مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع)؛ پیشگام نهضت عاشوراشناسی در جهان
کد خبر: 1314357
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰

مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع)؛ پیشگام نهضت عاشوراشناسی در جهان

گروه بین‌الملل: مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) از سازمان‌های مذهبی مردم‌نهاد کشورمان است که به عنوان یکی از کانون‌های مستعد شیعی، گسترش نهضت عاشوراشناسی در جهان را در دستور کار قرار داده است.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) یک سازمان مردم نهاد مذهبی در ایران است که در سال 1382 هجری شمسی به‌منظور تحقق اهداف و چشم‌اندازهای عاشورایی همچون برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در نخستین جمعه ماه محرم، تأسیس شد.
با گسترش این مراسم در چند هزار شهر و روستای ایران و برخی کشورهای اسلامی و افزایش تعداد شرکت‌کنندگان به چند صد هزار تن، دفاتر این نهاد مردمی نیز در نقاط مختلف کشور تأسیس شد.
این انجمن اهداف متنوعی را دنبال می‌کند که از جمله ایجاد سؤال در ذهن و زبان تمامی انسان‌ها نسبت به هویت وجودی عاشورا و اسرار آن با محوریت شهید شیرخوار کربلا، حساس‌کردن و تحریک غیرت شیعی در راستای توقیع منزلت عاطفی عزاداری، تبیین پایگاه حماسی و عقلانی قیام حسینی و ایجاد هماهنگی، همسوئی و وحدت رویه در کانون‌های مستعد شیعی به منظور راه‌اندازی«نهضت عاشورا شناسی» در جهان است.
 همایش شیرخوارگان حسینی
همایش شیرخوارگان حسینی یکی از مناسک مذهبی بزرگداشت عاشورا است که همه ساله به همت مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) در نخستین جمعه ماه محرم به یاد کودکان شهید در روز عاشورا در ایران و کشورهای دیگری همچون هند، پاکستان، بحرین، عراق، عربستان، ترکیه و افغانستان برگزار می‌شود.
این همایش از سال‌های آغازین دهه هشتاد در تهران آغاز شد و به مرور در سایر شهرها نیز گسترش یافت. در این همایش مادران و کودکان شیرخوار شرکت می‌کنند و تعداد شرکت‌کنندگان در آن چندصدهزار نفر تخمین زده شده ‌است. 
این مراسم که تعداد شرکت‌کنندگان در آن تنها در شهر تهران در سال 1390 بیش از یکصد هزار نفر تخمین زده شده‌ است، در ایران ثبت ملی و در خواست ثبت آن در میراث جهانی یونسکو نیز ارائه شده‌ است.
به گفته داوود منافی‌پور، دبیر مجمع جهانی علی‌اصغر(ع) همایش شیرخوارگان حسینی امسال در 2300 نقطه ایران و جهان برگزار شد و هدف از برگزاری سالانه این همایش در نخستین جمعه ماه محرم، واقعه‌گویی حادثه کربلا در سراسر این کره خاکی با تکیه بر عاطفی‌ترین نقطه واقعه عاشورا یعنی حضرت علی اصغر(ع) است.

مخاطب مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) تمام بشریت است

وی مخاطب آئین شیرخوارگان حسینی را تمامی بشریت دانست و گفت: نمی‌خواهیم فقط برای عده‌ای خاص یا مؤمنان به دین خاصی برنامه داشته باشیم. این برنامه حتی به عنوان آئینی انسانی برگزار می‌شود. حتی اگر کسی بگوید خدا را قبول ندارد ما به او نشان می‌دهیم که در سال 61 هجری کودکی که امامزاده بوده در نهایت مظلومیت به شهادت رسیده است و باید به این مظلومیت توجه کرد.

دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) پیش‌بینی کرد که تا 5 سال آینده آئین شیرخوارگان حسینی(ع) در قالب 5 هزار جلسه در جای جای جهان برگزار شود.

وی با بیان اینکه نوزادانی که در سال 82 در اولین همایش شیرخوارگان حسینی شرکت داشته‌اند، اکنون وارد یازدهمین سال زندگانی خود شده‌اند، افزود: هدف ما از راه‌اندازی این مجمع که نهادی مردمی است؛ برپایی نهضت عاشوراپژوهی در جهان است که بیش از 2000 سایت به زبان‌های مختلف، بیش از 50 شبکه تلویزیونی اسلامی و غیر اسلامی، خبرگزاری‌ و 90 درصد جراید به بازگویی این همایش پرداخته‌اند.
منافی‌پور تربیت سربازان امام زمان و یارگیری برای نهضت جهانی حضرت ولی‌عص(عج) را والاترین هدف مجمع جهانی علی‌اصغر(ع) بیان کرد و گفت: امسال همایش شیرخوارگان حسینی روز 17 آبان ماه در بیش از 2300 نقطه در جهان؛ 2000 نقطه در 32 استان کشور و 300 نقطه در پنج قاره برگزار شد که در ایران ساعت آغاز این مراسم 8:30 صبح بود و برنامه نذرخوانی هم رأس ساعت 10 صبح به طور هم‌ز‌مان همراه با مصلی تهران آغاز شد.  
وی تأکید کرد:  برآورد ما این است که تا 5 سال آینده در ایران در 5 هزار نقطه همایش در روز جمعه اول ماه محرم برگزار شود، هم اکنون همایش شیرخوارگان حسینی در 5 قاره‌ی جهان، برگزار می‌شود که به عنوان مثال در کشور پاکستان 115 جلسه، در عراق 27 جلسه، بحرین 8، کویت 3،‌ عربستان 5 جلسه، امارات 8 جلسه، لبنان 8 جلسه، افغانستان 11 جلسه، ترکیه 5 جلسه و بسیاری دیگر از کشورهای آسیایی، اروپایی، آمریکایی، استرالیایی و آفریقایی برگزار می‌شود.
امسال نخستین مسابقه عکس از همایش شیرخوارگان حسینی با عنوان «سوگواره شیرخوارگان حسینی» نیز توسط مجمع برگزار شده است، علاقه‌مندان می‌توانند تصاویر خود از این همایش را تا اربعین حسینی به نشانی تهران خیابان طالقانی روبروی لانه جاسوسی پلاک 256 طبقه دوم، مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) ارسال کنند. 
فراخوان این سوگواره در پایگاه اینترنتی مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) به نشانی  www.ali-asghar.com قابل مشاهده است.

captcha