حجتالاسلام مهدی اژهای، استاد حوزه و دانشگاه در گفتوگو با ایکنا از اصفهان درباره نقش زنان در نهضت حسینی اظهار کرد: نهضت حسینی برای احیای دین جهانی اسلام و بیداری مردم به خواب رفته، دین به دنیای دیگران فروخته، برده زر و شهوت شده و اسارت اختیاری را آزادی پنداشته شکل گرفت و درس آزادی و آزادگی برای همه نسلها و عصرها بود. در این نهضت بینظیر، نقش اسوه حیا و عفت و سرور زنان زمان، زینب کبری(س) و بازبینی نقش دیگر زنان در این دوران، بسیار حیاتی است.
وی با بیان اینکه نقش زنان در نهضتهای انبیا در قرآن بهطور مفصل بیان شده است، گفت: این کتاب آسمانی از بزرگزنانی که همراه انبیا بودهاند، برخی را نام برده است؛ یکی حضرت حواست که این نام را در روایات میبینیم. نکته نخست اینکه ایشان پس از خلقت حضرت آدم(ع) از همان خاک و گل آدم آفریده میشود. از آیات ۳۵ تا ۳۷ سوره بقره اینطور به دست میآید که حوا با حضرت آدم(ع) در بهشت اسکان داده میشود: «... يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ... .» در امتحان بهطور مشترک با حضرت آدم(ع) شریک است: «... وَلَا تَقْرَبَا هَٰذِهِ الشَّجَرَةَ... .» هر دو مورد اغفال شیطان واقع میشوند: «فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا... .» با همدیگر از بهشت اخراج میشوند: «وَقُلْنَا اهْبِطُوا...» و توبه آنها در سرزمین عرفات و در شب عرفه پذیرفته میشود: «فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ... .»
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به داستان حضرت ابراهیم(ع) و آنچه درباره حضرت ساره(س) میخوانیم، افزود: این داستان نیز دربرگیرنده نکاتی است؛ اول اینکه ایشان در همه سفرها و تبعیدها همراه حضرت ابراهیم(ع) بود و مادر حضرت اسحاق(ع)، پدر انبیای بنیاسرائیل بود. دوم، ایشان هاجر، کنیز خود را به حضرت ابراهیم(ع) بخشید تا از او صاحب فرزند شود. سوم، حضرت هاجر، مادر حضرت اسماعیل(ع) و کسی است که در کنار کعبه مدفون شد و بخشی از مناسک حج، یعنی سعی صفا و مروه و چاه زمزم یادگار ایشان است.
وی از داستان حضرت موسی(ع) و آیه هفت سوره قصص یاد کرد و گفت: از این داستان، این موارد قابل برداشت است: نقش مادر حضرت موسی(ع): «وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ أُمِّ مُوسَىٰ... .» دوم، وقتی ایشان فرزند خود را در رود نیل رها میکند: «فَأَلْقِيهِ فِي الْيَمِّ... .» سوم، وعده بازگشت فرزند به مادر با الهام الهی و اینکه او از مرسلین میشود: «إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِينَ.» چهارم، دختران حضرت شعیب(ع) که یکی از آنها همسر حضرت موسی(ع) میشود.
اژهای با اشاره به داستان حضرت مریم عذرا و آیه ۴۲ سوره آلعمران بیان کرد: از این آیه و آیات مربوط، چند نکته به دست میآید؛ اول اینکه او برگزیده خداست: «یا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ.» دوم، مطهره است: «وَ طَهَّرَكِ» و سوم اینکه ایشان مادر پیامبر اولوالعزم، حضرت عیسی مسیح(ع) است.
وی با بیان اینکه در قرآن دو سوره با نامهای النساء و مریم(س) وجود دارد، تصریح کرد: در اسلام نیز آمنه بنت وهب، مادر حضرت محمد(ص)، حضرت خدیجه(س)، همسر پیامبر اسلام(ص) و حضرت فاطمه زهرا(س)، زنانی هستند که نقششان بر هیچکس پوشیده نیست. از بررسی نهضت کربلا نیز این نکات به دست میآید؛ اول اینکه بنابر نقلی ۸۴ زن و کودک در سفر از مکه به کربلا با امام حسین(ع) همراه بودند. دوم، حضور حضرت زینب(س) و سوم، نقش دخترانی چون حضرت سکینه(س).
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حضور بانوان در نهضت کربلا از چند دیدگاه باید بررسی شود، اضافه کرد: نخست، حضور خاندان عترت و طهارت(ع) همراه امام و رهبر نهضت الهی که مصداق آیه ۲۸۵ سوره بقره است: «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ...» دوم، ایمان به هدف آن هم با تمام وجود که رضای خداوند بود و سوم، ایمان به مکتب که همان قرآن است.
وی افزود: دیدگاه دیگر ایمان به وحی، نبوت، رسالت و ولایت و نیز یقین به قیامت و حساب و کتاب است که نه فقط در وجود آنها حاکم بود، بلکه ایشان اسوههایی در مرز عصمت اکتسابی بودند. در تمام لحظات زندگی به انجام وظیفه و اطاعت آگاهانه و عاشقانه از رهبر معصوم(ع) خود پرداختند و در عمل و در سختترین شرایط انقلاب اندک تردید، سستی و تزلزل در صغیر و کبیر آنها دیده نشد.
اژهای ادامه داد: شهادت برترین مردان و جوانان، تشنگی و گرسنگی بیحد، آتش زدن خیمهها، ضربوشتم وحشیانه زنان و کودکان گرفتار چند صد هزار افراد بیرحم و تهدید به قتل، اسارت و زندان، عزیزان خدا را در مجلس پستترین افراد بردن، جشن و پایکوبی دینفروشان به ثمن بخس در سر هر کوی و برزن، در غل و زنجیر در بازار کوفه و شام و مجلس عبیدالله بن زیاد و یزید بن معاویه گرداندن، در خرابه شام و زندان بدون سقف، فرش و چراغ زندانی کردن و همچنان در قحطی آب و غذا نگه داشتن و در نهایت تسلیم نشدن، حفظ عزت و حسرت یک آه کشیدن مظلوم را بر دل ظالم نشاندن، حماسهای از نقشآفرینی زنان در نهضت حسینی است.
وی با بیان اینکه هرچه اوضاع خطرناکتر و سختتر میشد، صلابت ایمان، صبر و استقامت آنها بیشتر تجلی میکرد، اظهار کرد: یزید سفاک از جاسوس خود در طول سفر پرسید: «آیا آثار ندامت و شکست در گفتار و رفتار اسیران دیدی؟» او در جواب گفت: نه فقط زنان حتی کودکان هم از ما تقاضای جرعهای آب نمیکردند. یزید پلید اعتراف کرد و گفت: «اینها از خاندان وحی و رسالت و از خاندان عزتند» و این یکی از جلوههای خاندانی است که تنها اسوه زندگی سعادتمندانه بهشمار میروند.
زهراسادات محمدی
انتهای پیام