«سعید اوحدی» به بوشهر سفر کرد
کد خبر: 1407643
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۵
به گزارش ایکنا در بوشهر؛

«سعید اوحدی» به بوشهر سفر کرد

گروه اندیشه: رئیس سازمان حج و زیارت و هیئت همراه به منظور دیدار با امام جمعه و استاندار بوشهر و نشست با کارگزاران حج، صبح چهارشنبه 31 اردیبهشت‌ماه، به بوشهر سفر کرد و در فرودگاه بین‌المللی این شهر مورد استقبال مسئولان استانی قرار گرفت.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت کشور در این سفر ضمن دیدار با آیت‌الله صفایی بوشهری، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام جمعه بوشهر، مصطفی سالاری، استاندار بوشهر و حضور در نشست با کارکنان سازمان بوشهر، نشست با کارگزاران حج استان در سالن نفت و گاز دانشگاه خلیج فارس و بازدید از موزه سردار جنوب مبارزه با استعمار شهید رئیسعلی دلواری و کارگاه محل ساخت ضریح خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل العباس(ع) در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان حج زیارت استان بوشهر نیز شرکت و سخنرانی کرد.



اوحدی در ابتدای این سفر در دیدار با نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام جمعه بوشهر اظهار کرد: امسال سازمان حج و زیارت قیمت حج تمتمع را مدیریت و حفظ کرد و برای کمک به حجاج نیز برای نخستین بار وجوه حج در دو قسط پرداخت شد.

وی اضافه کرد: قسط اول در بهمن سال گذشته و قسط دوم نیز درهفته اول اردیبهشت امسال پرداخت شده است.

اوحدی اظهار کرد: کف قیمت حج تمتمع امسال همانند پارسال ۷۸ میلیون ریال و سقف آن نیز ۱۰۶ میلیون ریال است.





وی یادآور شد: افزایش ایستگاه‌های پروازی برای این که بخش بیشتری از زائران ایرانی مدینه قبل باشند از ویژگی‌های حج تمتمع امسال است.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور گفت: در گذشته زائران مدینه قبل فقط از ایستگاه پروازی تهران که شامل هشت استان سمنان، قزوین، البرز، تهران، قم و مرکزی می‌شد مشرف می‌شدند اما امسال با اضافه کردن هشت ایستگاه پروازی دیگر از ۱۹ استان کشور بخش بیشتری از زائران ایرانی مدینه قبل مشرف می‌شوند.

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه پزشکی نیز پارسال ۱۶پزشک زن در کاروان‌ها در نظر گرفته شد با توجه به این که ۵۰درصد ظرفیت کاروان‌ها را زنان تشکیل می‌دهند امسال برای رفاه بانوان زائر ۶۰ پزشک متخصص و فوق تخصص زن نیز به همراه کاروان‌ها به حج اعزام می‌شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور درباره سفر زیارتی عمره مفرده گفت: امسال در عمره مفرده با مدیریت قیمت و لحاظ کردن کیفیت خدمات برای هر نفر حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار ریال نسبت به سال گذشته صرفه جویی شده که در مجموع چهار هزار میلیارد ریال صرفه‌جویی اقتصادی در این بخش صورت گرفته است.

وی بیان کرد: امسال براساس برنامه ریزی های انجام شده ۷۳۰هزار نفر درکشور به عمره مفرده اعزام می شوند که نسبت به ۴۹۰هزار نفر پارسال ۶۸درصد افزایش داشته ایم .

اوحدی اضافه کرد: همچنین با مذاکراتی که با وزیر حج عربستان انجام شد برای نخستین‌بار در طول ۳۵ سال گذشته به ایرانی‌ها اجازه داده شد که در ایام ماه صفر نیز افراد به عمره مشرف شوند.

وی درباره عتبات عالیات گفت: برای خدمات‌رسانی بهتر قرار است که شرکتی با عنوان توسعه سرمایه‌گذاری مهر و ماه با همکاری سه بانک بزرگ کشور راه‌اندازی شود که با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی در بخش تقویت زیرساخت‌‌ها گام ‌های خوبی برداشته شده است.

اوحدی اضافه کرد: درهمین ارتباط سوم خرداد امسال نیز عملیات اجرایی هتل شلمچه و زائرسرای چذابه آغاز می‌شود که عملیات اجرایی این زائرسرا باید تا اربعین به پایان برسد.

وی یادآور شد: امسال شمار زائران عادی عتبات عالیات یک میلیون و۲۰۰ هزار نفر تعیین شده و در ایام اربعین حسینی نیز حدود یک میلیون ۵۰۰ هزار نفر به عتبات عالیات اعزام می‌شوند.

در ادامه این دیدار آیت‌الله صفایی بوشهری، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام جمعه بوشهر گفت: حج آئین معنوی بی‌بدیلی است که تعیین‌کننده و برای انسان‌ها و جامعه اسلامی سرنوشت‌ساز است.

وی بیان کرد: به همین دلیل باید تلاش شود آئین حج هر سال پرمحتواتر از سال‌های قبل و به مانند حج نبوی، علوی و مهدوی باشد.

امام جمعه بوشهر ادامه داد: حج منشأ وحدت و بیانگر اتحاد و همدلی مسلمانان جهان است.

آیت‌الله صفایی بوشهری گفت: با توجه به این که چنین تجمع عظیمی در یک شرایط خاص زمانی در هیچ دینی وجود ندارد به همین دلیل بسیاری از دین‌ستیزان به دنبال کمرنگ کردن این حرکت مهم مسلمانان هستند ولی تاکنون به نتیجه نرسیده‌اند.



وی اظهار کرد: با لطف و عنایت خداوند این تجمع بزرگ مسلمانان هر سال باشکوه‌تر از سال قبل در کنار خانه خدا برگزار می‌شود و آثار و برکات آن نیز متوجه نظام جمهوری اسلامی می‌شود. حج یک عبادت جامع است و بسیاری از دشمنان از ابتدا خواستار کم اهمیت کردن حج بودند که در پاسخ هر ساله مسلمانان تجمع بزرگی را در موسم حج به نمایش می‌گذارند.

آیت‌الله صفایی بوشهری به اهمیت برنامه‌های فرهنگی در سفر حج اشاره کرد و افزود: بخش فرهنگی حج تنها در زمان اعزام نباشد و بعد از حج نیز مراسم فرهنگی برای حجاج برگزار شود.

امام جمعه بوشهر خواستار تقویت بخش فرهنگی سازمان حج و زیارت شد و بیان کرد: باید تلاش شود تا برنامه‌های فرهنگی ویژه حجاج در طول سال برگزار شود.

وی با بیان اینکه برنامه حج هر سال باید باشکوه‌تر و پربارتر از سال‌های قبل از آن برگزار شود، اضافه کرد: در هیچ دینی تجمع بزرگی چون سفر حج وجود ندارد که حجاج اینگونه در یک شرایط خاص برنامه‌های خود را اجرا کنند.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری با اشاره به تلاش دین‌ستیزان برای کمرنگ‌کردن برنامه های حج، ادامه داد: دین‌ستیزان هرگز به این هدف خود نخواهند رسید و سفر حج همواره پربارتر از سال‌های قبل برگزار می‌شود.





در پایان این دیدار آیت‌الله صفایی بوشهری، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام جمعه بوشهر در حضور سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت کشور، با اهدای تابلو تندیس و قرآن کریم از زحمات حجت‌الاسلام والمسلمین سلمان بحرانی تکریم و از عبدالرسول رنجر، رئیس جدید سازمان حج و زیارت استان بوشهر تجلیل کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور در ادامه در نشست با کارگزاران حج استان و مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان حج زیارت استان بوشهر در سالن نفت و گاز دانشگاه خلیج فارس شهر بوشهر حضور یافت و گفت: برای اعزام زائران خانه خدا از طریق دریا مذاکرات اولیه با کشتیرانی والفجر برای ایجاد خط دریایی بندربوشهر و بندر دمام عربستان انجام گرفته اما نیازمند مجوزهایی از عربستان هستیم.

وی افزود: از طرف دیگر باتوجه به این که بندر دمام، بندری تجاری است و مسافربری نیست برای اعزام دریایی زائران باید زیر ساخت‌های لازم در آن بندر فراهم شود.

اوحدی درباره سفر زیارتی عمره مفرده گفت: امسال در عمره مفرده با مدیریت قیمت و لحاظ کردن کیفیت خدمات برای هر نفر حدود چهار میلیون و 500 هزار ریال نسبت به سال گذشته صرفه‌جویی شده که در مجموع چهار هزار میلیارد ریال صرفه جویی اقتصادی در این بخش صورت گرفته است. 





وی گفت: امسال 730هزار نفر درکشور به عمره مفرده اعزام می ‌شوند که نسبت به سال گذشته 68درصد افزایش داشته است.

اوحدی اضافه کرد: درهمین ارتباط سوم خرداد امسال نیز عملیات اجرایی هتل شلمچه و زائرسرای چزابه آغاز می‌شود که عملیات اجرایی این زائرسرا باید تا اربعین به پایان برسد.

رئیس حج زیارت یادآور شد: امسال شمار زائران عادی عتبات عالیات یک میلیون و200 هزار نفر تعیین شده و در ایام اربعین حسینی نیز حدود یک میلیون و 500 هزار نفر به عتبات عالیات اعزام می‌شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور ادامه داد: پذیریش مسئولیت در نظام اسلامی و کشور ما به منظور خدمت‌رسانی به آحاد جامعه است و ما  مسئولان و کارگزاران حج باید به بهترین نحو با اخلاق حسنه و حفظ ارزش‌های اسلامی و آرمان‌های نظام خدمتگزار مهربان و پاسخگویی خوب برای تمامی زائرین و به خصوص مردم عزیز ایران باشیم.

وی با بیان اینکه پیامبر اسلام (ص) فرمودند؛ من مبعوث نشدم مگر برای اینکه اهدافم را در جمع بشریت کامل کنم، افزود: یک همچنین ایامی، دروازه‌های نور، دروازه‌های هدایت و روشنی به سوی عالم بشریت و الی تا روز قیامت باز می‌شود.





اوحدی اضافه کرد: آیات 128 و 129 بسیار زیبایی که خداوند در آخر سوره مبارکه توبه نازل کردند، قطعا براى شما پیامبرى از خودتان آمد که بر او دشوار است‏شما در رنج بیفتید به «هدایت» شما حریص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است و پس اگر روى برتافتند بگو خدا مرا بس است هیچ معبودى جز او نیست بر او توکل کردم و او پروردگار عرش بزرگ است.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور ادامه داد و اظهار کرد: پیامبر اسلام (ص) در خدمت به مردم سیرایی نداشت و نسبت به هدایت مؤمنان حریص و دلسوز مهربان بود و این بزرگترین الگو و سبک زندگی نبوی است که ما باید در ایام مبعث از حضرت محمد (ص) فرا بگیریم و در خدمت رسان زائرین و مردم مسلمان جامعه خود باشیم.

وی گفت: خداوند یک جایگاهی را به ما عنایت کرده به نام خادم، خادم مهمان همین پیامبری که خداوند در قرآن کریم در شأن و منزلت آن آیاتی را آورده است.

این مقام مسئول بیان کرد: مراسم تودیع و معارفه یک از خصوصیات آن است که یک ذره به خودمان بیاییم و ببینیم در مقامی که ما در آن قرار گرفته‌ایم، مخابین ما چه افرادی هستند؟، چه چیزی را و چه محصولی را می‌خواهیم به چه کسی عرضه بکنیم؟، آیا ما در مسئولیت‌مان می خواهیم در اینجا صنعت سنگین خودرو به مخاطبین عرضه بکنیم؟، ما که نمی‌خواهیم کامیون و خودروهای سنگین دیزل را به مخاطبین عرضه بکنیم، یا اینکه خداوند توفیق بزرگی داد که مثل امام سجاد (ع) در ایام موسم حج با لباس مبدل افتخار خادمی زوارش را داشت و نقل کردند که اگر کسی ایشان را شناسایی می کردند، سریع لباس خود را عوض می کردند و در کاروان دیگری به خادمی زائرین می پرداختند که شناسایی نشوند.

اوحدی افزود: این مراسم تودیع و معارفه شاید یک اخطاری یا تلنگری باشد که در کجا قرار گرفته‌ایم و مخاطبین ما چه کسانی هستند و در این مسیر خدمت به زائرین چه ره توشه‌ای را برای آخرت خود جمع کرده‌ایم و یا چه چیز دیگری را جمع کرده‌ایم؟.

وی با بیان اینکه اگر پیامبر اسلام (ص) فرمودند؛ من برای بزرگداشت اخلاق مبعوث شدم، اضافه کرد: ما هم در سازمان حج و زیارت باید اخلاق مدار و الگو برای زائرین و کارگزاران باشیم و خداوند رحمت کند حجت‌الاسلام ابوترابی که اسوه و الگو تقوا بود، اشاره داشت؛ پاک باش و خدمتگزار باش و این عبارت بسیار ساده و جمله در معنا بسیار سنگین است، یعنی اگر می‌خواهی ادعای خدمت به مردم بکنی باید زمینه و ضروریات اولیه را در خودت ایجاد بکن و آن پاک بودن است و کار خدمتگزار و کارگزاران حج، حرمت و کرامت انسان‌ها و زائران است.





در ادامه این آئین محمدرضا حاجی علیزاده، سرپرست سازمان حج زیارت استان و سپس عبدالرسول رنجبر، رئیس جدید  سازمان حج زیارت استان بوشهر سخنرانی کردند و در پایان این مراسم که با حضور محمدحسن پرآور، معاون سیاسی ــ امنیتی استاندار بوشهر و رئیس سازمان حج و زیارت کشور، ائمه جمعه و کارگزاران حج و جمعی از مردم و مسئولان و خانواده شهدا برگزار شد، عبدالرسول رنجبر، به عنوان رئیس جدید سازمان حج زیارت استان بوشهر معرفی شد.

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت کشور و هیئت همراه نیز در دیدار با استاندار بوشهر اظهار کرد: سهمیه حج تمتع براساس مصوبات سازمان کنفرانس اسلامی تعیین می‌شود امسال هر چند به سبب اجرای طرح توسعه فضای مسجدالحرام سهمیه همه کشورها 20 درصد کاهش یافت اما سهمیه کشورمان مانند سال‌های گذشته 64 هزار نفر تعیین شد و تغییری نکرد.

وی تصریح کرد: امیدواریم با پایان یافتن طرح توسعه فضای مسجدالحرام سهمیه کشورمان در حج تمتع 120 تا 150 هزار نفر افزایش یابد و ما ثبت نام را سه ماه زودتر از 22 بهمن سال گذشته شروع کردیم.

رئیس سازمان حج و زیارت در زمینه سهمیه عمره مفرده نیز گفت: امسال سهمیه عمره 68 درصد نسبت به سال پیش افزایش یافته است.

وی ادامه داد: کشور عراق در بحث سفر عتبات عالیات برای ما محدودیت‌هایی گذاشته بود که در جلسه‌ای که با حضور حجت‌الاسلام قاضی عسکر و نوری مالکی داشتیم موجب تأسیس شرکت زیارتی نور زائر با سرمایه یک میلیارد تومانی در بحث عتبات، کربلا و نجف ثبت شد.





اوحدی از ساخت هتل شلمچه و زائرسرای چزابه خبر داد و گفت: ساخت این زائرسراها مورد مطالبه مقام معظم رهبری است که در مجموع زحمات همکاران، مشارکت خیرین و دوستان در کشور است.

مصطفی سالاری، استاندار بوشهر نیز با بیان اینکه امروز خیلی خوشحال هستم که در جمع مسئولان حج زیارت و کشور و شما یادگاران جنگ و آزادگان قرار گرفته‌ام برای من یک سعادتی بزرگ است، گفت: امروز باید مطالبات مردم در زمینه سفرهای زیارتی و فرهنگی را جوابگو باشیم و وضعیت امنیتی زائران را بیشتر مورد توجه قرار بدهیم.

مقام عالی دولت در استان بوشهر افزود: از همه کسانی که به مردم به دور سیاست زدگی، خدمت می‌کنند کمال تشکر را دارم و سازمان حج و زیارت تنها جایی که تا کنون سیاسی نشده است و برای ما بوشهری ها موجب افتخار است که عبدالرسوال رنجبر، برادر شهیدان رنجبر، به عنوان ریاست جدید حج و زیارت استان بوشهر معارفه شد.

سالاری در پایان اظهار کرد: هر گاه مردم متوجه می‌شوند که ظرفیت ‌ها در مجموعه‌ها بالا رفته، سطح توقعات بالا می‌رود و ما هم بهترین برنامه‌ریزی‌ها و خدمات را نسبت به خواسته‌های مورد مطالبه مردم جامعه انجام بدهیم.

در ادامه رئیس سازمان حج و زیارت کشور و هیئت همراه در نشست با کارکنان سازمان حج و زیارت استان بوشهر که در سالن اجتماعات این سازمان با حضور عبدالرسول رنجبر، رئیس جدید  سازمان حج زیارت استان بوشهر برگزار شد، اوحدی سازمان حج و زیارت را به مثابه یک خانواده مطرح و اظهار کرد: همه باید در این سازمان و خانواده با هم صمیمی باشیم و نسبت به مطالبات یکدیگر توجه کنیم و بیشترین توجه ما باید نسبت به تکریم زائران معطوف باشد و این مهم بسیار ارزشمند و ثواب دارد.





رئیس سازمان حج و زیارت کشور با بیان اینکه ما در مرکز بیشتر از دیگران به مطالبات پرسنل اشراف و دقت کامل داریم، افزود: در جلسه‌ای که با آقای نوبخت، معاون رئیس جمهور داشتیم، سعی کردیم در خصوص نحوه جذب و چارت سازمانی و افزایش ویژه حقوق پرسنل سازمان برای اولین بار اقداماتی صورت گرفت.

اوحدی ادامه داد: مجوز 12 اداره کل را در 12 استان گرفتیم و در شهرستا ن‌ها به صورت دفاتر مستقل عمل می‌کنند و این یک اتفاق جدید است که در زمان این حقیر با پیگیری‌ها و همکاری مجموعه همکاران در تهران دنبال کردیم.

وی در پایان اضافه کرد: جدیدا با مجوزی که گرفته شد، از این به بعد مرکز علمی – کاربردی حج و زیارت به عنوان یک مؤسسه مستقل به فعالیت خود ادامه می‌دهد و در رشته‌های علوم قرآنی و سایر رشته ها دانجشو پذیرش و ثبت نام خواهد کرد.





یادآور می‌شود، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت کشور، اسماعیلی، مسئول بازرسی بعثه مقام معظم رهبری و هیئت همراه در موزه سردار جنوب مبارزه با استعمار شهید رئیسعلی دلواری در بندر دلوار حضور یافتند و سپس با همراهی عبدالرضا مطاف، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر و حامد فکوری، خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن شعبه بوشهر از کارگاه محل ساخت ضریح خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل العباس(ع) در شهر بوشهر بازدید کردند.

captcha