به گزارش ایکنا از اصفهان، محمود استقلال، مدرس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در همایش «برندسازی در صنعت پوشاک» از سری برنامههای چهارمین جشنواره ملی فرهنگی، هنری و دانشبنیان فردخت که امروز، اول آذرماه در اتاق بازرگانی کاشان برگزار شد، به مواردی که سبب خرید یک محصول میشود، اشاره و اظهار کرد: بسیاری از ما اگر از محصولی خرید میکنیم، لزوماً نه بهدلیل مرغوبیت و خاصیت آن و نه حتی حسی است که از فروشنده دریافت می کنیم، بلکه اکثر اوقات برای خاصیت خودابرازی دست به خرید میزنیم.
وی با بیان اینکه خودابرازی یکی از ویژگیهای انسان است که لزوماً در همه انسانها در یک سطح نیست و یا حتی برای یک نفر در تمام مقاطع زندگی به یک اندازه بروز نمیکند، ادامه داد: در حدیث قدسی آمده است که خداوند میفرماید: «من گنجی مخفی بودم و خواستم دیده شوم»؛ به عبارتی دیده شدن و این خاصیت وجودی را حتی خالق ما هم کتمان نمیکند.
این مشاور صادرات و برندسازی گفت: همه چیز به کیفیت محصول برنمیگردد. ارضای نیازهای احساسی، اجتماعی، قیمت، انرژی و حتی هزینه روانی از فاکتورهای مهمی است که در خرید دخالت دارند؛ پس ما در کسب و کاری موفق میشویم که بدانیم ارزش یا به عبارتی منفعتها و خاصیتهای مناسبی را که مشتری دوست دارد، برای او فراهم میکنیم.
وی افزود: از مقایسه منفعت و هزینه، ارزش یک محصول مشخص میشود. هرچه مشتری راضیتر باشد، منفعت بیشتری به ما میرساند. در کنار تمام چیزهایی که میتواند برای مشتری خلق ارزش کند، برند کردن از جایگاه ویژهای برخوردار است. برند کردن یعنی حک کردن چیزی در ذهن انسانها و «ارزش ویژه برند» به مفهوم ارزشی است که بهواسطه برند به محصول اضافه شود.
محمدرضا نجفی، دبیر چهارمین جشنواره ملی فرهنگی، هنری و دانشبنیان فردخت نیز ضمن تشکر از دعوت اتاق بازرگانی کاشان برای برگزاری این همایش اظهار کرد: یکی از مباحث مهم در ترویج پوشش ایرانی و اسلامی، برندسازی این صنعت به شمار میرود که امری ضروری و مورد غفلت فعالان این حوزه است؛ به همین دلیل با وجود تلاشهای طراحان، خیاطان و اثرگذاران این حوزه، هنوز شاهد برونداد اجتماعی در این موضوع نیستیم.
وی با بیان اینکه مخاطبان با بهرهمندی از صنعت برندسازی باید بتوانند بر ذائقههای اجتماعی تأثیر بگذارند، کار خود را از مزون و کارگاه به سطح جامعه بیاورند و نقشآفرینی اجتماعی در حوزه پوشش ایرانی اسلامی داشته باشند، ادامه داد: از سویی، این مخاطبان ناچارند که وارد مباحث برندسازی شوند و از سوی دیگر، مباحث مربوط به پوشاک چه در ایران و چه در دنیا در حال تنوع و فزونی یافتن است. با این مقدمات باید عرض کنم که یکی از اهداف جشنواره ملی فردخت این است که به این مسیر در سطوح اقشار گوناگون شامل نخبگان، استادان، طراحان و خیاطان که بعضاً نگاه خنثی یا حتی منفی به تأثیرگذاری اجتماعی پوشش دارند، سمت و سویی ایرانی و اسلامی بدهد.
دبیر چهارمین جشنواره ملی فرهنگی، هنری و دانشبنیان فردخت گفت: یکی از اهداف بلند این جشنواره، همسویی و همافقی جامعه بزرگ هنرمندان بر این موضوع است که با برگزاری این همایشها این هدف دستیافتنی خواهد شد.
زهراسادات محمدی
انتهای پیام