ادعای تأثیرپذیری قوه قضائیه از برخی جریان‌ها خلاف واقع است
کد خبر: 1404767
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۲
آیت‌الله آملی لاریجانی:

ادعای تأثیرپذیری قوه قضائیه از برخی جریان‌ها خلاف واقع است

گروه سیاسی: رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه ادعای تأثیرپذیری قوه قضائیه از برخی جریان‌ها خلاف واقع است، گفت: این ادعا ظلم فاحشی به دستگاه قضایی است که با افزایش اقتدار و استقلال خود در راستای اجرای عدالت تلاش مستمر دارد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) به نقل از اداره‌کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور و دادستان‌های مراکز استان‌ها که با حضور مسئولان عالی دستگاه قضایی برگزار شد، از قضات سراسر کشور خواست که در صدور احکام، وضعیت مجرم و تأثیرگذاری مجازات در اصلاح وی را هم در نظر بگیرند.

رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: برقراری تناسب میان جرم و مجازات در مرحله نخست بر عهده قانون است، زیرا تعیین جرم و مجازات هر جرم را قانون تعیین می‌کند؛ اما دست قاضی نیز در
محدوده‌ای که قانون تعیین کرده است، برای در نظر گرفتن تناسب میان جرم و کیفر و بهره‌گیری از ساز و کارهای تخفیف یا تبدیل مجازات باز است.

آیت‌الله آملی لاریجانی با قدردانی از تلاش‌ها و زحمات قضات و کارکنان دستگاه قضایی در سراسر کشور به آنان توصیه کرد که بیش از پیش در خدمت‌رسانی به مردم کوشا باشند و دراین خصوص
افزود : حضور مردم را در همه صحنه‌ها مشاهده می‌کنیم و صبر و متانت آنان را در مشکلات می بینیم؛ بنابراین شایسته است که مسئولان در خدمت‌رسانی به این مردم حتی از استراحت خود و رفاه
خانواده‌شان نیز بگذرند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه دستگاه قضا مسئولیتی بزرگ بر عهده دارد و به تبع آن از اقتدار قانونی برای اعمال آن هم برخوردار است، گفت: هر قدرتی با مخاطراتی نیز همراه است که می تواند انسان را در معرض لغزش‌هایی قرار دهد؛ از این رو قضات و کارکنان دستگاه قضایی که از اقتدار قانونی برخوردارند، باید اخلاق حرفه‌ای را در تمام سطوح رعایت کنند و از جمله بهترین برخورد ممکن را با ارباب رجوع داشته باشند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه مراجعان به دستگاه قضایی معمولاً گرفتارند و ممکن است آن طور که در حالت عادی از آنان انتظار می‌رود، رفتار نکنند، افزود: مردم برای دادرسی و اجرای عدالت به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند؛ بنابراین باید با آنان با صبر و متانت برخورد شود و انتظار می‌رود این رویکرد در همه زیر‌مجموعه‌های قوه قضائیه دنبال شود.

رئیس دستگاه قضا همچنین بر استقلال و اقتدار قوه قضائیه تأکید کرد و گفت: ما به اقتدار و استقلال دستگاه قضا افتخار می‌کنیم و آن را تقویت خواهیم کرد؛ البته استقلال قوا به این معنی نیست که هر یک از آنها جزایر جداگانه‌ای است، بلکه استقلال قوه قضائیه یعنی اینکه در اجرای عدالت تحت تأثیر سخن ناروای هیچ شخص یا جریانی  قرار نمی‌گیرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی اضافه کرد: ادعای تأثیرپذیری قوه قضائیه از برخی جریان‌ها، گذشته از آنکه خلاف واقع است، همچنین ظلم فاحشی به دستگاه قضایی است که با افزایش اقتدار و استقلال خود در راستای اجرای عدالت تلاش مستمر دارد.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه مسئولان دستگاه قضایی باید با بصیرت همه فتنه‌ها را شناسایی کنند، اظهار کرد: قوه قضائیه در برخورد با فتنه 88 به خوبی عمل کرد اما فتنه ها تمام شدنی نیستند، چنانکه در ماجرای بازرسی از بند 350 زندان اوین عده ای به دنبال ایجاد فتنه‌ای جدید بودند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه در چند ماه اخیر حمله‌های بی‌سابقه‌ای از سوی رسانه‌های بیگانه به دستگاه قضایی صورت گرفت، گفت: متأسفانه برخی در داخل نیز بدون آنکه به منافع ملی توجه کنند با این رسانه‌ها و کسانی که در چند ماه گذشته هدفی جز تخریب قوه قضائیه  نظام جمهوری اسلامی را نداشته‌اند، همنوا شدند.

رئیس دستگاه قضا با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ملت ایران اعمال می‌کنند ، افزود: آیا این رسانه‌ها که به بزرگنمایی اتفاقات یک بازرسی قانونی از زندان پرداخته‌اند، هیچ‌گاه دولت‌های
متبوع‌شان را به دلیل اینکه در قالب تحریم‌ها به یک ملت ظلم می‌کنند، تقبیح کرده‌اند؟

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه جوسازی ها نباید قوه قضائیه را از مسیر عدالت منحرف کند، تأکید کرد: دستگاه قضا همواره در چارچوب قوانین عمل می کند و به این جو سازی ها بی توجه است زیرا هر قدم که ما عقب نشینی کنیم، دشمنان ما برخواسته های غیر قانونی و مظالم خود می افزایند.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش تصویب و ابلاغ قانون جدید آئین دادرسی کیفری را یادآور شد و گفت: قانون جدید از شش ماه دیگر اجرایی می شود اما از آنجا که با اجرای آن تغییرات مهمی در تشکیلات قضایی، دیوان عالی و حیطه صلاحیت مقام های قضایی بوجود می آید، انتظار می رود که رؤسای کل دادگستری آموزش قانون جدید به قضات و کارکنان را جدی بگیرند و همچنین مقدمات لازم برای اجرای این قانون  را فراهم کنند.

اهمیت تبادل آراء قضایی، جدی گرفتن نشست های قضایی و سرکشی به حوزه های زیر مجموعه از توصیه های دیگر رئیس دستگاه قضا به رؤسای کل دادگسترهای سراسر کشور بود.

آیت الله آملی لاریجانی هدف از نظارت بر عملکردها  در دستگاه قضایی را تطهیر قوه قضائیه از برخی شائبه ها دانست و افزود: میان نظارت از راه دور و از طریق گزارش های رسیده و  نظارت از نزدیک تفاوت بسیاری وجود دارد؛ رؤسای کل دادگستری باید به صورت نوبه ای، شخصاً و بدون اطلاع قبلی به حوزه های تحت پوشش خود سرکشی کنند و بر نحوه خدمت رسانی دستگاه تابعه نظارت داشته باشند.

رئیس قوه قضائیه همچنین با اعلام اینکه در هفته قوه قضائیه امسال، گزارشی جامع از عملکرد دستگاه قضایی در پنج ساله گذشته ارائه می شود، مهم ترین دغدغه مسئولان عالی قضایی را بهبود وضع این دستگاه از نظر نیروی انسانی عنوان کرد و افزود: رفع کمبود فضای فیزیکی و امکانات بسیار آسان تر از رفع کاستی ها در حوزه نیروی انسانی است، با این حال اقدامات بسیار اساسی و مهمی در این حوزه صورت گرفته است.

به گفته آیت الله آملی لاریجانی، جذب عده زیادی از نیروهای جدید بر اساس قانون برنامه پنجم، تلاش برای ارتقای دانش قضات و کارکنان، همچنین رسیدگی به وضع معیشتی و رفاهی قضات و کارکنان علی رغم محدودیت های اعتباری ای که در کل کشور و برای همه دستگاه ها وجود دارد، از اقدام های مهم صورت گرفته در قوه قضائیه است.

رئیس دستگاه قضا تأکید کرد: باید وضع معیشتی قضات و کارکنان دستگاه قضایی را به حدی برسانیم که آنان نیازی به کار بیشتر نداشته باشند و ناچار نشوند برای تأمین معیشت خانواده خود به مشاغلی دور از شأن قضایی به عنوان کار دوم روی بیاورند.

آیت الله آملی لاریجانی تقویت نظارت، تحولات ثبت و بهبود بازرسی ها را از دیگر دستاوردهای قوه قضائیه برشمرد و با توجه به ورود فناوری های نو به قوه قضائیه گفت: گسترش حوزه فناوری نیاز به آموزش و زیر ساخت دارد و با ادامه این مسیر و ورود فناوری های نو در دستگاه قضایی تحولات عظیمی رخ خواهد داد.

این گزارش حاکی است، رئیس دستگاه قضا در ابتدای این جلسه با تبریک اعیاد رجبیه، بویژه میلاد حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) اظهار امیدواری کرد که در این ایام با برکت، توفیق تعالی در کمالات نفسانی و خدمت بیشتر به مردم برای مسئولان قضایی فراهم شود.

آیت‌الله آملی لاریجانی همچنین با توجه به شعار انتخاب شده از سوی مقام معظم رهبری برای سال 93 مبنی بر «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» تأکید کرد: عزم ملی و مدیریت جهادی اختصاص به اقتصاد و فرهنگ ندارد، بلکه در همه حوزه ها و از جمله دستگاه قضایی باید چنین تحولی صورت بگیرد.

به گفته رئیس قوه قضائیه، دفاع مقدس، دستاوردهای هسته ای و پیشرفت های علمی از نمونه های تحقق عزم ملی و مدیریت جهادی به شمار می روند.

آیت‌الله آملی لاریجانی مهمترین نکته در خصوص مدیریت جهادی را اتکا به ایمان و توانایی های درونی دانست و اضافه کرد: مدیریت جهادی جنب و جوشی صوری و حرکت های نمایشی نیست، بلکه با تکیه بر توانمندی های درونی و رشد دادن آنها در سایه ایمان به حق تعالی است چرا که مؤمنان همواره از یک پشتوانه الهی برخوردارند که هرگاه بر آن تکیه کرده اند، به پیروزی رسیده اند.

بر اساس این گزارش، پس از سخنان رئیس قوه قضائیه، تعدادی از رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان ها به طرح دیدگاه‌های خود درباره قانون جدید آیین دادرسی کیفری و نحوه اجرای آن پرداختند و مشکلات موجود در حوزه مسئولیت خود را مطرح کردند.

captcha