استقبال بازدید‌کنندگان از قرآن تاریخی موزه «مولانا» در ترکیه
کد خبر: 1433702
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۸

استقبال بازدید‌کنندگان از قرآن تاریخی موزه «مولانا» در ترکیه

گروه بین‌الملل: مصحف تاریخی «الرایة» که در موزه «مولانا»ی شهر «قونیه» ترکیه به نمایش درآمده، با استقبال گسترده بازدید‌کنندگان مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روزنامه «دارالحیاة» چاپ عربستان، این قرآن تاریخی متعلق به دوره عثمانی است و حجمی کوچک(کمتر از 3 سانتی‌متر) دارد.
این قرآن کوچک با وجود این که در کنار قرآنی بزرگ در موزه مولانا به نمایش درآمده است، توجه بازدیدکنندگان را جلب کرده و هر دو قرآن با استقبال گسترده آنان مواجه شده است.
یوسف بنلی، مدیر موزه‌های قونیه اظهار کرد: موزه مولانا ماهانه صدها هزار بازدیدکننده داخلی و خارجی دارد و سال گذشته تعداد بازدیدکنندگان به دو میلیون و 200 هزار نفر رسید. 
بنا بر این گزارش، در موزه مولانا نسخه منحصر به فرد دیگری از قرآن کریم که توسط بانویی به نام «فاطمه هانم» در قرن شانزدهم کتابت شده است، نیز نگهداری می‌شود.
موزه مولانا یکی از دیدنی های مهم شهر قونیه است، مکانی که امروزه به عنوان موزه مولانا نامیده می‌شود، درواقع محل زندگی و تدریس مولانا جلال‌الدین بلخی بوده است.
پس از وفات سلطان العلماء(پدر مولانا) دوستداران و شاگردان او به پسرش جلال‌الدین مراجعه نموده و گفتند که دوست دارند بر سر مزار او گنبدی برآورند. مولانا نیز با گفتن این جمله که: «مگر گنبد و بارگاهی بهتر از آسمان وجود دارد؟» این درخواست آنان را رد کرد. اما پس از مرگ مولانا در سال 1273 میلادی پسرش بهاء ولد تقاضای کسانی را که خواستند بر مزار او گنبد بسازند، قبول کرد و گنبد کنونی موزه مولانا ساخته شد.

captcha