به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان، محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی اصفهان از اجرای طرحی خبر داد که به گفته او، مصداقی عینی از بازتعریف فضاهای شهری در تعامل با بافتهای تاریخی است. طرح «خیابان ابوذر رهنان» با رویکردی نوین و نگاه به میراث و گردشگری شهری، در دو سال اخیر طراحی و اجرا شده است و اکنون نمونهای موفق در بازآفرینی شهری شناخته میشود.
وی درباره آغاز و روند اجرای این طرح اظهار کرد: خیابان ابوذر رهنان دو سال پیش طراحی شد و سال گذشته به همت سازمان نوسازی و بهسازی و منطقه 11 شهرداری اصفهان به مرحله اجرا رسید. این خیابان در مجاورت بافت تاریخی ارزشمند رهنان قرار گرفته که شامل بازار، حمام، مسجد و سایر عناصر تاریخی این منطقه است. خیابان ابوذر در موقعیت یکی از شریانهای اقتصادی اصلی رهنان با مشکلات متعددی مواجه بود که مهمترین آن، محدودیت عرض پیادهروها و کافینبودن برای تعداد زیاد عابران پیاده، بهویژه در ساعات پررفتوآمد بود.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با اشاره به مشکلات ترافیکی و ظرفیتهای بالقوه خیابان ابوذر افزود: علاوه بر محدودیت در تردد عابران پیاده، این محور شهری در ساعات مختلف روز دچار اختلال ترافیکی و عملاً از چرخه بهرهوری خارج میشد. از سوی دیگر، موقعیت مکانی خاص این خیابان در مجاورت بافت تاریخی، فرصتی بینظیر برای تبدیل آن به مسیری تفرجی و گردشگری فراهم میکرد؛ درواقع نگاهی که به آن شکل گرفت، خیابانی مانند چهارباغ بود؛ یعنی فضایی که هم محلی برای رفتوآمد و خرید باشد و هم امکان گردش و قدمزدن شهروندان را فراهم کند.
وی با اشاره به راهکارهای پیشبینیشده گفت: امکان حذف کامل تردد خودروها در این خیابان وجود نداشت؛ بنابراین تصمیم گرفتیم عرض گذر خودرویی را کاهش دهیم و آن را به خیابانی یکطرفه با عرض کنترلشده تبدیل کنیم. فضای باقیمانده به پیادهروها اختصاص یافت. طراحی بهگونهای صورت گرفت که باغچههایی در کناره خیابان ایجاد، مسیرهای کندرو و تندرو برای عابران پیشبینی و پیادهروی کنار مغازهها، مسیر کندتر و پیادهروی سمت فضای سبز، مسیر تندتر در نظر گرفته شد تا فضای شهری هم کارآمد و هم پاسخگوی نیازهای متعدد کاربران باشد.
ایزدخواستی درباره جزئیات بیشتر طرح بیان کرد: با اجرای این طرح، خیابان ابوذر که پیشتر فقط دو پیادهرو داشت، اکنون به خیابانی با چهار مسیر پیادهروی متفاوت تبدیل شده است. کفسازی با سنگفرش مناسب، نصب پایه چراغهای روشنایی جدید و ایجاد میدانگاهی در میانه خیابان که ذاتاً بهصورت رویدادی طراحی شده، این مسیر را به گذری تفرجی تبدیل کرده است، بهطوری که افراد میتوانند از یک سر خیابان وارد شوند و در پایان مسیر به بناهای تاریخی برسند. این فضا میتواند ضمن قدمزدن، گردشگران را به سمت محوطههای تاریخی هدایت و آنان را با اهمیت بافت تاریخی منطقه آشنا کند.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت انتخاب این منطقه خاص برای اجرای طرح گفت: سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان مناطقی را برای پروژههای مداخله انتخاب میکند که از لحاظ تاریخی، فرهنگی و بافتی حائز اهمیت باشد. خیابان ابوذر نیز در منطقه یک شهر اصفهان قرار دارد و بهدلیل موقعیت تجاری آن، بهویژه در زمینه فروش محصولات چوبی، از نقاط پرمراجعه برای شهروندان سراسر اصفهان بهشمار میآید؛ همچنین مردم بومی رهنان نیز به فضاهای شهری مناسب نیاز دارند؛ طبیعت و زیستبوم این منطقه ظرفیت خوبی برای توسعه چنین فضاهایی ایجاد کرده بود.
مسئول بافت تاریخی شهر اصفهان با تأکید بر ظرفیت گردشگری منطقه بیان کرد: یکی از اهداف اصلی ما از اجرای این طرح، جلب توجه گردشگران به بناهای تاریخی پیرامون خیابان ابوذر بود. امیدواریم این فضا زمینهای برای معرفی تاریخ و هویت منطقه رهنان فراهم کند و فرصت مناسبی برای سرمایهگذاریهای آتی در حوزه گردشگری و خدمات شهری ایجاد شود.
وی در پایان درباره جزئیات فنی طرح اظهار کرد: طرح خیابان ابوذر بهطور کامل به پایان رسیده و اجرا شده است. اگر بخواهیم آن را با طرح «گذر آقا نجفی» مقایسه کنیم، از لحاظ سیاست اجرایی و ساختار فضاسازی، مشابهتهای زیادی بین این دو وجود دارد. تفاوت اصلی در این است که خیابان ابوذر، محور خودرویی نیز محسوب میشود که پیادهروهای آن تقویت شده، در حالی که گذر آقا نجفی صرفاً مسیری پیادهراهی است.
انتهای پیام