اندیشه‌های اسلامی برخاسته از تمدن ایرانی سرشار از ایده‌های جهان‌شمول است
کد خبر: 1404960
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷
استاد دانشگاه ایتالیا:

اندیشه‌های اسلامی برخاسته از تمدن ایرانی سرشار از ایده‌های جهان‌شمول است

شعب خارجی: «داگوستینی»،در دیدار با رایزن فرهنگی ایران در رم با بیان اینکه مفاهیم دینی در داخل فرهنگ و تمدن ایرانی رشد زیادی یافته است، گفت: از همین رو مفاهیم دینی برخاسته از مراکز ایران مملو از عقلانیت و ایده‌های جهان‌شمول است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه اروپا، «داگوستینی»، در دیدار با رایزن فرهنگی ایران در رم با اشاره به کتاب اخیر خود تحت عنوان «اسلام سیاسی»، گفت: برخی از متفکرین اروپایی معتقدند که اصطلاح «اسلام سیاسی» بعد از آغاز استعمار توسط اروپا رایج شد و قبل از آن کسی به اسلام سیاسی اعتقادی نداشت؛ ولی معتقدم که اسلام از بدو تولد، سیاسی بوده است و حیات پیامبر اکرم(ص) و اتفاقات بعد از رحلت ایشان مؤید این امر است.

اسلام از بدو تولد، سیاسی بوده است

این پژوهشگر و نویسنده در ادامه اظهار کرد: من چند سال پیش ، کتاب «در مسیرهای اسلام» را در 346 صفحه منتشر کرده و به بازار کتاب ایتالیا عرضه کردم که در آن به پیچیدگی در وحدت اسلامی، مقایسه سیاسی شیعه و سنی، تحولات عظیم از قرن 16 تا 18 و بالاخره اسلام به عنوان مانعی برای استعمارگران اشاره کردم؛ در کتاب اخیر خویش که در اواخر سال 2013 تحت عنوان «اسلام سیاسی» منتشر کردم تلاش کردم تا بحث اسلام سیاسی و تفکرات اندیشه‌ورزان دینی اسلامی را در این حوزه به‌صورت مستند بازگو کنم. این اندیشه‌ورزان از کشورهای مختلف بالاخص ایران است که در ضمن آن به شاهان صفوی، آیت‌الله مدرس، سلسله افشاریه و انقلاب اسلامی ایران پرداخته‌ام. 

وی گفت: درهمین مسیر و برای تبیین اندیشه‌های اسلامی سیاسی و معرفی اسلام به ایتالیائی‌ها سایت خود را تحت عنوان «www.islamicworld.it» راه‌اندازی کرده‌ام و وظیفه این سایت تغذیه افکار عمومی در مورد اسلام است.
داگوستینی ابراز امیدواری کرد، سیاست‌های تنش‌زدائی حجت‌الاسلام روحانی، رئیس‌جمهور ایران بتواند تحولی مثبت در سیاست‌های منطقه ای ایجاد کند که البته علائم آن از قبل قابل رویت است.

رشد مفاهیم دینی در تمدن ایران

کشوری با تمدن هزاران‌ساله، اندیشه‌های غنی و بزرگی دارد که توسط اندیشمندان آن باید به دنیا معرفی شود. احساسم در غرب این است که روحانی به‌خوبی در این راستا گام برمی‌دارد. اندیشه‌های اسلامی و مفاهیم دینی در داخل فرهنگ و تمدن ایرانی رشد زیادی یافت و برای همین است که مفاهیم دینی برخاسته از مراکز دینی ایران مملو از عقلانیت و ایده‌های جهان‌شمول است که برای دنیا هم تازگی دارد.
این نویسنده ایتالیایی گفت: من متن سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در سازمان ملل را در خصوص دنیای بدون خشونت به زبان ایتالیائی ترجمه کرده و در سایتم به نمایش گذاشتم که مورد علاقه شدید مخاطبین قرار گرفت.
داگوستینی گفت: قرار است یک سخنرانی در خصوص شیعه‌شناسی و تاریخچه شیعه در دوره آموزشی معماری اسلامی برگزار شود که درخواست می‌شود تأمین استاد مربوطه را رایزنی فرهنگی تقبل کند.

قرار است دوره آموزشی حفظ و مرمت آثار باستانی با هدف معرفی معماری اسلامی و نحوه شکل‌گیری تمدن اسلامی به همت «انجمن فعال معماری» در «کارلابریا» برگزار شود که در آن نقش ایران در تمدن اسلامی که بسیار اساسی است تبیین می‌شود.

در خاتمه این دیدار، رایزن فرهنگی ایران در رم  ضمن تشکر از اقدامات داگوستینی، برای تأمین استاد در حوزه معماری اسلامی قول مساعد داد و مقرر شد طی درخواست رسمی، دقیقا استاد مورد نظر خود را اعلام  کند تا مساعدت لازم  انجام  شود.

captcha