بابت انتشار کتاب دیگری از دکتر لعلی در مجموعه جهاددانشگاهی واحد اصفهان خوشحالم و به عوامل این کار تبریک میگویم.
وی افزود: دو ویژگی دکتر لعلی به این همکاری تداوم و عمق بخشید؛ اولاً کتابهایی که ایشان معمولاً برای نشر به ما پیشنهاد میکند، درباره مسائل جامعه امروز است که موضوع بسیار مهمی برای ما به شمار میرود. به عبارتی، این کتابها پاسخ به خواستههای فردی یا دلمشغولیهای ایشان نیست، بلکه به نیازهای روز جامعه پاسخ میدهد و یکی از رسالتهای جهاددانشگاهی نیز همین است. از جمله این مسائل، سروکار داشتن با نوجوانان در مدارس است؛ بنابراین یکی از جوامع هدف ما معلمان و مشاغل مرتبط با این گروه سنی هستند و کمتر کتابی نیز وجود دارد که پاسخگوی این نیاز باشد؛ در نتیجه کتاب «شناختدرمانی نوجوانان در مدرسه» با همکاری دکتر لعلی منتشر شد و در دسترس علاقهمندان و دغدغهمندان این حوزه قرار گرفت که مایه خرسندی ماست.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان ادامه داد: عملگرایی، فعالیت زیاد و بخل نورزیدن در عرضه داشتهها از جمله ویژگیهای بارز این استاد توانمند است، بهطوری که چندی پیش موضوع حرکت جامعه ایرانی به طرف سالمندی و کمبود منابع علمی در این حوزه را با ایشان مطرح کردم که با روی گشاده پذیرفت و چند روز پیش، اثری عرضه کرد که به زودی منتشر خواهد شد.
محسن لعلی، دکترای تخصصی روانشناسی و از مترجمان کتاب «دستنامه درمان شناختی رفتاری بیماریهای کودکان» نیز در این نشست اظهار کرد: مجموعه جهاددانشگاهی بدون اغراق از افرادی خوشفکر و خلاق تشکیل شده که ترجمهها و نوشتههای نویسندگان را با روی گشاده میپذیرند. این رسالت برای من وجود دارد تا چیزی از خودم در زندگی باقی بگذارم و انسان باید توجه کند که آیا نفس کشیدنش ارزشی دارد؟ دیگر امور که جای خود را دارند.
وی افزود: دلیل اینکه چند سالی است در حوزه روانشناسی به درمانهای شناختی رفتاری روی آوردهام، این است که از زمان تدریس متوجه این نکته شدم که منبع چشمگیری در اینباره در دست نیست و دانشجویان نیز این سبک از درمان را بلد نیستند؛ بنابراین کار ترجمه را با کتاب «راهبردهای درمان شناختی رفتاری کودکان مضطرب و افسرده» آغاز کردم، سپس کتاب ««فنون درمان شناختی رفتاری در درمان اختلالات روانی» را نوشتم که به چاپ چهارم رسیده است، بعد از آن «کتاب کار افکار منفی» را ترجمه کردم که رویکرد CBT دارد و نوشته دیوید کلارک، نویسنده انگلیسی است. در مرحله بعد، کتاب «هر احساسی را باور نکن» نوشته رابرت لیهی را ترجمه کردم.
عضو هیئت علمی پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان بیان کرد: این روند ادامه یافت تا اینکه یکی از دوستان بحث درمان شناختی رفتاری در خصوص بیماریهایی مثل صرع، دیابت، تومورشناسی و سرطان را مطرح کرد که با توجه به نبود کتابی در این زمینه، پیشنهاد جالبی بود. برآن شدیم تا کتابی با عنوان «دستنامه درمان شناختی رفتاری بیماریهای کودکان» را ترجمه کنیم که بیشتر درمان شب ادراری، بیماریهای گوارشی کودکان، صرع و فلج مغزی را توضیح میدهد؛ ولی ویژگی متفاوت این کتاب تخصصی بودن آن است.
وی تصریح کرد: طی سالها حتی روانپزشکان نیز اقبالی به کار روانشناسان و مشاوران نشان نمیدادند؛ ولی با ترجمه این کتاب، جلسهای با متخصصان مغز و اعصاب اصفهان تشکیل دادیم تا آنها را برای رواندرمانی بیماریهایی از جمله پارکینسون، صرع و ام اس قانع کنیم، البته این نوع درمان سابقه بسیاری در دنیا دارد و ما دیر اقدام کردیم.
لعلی درباره کتاب «شناخت درمانی نوجوانان در مدرسه» نیز توضیح داد: زحمت اصلی ترجمه این کتاب به عهده همکارانم بود. کتاب «شناخت درمانی نوجوانان در مدرسه» برای مشاوران مدرسه بسیار کاربردی است. در ابتدا مقدمهای در خصوص رویکرد شناختی رفتاری دارد و درباره باورها، تکنیکهای CBT و کاربرد آن در مدرسه توضیحات مفیدی بیان میکند. این کتاب برای همگان بسیار آسان، روان و کاربردی است.
زهراسادات مرتضوی
انتهای پیام