آنجا که محدودیت‌ها برابر اراده آدمی سر تسلیم فرود می‌آورد +‌عکس
کد خبر: 2743250
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
همراه با قرآن‌آموز روشندل؛

آنجا که محدودیت‌ها برابر اراده آدمی سر تسلیم فرود می‌آورد +‌عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: اراده و پشتکار افرادی که با وجود محدودیت‌های مختلف جسمی، از تلاش باز نمی‌ایستند، نمایش بخشی از قابلیت‌های نهفته خداوند در وجود آدمی است که این موضوع در ناهید صباغیان، قاری روشندل مشهدی به عینه دیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم متشکل از انسان‌هایی با توانایی‌های مختلف و البته متفاوت است و همین تفاوت‌هاست که زندگی دنیا را شیرین و دوست داشتنی می‌کند. همچنین وجود این تفاوت‌ها سبب می‌شود که ما برای رسیدن به سر منزل مقصود راه‌های متفاوتی را بسته به توانایی‌هایمان انتخاب کنیم.

با این وجود دیدن تلاش افرادی که از نظر جسمی به ظاهر محدودیت‌هایی دارند اما این شرایط و کاستی‌ها نتوانسته آنان را از حرکت و تلاش برای زندگی و لذت بردن از نعمت‌های خداوند باز دارد، بسیار جالب و جذاب است و به دیگران برای تکاپو و سپاسگزاری از نعمت‌های خداوند انگیزه می‌دهد تا راه را گم نکرده و ناامید نشوند.

در ادامه گفت‌و‌گوی خبرنگار ما با یکی از دانشجویان روشندل که محدودیت‌ جسمی نتوانسته مانعی بر سر راه تلاش او باشد را می‌خوانید؛ کسی که با وجود اشتغال به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کلاس‌های آموزش قرآن ویژه دانشجویان با عنوان «گامی به سوی آسمان 2» شرکت کرده و پیشرفت خوبی داشته است.

خودش را اینگونه معرفی می‌کند: ناهید صباغیان، متولد سال 67 در مشهد، دانشجوی ترم سوم کارشناسی ارشد در رشته مترجمی زبان و ادبیات عرب دانشگاه فردوسی هستم که مدرک کارشناسی‌ام را نیز در رشته ادبیات عرب از همین دانشگاه دریافت کرده‌ام.

وی با بیان اینکه تک فرزند است و در خانواده فرد دیگری در زمینه قرآن فعالیت خاصی ندارد، در مورد وضعیت بینایی خود گفت: از زمان تولد نابینایی مطلق داشتم که این وضعیت من ارثی است چون پدرم هم نابینا هستند، تا حدود 9 سالگی چشم چپم بسیار کم نور، سایه و تا حدودی رنگ‌ها را تشخیص می‌داد، اما در سال سوم ابتدایی بر اثر ضربه‌ای که به چشمم وارد شد، کاملا از این چشم نابینا شدم.

صباغبان که از همان آغاز تحصیل در مقطع ابتدایی به مدرسه ویژه نابینایان رفته است، در مورد آن دوران می‌گوید: یک سال قبل از سن هفت سالگی به عنوان دوره آمادگی برای یادگیری خط «بریل» مخصوص نابینایان به مدرسه رفتم، البته در حال حاضر بچه‌های نابینا تنها چند ماه زودتر به مدرسه جهت فراگیری این خط می‌روند و بعد از آن می‌توانند تحصیل در دبستان را از کلاس اول آغاز کنند.

آغاز فراگیری حرفه‌ای قرآن از مقطع کارشناسی ارشد

این روشندل در مورد نحوه آشنایی خود با دوره‌های آموزش قرآن «گامی به سوی آسمان» در دانشگاه‌های مشهد ابراز کرد: در ابتدای ترم دوم کارشناسی ارشد، از طریق یکی از دوستانم که کلاس‌های تجوید را قبلا شرکت کرده بود و قصد داشت برای کلاس‌های قرائت ثبت نام کند، از این دوره‌ها مطلع شدم.

وی افزود: قبل از شرکت در این دوره، آموزش خاصی را ندیده و تنها مطالبی در همان حد آموزش روخوانی و روانخوانی دوران مدرسه می‌دانستم که البته این آموخته‌ها در دوره تجوید بسیار به من کمک کرد، به ویژه اینکه معلمم بر داشتن لحن عربی، رعایت قواعد و اصول در زمان خواندن قرآن، دعا و نماز تأکید می‌کرد لذا در حال حاضر و بعد از شرکت در این طرح، توانستم دوره تجوید یک و دو را با موفقیت پشت سر بگذارم.

این دانش پژوه قرآنی در مورد نحوه تمرین آموخته‌های قرآنی خود گفت: توضیحات استاد در کلاس را یادداشت‌برداری می‌کنم و از آن جهت که کتاب‌های آموزشی قرآن با خط بریل ویژه بچه‌های نابینا در دسترس نیست، از دوستان می‌خواهم تا محتوای کتاب‌های آموزشی را برای من ضبط کرده تا بتوانم از آن‌ها استفاده کنم.

وی علاقه‌مندی شخصی خود از میان قاریان برجسته را سبک استاد عبدالباسط عنوان کرد و یادآور شد: همچنین نوارهای استاد پرهیزگار را هم گوش می‌کنم تا بتوانم در این زمینه نیز تبحر کافی را کسب کنم.

صباغیان با بیان اینکه اساتید قرآنم بسیار مشوق من هستند، ادامه داد: در دوره تجوید یک، بیشتر مخارج حروف و صفات را آموزش می‌دهند و من هم مانند بقیه شاگردان هر جلسه همزمان با آموزش استاد به ویژه در کلاس مطالب جدید را تمرین و تکرار می‌کردم تا در همان ساعت اشکالات خود را برطرف کنم.

به گفته صباغیان، وی تنها نابینای کلاس بوده ولی همزمان با دیگر بچه‌ها پیشرفت داشته است، البته از قرآن بریل استفاده می‌کرده است.

خاطره ای شیرین از کلاس‌های قرآن

وی با اشاره به یکی از خاطرات خود از کلاس‌های قرآن در دانشگاه افزود: ترم گذشته در جلسه آزمون پایانی کلاس تجوید یک، که امتحان آن به صورت کتبی برگزار می‌شد، یکی از دوستانم به عنوان منشی همراه من بود که استاد به او نیز اصرار کرد تا در آزمون شرکت کند، زیرا در جلسات قبل نیز مرا همراهی کرده و اطلاعاتی در این زمینه آموخته بود، بنابراین دوستم هم قبول کرد و استاد خود عهده‌دار نقش منشی برای من شد، من سؤالات را پاسخ می‌دادم و استاد می‌نوشت، این حرکت برایم بسیار جالب و شیرین بود که استاد خود به من کمک کرد.

کمبود منابع آموزش قرآن ویژه نابینایان

صباغیان در مورد زمان تمرین آموخته‌های خود عنوان کرد: به خاطر اینکه درس‌های مقطع کارشناسی ارشد سنگین است، نمی‌توانم وقت خاصی را به تمرین قرآن اختصاص دهم با این وجود قبل از رفتن به کلاس و یا صبح‌ها زمانی که قرآن تلاوت می‌کنم، مباحث را تکرار و تمرین می‌کنم؛ همچنین کوشش دارم در کلاس درس مطالب را خوب یاد بگیرم، چون کتاب مخصوص نابینایان چه در زمینه درسی و چه آموزش قرآن کم است و باید صوتی کار کنیم.

صباغبان اظهار کرد: از آن جهت که رشته‌ام در دانشگاه ادبیات عرب است، این موضوع بر یادگیری قرآن به ویژه در بخش ترجمه و توجه به معنای آیات به من کمک می‌کند.

وی در مورد نظر والدینش در مورد فراگیری قرآن عنوان کرد: آن‌ها نیز از این موضوع استقبال کرده و هر روز که شاهد پیشرفتم هستند، احساس رضایت داشته و مرا تشویق می‌کنند، زیرا موفقیت من در هر رشته‌ای سبب خوشحالی آن‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه به جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اوقات فراغت خاصی ندارد، افزود: اما در فصل تابستان و تعطیلات میان ترم کارهای جانبی مانند گوش دادن به سخنرانی و فایل‌های صوتی، فراگیری کار با کامپیوتر و نرم‌افزار ویژه نابینایان را انجام می‌دهم.

این قرآن‌آموز روشندل معتقد است: زمان مناسب برای یادگیری و دریافت آموزش‌های قرآنی در نابینایان بعد از فراگیری خط بریل و از همان دوران دبستان است.

وی در مورد برنامه خود برای آینده در زمینه فعالیت‌های قرآنی بیان کرد: در حال حاضر تلاشم را برای پایان رساندن تحصیلات کارشناسی ارشد گذاشتم، اما بسیار علاقه مندم که بعد از این دوران در زمینه قرآن سطوح بالاتر را طی کنم، البته به جهت شرایط خاص من، هر جایی نمی‌توانم برای رفتن به کلاس اقدام کنم.

وی ادامه داد: از همین رو استفاده از دوره‌های گامی به سوی آسمان دانشگاه، به جهت نزدیکی به محل خوابگاه بسیار برایم راحت است، بنابراین برای ادامه روند یادگیری باید با دقت بیشتری تلاش و کوشش داشته باشم.

ضرورت ارتقا و ادامه طرح آموزشی گامی به سوی آسمان

این قرآن آموز نابینا در مورد میزان استقبال دانشجویان از طرح قرآنی گامی به سوی آسمان گفت: طرح بسیار مناسبی است، به ویژه اینکه اساتید توانمند با سعه صدر و اخلاق مناسب انتخاب شده‌اند که به جذب و ترغیب دانشجویان کمک می‌کند، البته کاستی‌هایی هم مانند ضعیف بودن تبلیغات دارد.

وی با بیان اینکه نابینا بودن را محدودیت نمی‌داند، اظهار کرد: البته برخی افراد روشندل تمایلی به حضور در فضاهای اجتماعی و انجام فعالیت ندارند، برخلاف آن برخی دیگر مانند من درگیر فعالیت‌های مختلفی هستند، از جمله اینکه من در کانون فرهنگی «تاک» ویژه نابینایان دانشگاه که مخفف تفکر، اتحاد و کوشش است، عضو بوده و فعالیت می‌کنم.

صباغیان با بیان اینکه گاهی ورزشی گلبال را هم انجام می‌دهد و سال‌های قبل در مسابقات کشوری رتبه کسب کرده است، ادامه داد: اقدامات مختلفی را در هیئت مسجد دانشگاه، بسیج و ... انجام می‌دهم در واقع از عهده هر کاری برآیم، کوتاهی نخواهم کرد.

این روشندل قرآنی افزود: زمان تحصیل در مدرسه در مسابقات قرآن، احکام، تفسیر و نهج‌البلاغه ویژه نابینایان شرکت کرده و رتبه‌هایی را هم به دست آورده‌ام.

شاهد برکت حضور کلام الهی در زندگیم هستم

وی ادامه داد: به خاطر فشردگی برنامه‌هایم برای هر کاری وقت نمی‌گذارم، اما برای یادگیری قرآن با علاقه‌مندی و اشتیاق بسیار در کلاس‌ها شرکت می‌کنم زیرا برکت حضور قرآن در زندگی‌ام را شاهد هستم، اصلا این حس را ندارم که وقتم گرفته شده و می‌توانستم کار دیگری انجام دهم.

صباغیان در مورد حفظ قرآن نیز بیان کرد: دوست دارم در زمینه حفظ قرآن هم توفیقاتی به دست آورم، اما هنوز جدی وارد نشده و قصد دارم بعد از اتمام تحصیلم بخشی از وقتم را به حفظ قرآن اختصاص دهم.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فریده
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۲۶ - ۱۲:۰۶
0
0
سلام.من میشناسمشون.افتخارداشتم در راهیان نور همسفرشون بودم.
قابل ذکر صبر و ارامش وخوش رفتاری فراوانی هم دارند...
مریم
|
-
|
۱۳۹۴/۰۱/۳۰ - ۱۷:۱۴
0
0
از خانم قندهاری و ایکنای خراسان برای توجه به این افراد تشکر می کنم.
captcha