وقوع جرم، به دلیل از بین رفتن مکارم اخلاقی در جامعه است
کد خبر: 1423286
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷
دادستان عمومی استان زنجان:

وقوع جرم، به دلیل از بین رفتن مکارم اخلاقی در جامعه است

گروه اجتماعی: مکارم اخلاقی بالاتر از حُسن خلق بوده و به معنای عزت نفس است و اگر مکارم اخلاقی از بین برود، جرم اتفاق می‎افتد و پیامبر اکرم(ص) به این جهت فرمود «من برای تکمیل مکارم اخلاقی فرستاده شدم.»

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، حجت‎الاسلام والمسلمین حسن مظفری، دادستان عمومی استان زنجان، ظهر امروز، هفتم تیرماه، در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان، گفت: توجه به منویات مقام معظم رهبری درباره عنوان سال 93 «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» در پیشگیری از وقوع جرم مؤثر است، زیرا علل اصلی وقوع جرم، عوامل اقتصادی و فرهنگی است و به طور قطع در کنار این مشکلات، جرم به وقوع می‎پیوندد.

وی افزود: هم‎اکنون با افزایش تصاعدی سرقت مواجه هستیم، به گونه‎ای که 700 فقره سرقت در طول سال گذشته، اکنون به 700 فقره سرقت در یک ماه رسیده است که علت وقوع آن باید ریشه‎یابی شود که این موضوع تنها به دست دستگاه قضایی قابل تحقق نیست.

دادستان عمومی استان زنجان عنوان کرد: مقام معظم رهبری هفت نکته اساسی را بیان کرده است که از این میان، پیشگیری از وقوع جرم، جزء تأکیدات ایشان است که در امر پیشگیری دستگاه قضایی آخرین مرحله است.

فلسفه نظام و انقلاب اسلامی در ایران، فرهنگی است
حجت‎الاسلام مظفری بیان کرد: متأسفانه مسئولان توجه چندانی به مسائل فرهنگی ندارند و این در حالی است که فلسفه نظام و انقلاب اسلامی در ایران، فرهنگی بوده و نمی‎توان فرهنگ را در حاشیه قرار داد.

وی گفت: مکارم اخلاقی بالاتر از حُسن خلق بوده و به معنای عزت نفس است و اگر مکارم اخلاقی از بین برود، جرم اتفاق می‎افتد و پیامبر اکرم(ص) به این جهت فرمود «من برای تکمیل مکارم اخلاقی فرستاده شدم».

این مسئول ادامه داد: در ساخت و سازها نیز شئونات اسلامی رعایت نمی‌شود که همین موضوع مقدمه وقوع جرم است و برای حل این مسئله دستگاه‎های مسئول بهانه‌تراشی کرده و از انجام وظایف خود سرباز می‎زنند.

در ادامه این جلسه، سیدرضا حسینی، جانشین فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان گفت: رعایت قوانین و مقررات در جامعه باید فرهنگ‎سازی شود تا خود مردم برای این امر شور و اشتیاق داشته باشند.

وی با تأکید بر این‌که مسئولان باید تنها به گفتار زبانی اکتفا نکنند، بیان کرد: متأسفانه برخی دستگاه‎ها در پیشگیری از وقوع جرم، به حرف و صحبت بسنده کرده و در عمل هیچ عکس‌العملی را از خود نشان نمی‎دهند.

فعالیت 230 شبکه ماهواره‌ای برای تخریب ارزش‌های جوامع
جانشین فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان گفت: در جهان امروزی قریب به 230 شبکه ماهواره‎ای درحال فعالیت است که 50 درصد آنان در جهت تخریب ارزش‎های جوامع ایجاد شده است که باید در این باره برنامه‌‌ریزی مدون صورت پذیرد.

در ادامه این جلسه محسن امین، شهردار زنجان، با انتقاد از این موضوع که به طور معمول در دولت‎های مختلف از بازنگری در قانون شهرداری‎ها اجتناب می‌شود، افزود: ضعف قوانین، نخستین مشکل مبتلا  به شهرداری‎ها است.

وی ادامه داد: کمیسیون‎‏هایی تعریف شده است که در آن افراد متخطی برای فرار از قانون به ماده 100 شهرداری‎ها متوسل می‌شوند که در بررسی تخلف ماده 100 اصلاً در شهرداری وجود ندارد.

سپس ناصر مقدم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: اگر ما بپذیریم که مطبوعات به‌عنوان یکی از ابزارهای دموکراسی در جامعه فعالیت می‌کنند، این موضوع می‎تواند ما را در پیشگیری از ناهنجاری‏‌های اجتماعی یاری رساند.

وی عنوان کرد: بسیاری از مدیران، مطبوعات را به‌عنوان یک واقعیت قبول نمی‎کنند و از این‌رو اصحاب رسانه و مطبوعات جزو مظلوم‏ترین اقشار جامعه ما هستند و باید قبول کنیم نتایج فعالیت‎های فرهنگی در درازمدت مشهود است.

فرزانه عطایی، معاون اجتماعی بهزیستی استان زنجان نیز در پایان این جلسه گفت: سند کنترل کاهش آسیب‎های اجتماعی درحال تدوین است و در این سند وظایف دستگاه‎ها در رابطه با کنترل و کاهش آسیب‎ها مشخص می‌شود.

captcha