دامن زدن به اختلافات مذهبی جنگ‌های داخلی را شعله‌ور می‌کند
کد خبر: 2683135
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱
آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی:

دامن زدن به اختلافات مذهبی جنگ‌های داخلی را شعله‌ور می‌کند

کانون خبرنگاران نبأ/ امیرمحسن سلطان احمدی: آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، ضمن بیان اینکه دامن‌زدن به اختلافات مذهبی، جنگ‌های داخلی را شعله‌ور می‌کند، اظهار کرد: امروز نیاز ما مسلمانان به وحدت از هرزمان دیگری بیشتر است.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، ضمن تبریک میلاد پیامبراکرم(ص) و امام صادق(ع) و هفته وحدت اظهار کرد: تمرکز بر روی مشترکات و عدم اهانت به مقدسات دیگر مذاهب، معنای وحدت است که باید همه نسبت به آن ملتزم باشیم.

بنا‌بر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، وی یادآور شد: امروز باید بر روی اسلام، قرآن، پیامبراکرم(ص) و کعبه که از مشترکات ماست تکیه کرده و در مقابل به مقدسات دیگران اهانت نکنیم، چرا که این اهانت همانند بنزینی است که بر روی آتش ریخته و جنگ داخلی را شعله‌ور می‌کند.

این مرجع تقلید با اشاره به رفتارهای سلفی‌ها و وهابیون تندرو تصریح کرد: هفته وحدت، هفته‌ای برای جشن میلاد پیامبراکرم(ص) و امام صادق (ع) است که باید اختلافات را کنار گذاشته و بر روی مشترکات تأکید کنیم.

مکارم شیرازی با اشاره به فتوای مفتی اعظم عربستان سعودی مبنی بر حرمت مجالس میلاد پیامبر(ص) اظهار کرد: این اشخاص برگزاری این مجالس را بدعت می‌دانند در حالی که برای بدعت معنای واضحی وجود دارد که آنها به آن توجه ندارند. حقیقت بدعت این است که چیزی را که جزو دین نیست ما جزو دین کنیم مثلا بگوییم جشن‌های میلاد پیغمبر در قرآن یا در سنت نبوی وارد شده، این حرام است اما اگر به عنوان یک امر عرفی و احترام عقلایی نسبت به پیغمبر اکرم(ص) انجام دهیم ابدا مفهوم بدعت را ندارد. مردم برای فرزندان خود جشن تولد می‌گیرند و در تمام دنیا برای بزرگان خود جشن تولد می‌گیرند و هیچ کس نمی‌گوید این جشن تولد جزو مذهب یا آموزه کتاب و سنت است.

وی افزود: اگر هر چیزی در فضای مذهب ولو عرفی باشد بدعت است باید ساختمان مسجد‌الحرام و مسجد‌النبی و مناره‌های آن‌ها که در زمان پیامبر (ص) همانند نداشته جزو بدعت بدانیم و تشریفات مجالس حفظ قرآن، تلاوت قرآن به صورت ترتیل و غیر ترتیل که هیچکدام به این شکل در زمان پیغمبر نبوده همه باید حرام باشد.

مکارم شیرازی با اشاره به فعالیت‌های سلفی‌های مصر در جلوگیری از برپایی مجالس جشن میلاد پیامبر(ص) ابراز کرد: به فرض که شما تشخیص داده‌ید این مجالس بدعت است، خودتان جشن نگیرید ولی حق ندارید عقیده خود را به دیگران و حتی علمای بزرگ الازهر تحمیل کنید. چه کسی اجازه چنین تحمیلی به شما داده است؟! این خود بدترین بدعت است.

وی یادآور شد: بی‌اطلاعی از موازین فقه، اصول و اعتقادات از مشکلاتی است که امروز دامنگیر سلفی‌های تندرو شده است.

مکارم شیرازی در پایان خطاب به تندروهای سلفی و وهابی تصریح کرد: چه کسی گفته است علم شما از دیگران بالاتر است و دیگران باید تابع شما باشند، چه خوب است عاقلانه فکر کنید، و تعصبات را کنار گذاشته و اصرار بر اشتباهات خود نداشته باشید و از این طریق کمک به وحدت مسلمانان کنید.

captcha