رویکرد اسلام و مسیحیت نسبت به مریم مقدس(س) بررسی شد
کد خبر: 2707454
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
طی سمینار فیلیپین؛

رویکرد اسلام و مسیحیت نسبت به مریم مقدس(س) بررسی شد

شعب خارجی: مرکز اسلام و دموکراسی فیلیپین با همکاری بنیاد کنراد آدنائر آلمان، چهارمین سمینار اسلام و دموکراسی خود با موضوع «رویکرد اسلام و مسیحیت نسبت به مریم مقدس و زنان» را در دانشکده «میریم» مانیل برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این سمینار روز دوشنبه، 22 دی، با سخنرانی کیومرث امیری، رایزن فرهنگی ایران در مانیل، ماکرینا مورادوس، استاد مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه دولتی فیلیپین و پدر روحانی مروین کاسترو، از کشیشان وابسته به علمای اسقف‌های کاتولیک فیلیپین، برگزار شد.
در ابتدای این سمینار، آمنه رسول برناردو، سناتور سابق فیلیپین و رئیس مرکز  اسلام و دموکراسی این کشور، در سخنانی کوتاه ضمن معرفی سخنرانان و موضوع سمینار، گفت: اسلام به آن معنا نیست که دیگران را گروگان بگیرد و خشونت بورزد. اسلام دین مهربانی و عطوفت است.
وی افزود: اسلام و مسیحیت، نکات مشترک فراوانی با یکدیگر دارند. یکی از آن اشتراکات که با ما مربوط است و این دو دین الهی درباره آن اشتراک نظر کامل دارند، حضرت مریم مقدس است. ما در اینجا جمع شده‌ایم تا حضرت مریم را بیش‌تر بشناسیم و از نقطه‌نظرات مسلمانان و مسیحیان درباره ایشان آگاهی کسب کنیم.
در ادامه، کاریتاد تاران، رئیس دانشکده بین‌المللی توسعه مطالعات انسانی، محورهای مطالعات انسانی را هم‌تراز و هم‌ساز با مطالعات دینی دانست و ابراز امیدواری کرد که چنین نشست‌هایی بتواند تفاهم و همزیستی مسالمت‌آمیز بین مسلمانان و مسیحیان را افزایش دهد.
اولین سخنران این سمینار، پروفسور ماکرینا مورادوس، بود که در سخنرانی خود با تکیه بر آیات قرآن درباره حضرت مریم و تولد عیسی مسیح(ع)،  با استفاده از آیات متعدد سوره مریم و سایر سوره‌ها، تلقی قرآن از شخصیت مریم مقدس، چگونگی زاده شدن عیسی مسیح و سخن‌گفتن فرشته الهی با مریم را توضیح داد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله حجاب و نقش آن در آموزه‌های دینی مسلمانان پرداخت و دلایل پوشش حجاب برای زنان را تشریح کرد.
تبیین شخصیت مریم(س) در قرآن و انجیل
دومین سخنران سمینار، کیومرث امیری، رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین، بود که با موضوع «شخصیت مریم مقدس در بیان قرآن و انجیل» سخنرانی کرد.

امیری در ابتدای سخنان خود به توضیح مفاهیم «شخصیت فتوژنیک یا سلبریتی» «رُل مدل» یا «الگوی مرجع مثبت و منفی» در بین مردم پرداخت و نقش و ویژگی‌های این الگوها را بین مردان و زنان و گروه‌های اجتماعی مختلف تبیین کرد.
وی پس از آن، به تشریح الگوهای مثبت زنان در قرآن و انجیل مانند مریم مقدس، هاجر، سارا، زن فرعون و ملکه سبا، پرداخت و آنها را با الگوهای منفی مانند زنان حضرت لوط و حضرت نوح و زن ابوجهل، مقایسه کرد.
رایزن فرهنگی کشورمان در فیلیپین، همچنین با معرفی ویژگی‌های رفتاری حضرت فاطمه (س) و دخترشان زینب کبری (س)، این دو بانوی بزرگوار را به عنوان الگوی مثبت زن مسلمان طرح کرد.
پدر روحانی مروین کاسترو، مدیر کمیسیون خانواده و زندگی علمای اسقف‌های کاتولیک فیلیپین، به عنوان سومین سخنران، ضمن ابراز تأسف بی‌اعتقادی مردم عصر جدید به پیامبران خدا و دوری از تعالیم انبیا، مشابهت‌های برداشت مسلمانان و مسیحیان درباره حضرت مریم را نشانه‌ای از الهی و آسمانی‌بودن این دو دین مهم ابراهیمی دانست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسایل و مشکلات دین‌داران در جهان جدید پرداخت و خواهان تفاهم و دوستی بیش‌تر بین پیروان اسلام و مسیحیت شد.
پایان بخش این سمینار 3 ساعته، بخش پرسش و پاسخ بود. پرسش‌گران این بخش، چند تن از استادان و دانشجویانِ دانشکده میریم، یک کشیش، دو استاد یهودی و مسیحی از دانشگاه‌های مانیل، یک نماینده سابق مجلس فیلیپین و 6 شرکت‌کننده دیگر بودند که پرسش‌های آنان پیرامون حجاب و چرایی آن، افراط‌گرایی مذهبی، چگونگی تعامل مسلمانان و مسیحیان، نگاه اسلام به زنان، خشونت‌ورزی مسلمانان نسبت به مسیحیان در جوامع غربی و همانندی یهودیان با مسلمانان و مسیحیان بود.

captcha