حجتالاسلام سید احمد سجادی، رئیس دانشکده علوم قرآنی اصفهان در گفتوگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: دورهای که قیام عاشورا تحقق یافت، زمانی بود که اعتقادات مرجئه و القائات اموی در جامعه رواج گستردهای داشت و به سست کردن پایههای دین و احکام اسلامی انجامید، چنانکه بعد از واقعه عاشورا و بهخصوص در زمان عبدالملک بن مروان، مدینه به مرکز لهو و لعب تبدیل شد. قیام امام حسین(ع) و به دنبال آن، قیام خاموش امام سجاد(ع) و سپس قیام علمی امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، جهان اسلام آن زمان را متحول کرد. در واقع، خون امام حسین(ع)، نیایشهای امام سجاد(ع) و علم امام باقر(ع) و امام صادق(ع) توانست تحولی در بنیادهای تفکر جامعه بهوجود آورد.
وی افزود: زمانی که پیامبر(ص) از دنیا رفت، القائاتی که بعد از ایشان توسط خلفای راشدین شکل گرفت، سخنان پیامبر(ص) را از جامعه اسلامی حذف کرد و شعار «حسبنا کتاب الله» در جهان اسلام طنینافکن شد و متأسفانه تا زمان عمر بن عبدالعزیز نقل و کتابت سخن پیامبر(ص) ممنوع بود و زمانی هم که این ممنوعیت برداشته شد، اولین کتاب حدیثی توسط مالک بن انس به رشته تحریر درآمد. در جهان تشیع اینگونه نبود، ولی متأسفانه در جهان اهل سنت این عارضه بهوجود آمد. بنابراین، زمانی که نقل سخن پیامبر ممنوع شد و القائات و شبههافکنیهای امویان و دور نگه داشتن مردم از اسلام اتفاق افتاد، قیام امام حسین(ع) به مقدمهای برای روشنگری جامعه اسلامی تبدیل شد و شعار امام حسین(ع) نیز همین بود که اگر یزید بخواهد بر شئونات اسلامی حاکم شود، باید از اسلام خداحافظی کرد.
رئیس دانشکده علوم قرآنی اصفهان اضافه کرد: در آن زمان، قیام امام حسین(ع) حکومت اموی را در هم پیچید و اجازه نداد یزید به اهداف خود برسد و حاکمان بعدی اموی نیز اهداف خود را اجرا کنند. بعد از این نیز قیام حسینی منشأ یک سری تحولات فکری و اجتماعی شد. از نظر فکری، ائمه اطهار(ع) مبنای دینی را حرکت امام حسین(ع) قرار دادند و بر آن بسیار تأکید کردند و به شیعیان و آزادگان نشان دادند که مبنای حرکت خود را قیام امام حسین(ع) قرار دهند. همین باعث شد تا آزادگان جهان حتی آنهایی که مسلمان نبودند، مبنای حرکتهای آزادیخواهانه خود را قیام حسینی قرار دهند. جملهای که از گاندی نقل شده و میگوید: «حسین(ع) فقط پیشوای مسلمانان نیست، بلکه پیشوای تمام آزادگان است» فقط سخن گاندی نیست، بلکه سخن تمام آزادگانی است که امام حسین(ع) را میشناسند و به ایشان تمسک میکنند.
سجادی تصریح کرد: قیام امام حسین(ع) هم در زمان خودش منشأ یک فکر، اعتقاد و حرکت اجتماعی شد و هم بعد از آن منشأ حرکتهای مختلف بود، تا برسد به حضرت مهدی(عج) که مبنای حرکت ایشان نیز قیام عاشوراست، چرا که یاران حضرت مهدی(عج) نیز میگویند: «یا لثارات الحسین(ع)» و در زیارت عاشورا میخوانیم: «و أَنْ يَرْزُقَنِي طَلَبَ ثَارِكَ مَعَ إِمَامٍ مَنْصُورٍ؛ خدایا به ما روزی بده تا همراه حضرت مهدی(عج) قیام کنیم.» در دعای ندبه نیز آمده است: «أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ.»
وی بیان کرد: اگر الگوی خود را انسان کامل قرار دهیم، از جمله کسانی که میتوانند الگو واقع شوند و در تحولات اجتماعی منشأ اثر باشند، یاران حضرت مهدی(عج) هستند. در زیارت عاشورا نیز میخوانیم: «اَنْ یَجْعَلَنِی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ اَنْ یُثَبِّتَ لِی عِنْدَکُمْ قَدَمَ صِدْقٍ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ». در واقع، اینکه در دنیا و آخرت همراه امام حسین(ع) و یاران ایشان باشیم، این همراهی میتواند تحولی برای ما بهوجود بیاورد، به شرط اینکه بر این باور باشیم. علاوه بر این، قیام حسینی حرکتی مبتنی بر آزادگی است که میتواند منشأ تفکر و حرکت انسانهای امروز و آینده باشد.
رئیس دانشکده علوم قرآنی اصفهان اظهار کرد: هر خوانش و قرائتی که از واقعه عاشورا به دست میدهیم، باید خوانشی صحیح باشد. خوانشهای تحریفشده، متزلزل، بیثبات و فاقد مدرک نمیتواند ما را به نتیجه موردنظر برساند. خوانش صحیح و واقعبینانهای که مرحوم مطهری از قیام عاشورا داشت، میتواند منشأ اثر باشد. از چنین خوانشی میتوان برداشتهای اجتماعی، اخلاقی و اعتقادی داشت. اگر یاران امام حسین(ع) را الگو قرار دهیم، آن وقت از هر کدام میتوانیم خوانشی به دست آوریم و سخنان و کنش آنها میتواند منشأ اثر باشد. اگرچه کتابهای خوبی در این زمینه نوشته شده است، ولی متأسفانه از زندگی همه یاران امام اطلاع نداریم و از آنهایی هم که اطلاع داریم، بسیار محدود است. حتی از حضرت قمر بنی هاشم(ع) نیز جز چند صفحه مطلب که البته در کتابهای مختلف بسط داده شده است، اطلاع دیگری در دست نیست، با اینکه ایشان از مهمترین یاران امام حسین(ع) بودند، ولی همین مطالبی هم که وجود دارد، نشاندهنده اوج روحانیت، شجاعت و معنویت این افراد است که میتواند برای پیروان ایشان منشأ اثر باشد.
انتهای پیام