دوازدهمین همایش ادبی سوختگان وصل برگزار شد
کد خبر: 2859534
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۶
دانشگاه تهران میزبان پدران شهدا شد؛

دوازدهمین همایش ادبی سوختگان وصل برگزار شد

کانون خبرنگاران نبأ/ مرجان شرف: دوازدهمین همایش ادبی سوختگان وصل با عنوان «در مقام صبر» در تجلیل از پدران شهدا در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

 به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، دوازدهمین دوره همایش سوختگان وصل 27 بهمن‌ماه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد. این همایش ادبی با 40دقیقه تأخیر و با همنوایی سرود ملی آغاز شد و استاد کریم منصوری قرائت قرآن این دوره از همایش ادبی سوختگان وصل را به عهده گرفته بود.

سعید حدادیان، دبیر همایش سوختگان وصل ضمن بیان پیشینه‌ای از این همایش در سال‌های گذشته، گفت: این نهاد از سال 79 که مصادف با سال امیرمؤمنان بود، با شب‌شعری که شاعر بزرگ آئینی «قیصر امین‌پور» هم حضور داشت آغاز به کار کرد، در سال 80 این همایش به تجلیل از جانبازان شیمیایی، سال 81 تجلیل از شهدای تفحص تحت عنوان «قاصدک‌های سوخته» کار خود ا آغاز کرد، که در این سال بخش داستان هم به این همایش اضافه شد.

وی ادامه داد: سومین دوره همایش سوختگان وصل به تجلیل از آزادگان، چهارمین دوره به مفقودان جنگ تحمیلی با عنوان «پشت پلک آسمان» و پنجمین دوره به نکوداشت همسران شهدا با عنوان «اگر غم لشکر انگیزد» پرداخته است.

حدادیان افزود: در سه سال بعد در مناطق عملیاتی شلمچه، هویزه و مجنون همایش سوختگان وصل با همان عنوان «اگر غم لشگر انگیزد» برگزار شد. سال 91 این همایش با عنوان «سیر و سلوک آسمان» به تجلیل از جانبازان شهید پرداخت. یازدهمین دوره با عنوان «آب و آئینه» از مادران شهید تجلیل کرد و اکنون در دوازدهمین دوره از مقام شامخ پدران شهدا با عنوان «در مقام صبر» تجلیل می‌شود.

وی افزود: آثار ارسالی به دبیرخانه بسیار چشم‌گیر بود از این‌رو این همایش بنا ندارد که با انتخاب چند نفر، محدود دایره تشویق را بسته کند. هیئت داوران در زمینه شعر از سی نفر و در زمینه داستان از 11 نفر قدردانی کرده است.

حدادیان عنوان کرد: پیشنهاد من به مسئولان دولت این است که اگر می‌خواهند اقتصاد مقاومتی موفق باشد، باید روی فرهنگ مقاومت سرمایه‌گذاری کنند.

در ادامه حجت‌الاسلام رجالی تهرانی، قائم مقام دفتر نهاد رهبری در دانشگاه تهران گفت: سلسله همایش‌های ادبی سوختگان وصل یک اتفاق بسیار مبارکی است و بنده معتقدم یکی از بهترین بسترهایی است که برای سرایش در حوزه ایثار و مقاومت و شهادت و پاسداری از ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی ایران نقش کلیدی دارد.

وی افزود: ادعای ایثار و فداکاری بسیار متفاوت است با کسانی که در عمل این را ثابت کردند، اولین بیت از دیوان حافظ هم همین را می‌گوید. ایثار و شهادت از واژه‌های مقدسی است که برای بیرون آمدن از کتب فرهنگ لغت نیازمند آن بود که عده‌ای به‌پا خیزند تا شهادت را در عمل معنا کنند. خانواده‌های شهدا و پدر و مادران شهدا ایثار و شهادت را برای ما معنا کردند. این صبوری یکی از جلوه‌های اخلاق خدایی است.

رجالی در پایان سخنانش گفت: بسیاری از شاعران، افرادی هستند که خود جبهه را ندیدند و از بزرگترها شنیده‌اند و یا زخم خورده و فرزند شهید یا خانواده شهید هستند.

در ادامه این مراسم نماهنگی از اولین اجرای حاج صادق آهنگران در حضور حدود سی نفر رزمنده پخش شد که در ادامه این مداح زمان جنگ در توضیح این نماهنگ گفت: از این جمع سی و چند نفره غیر از من تنها دونفر دیگر زنده ماندند و بقیه به درجه رفیع شهادت رسیدند.

هیئت داوران در بخش داستان احمد شاکری، جهانگیرخسروشاهی و محبوبه معراجی‌پور و در بخش شعر؛ مرتضی امیری اسفندقه، امینی و سعید حدادیان بودند و مسئولیت داوری در بخش مقدماتی بر عهده گروه داوری فاطمه نانی‌زاده بود.

در انتها به برگزیدگان بخش شعر و داستان جوایزی اهدا شد و از برگزیدگان بخش داستان رقیه کریمی از استان همدان، مهرنوش گرجی از استان خوزستان، نفیسه رضایی از استان تهران، مرتضی اسدی مرام از استان کرمانشاه، محبوبه جان‌نثاری از استان تهران، هدی حشمتیان از استان کرمانشاه، احمدرضا خان‌احمد از استان اصفهان، الهام ناصری از استان اصفهان، طیبه نیکو از استان فارس، محسن وظیفه پشتکوه از استان اردبیل، حانیه سادات هاشمی مطهر از استان اصفهان، تجلیل شد.

برگزیدگان بخش شعر دوازدهمین همایش ادبی سوختگان وصل به این شرح است:

حسن اسحاقی از استان البرز

ابراهیم یزدی دستجردی از استان چهارمحال و بختیاری

وحیده احمدی از استان تهران

سیدمحمد بابامیری از استان قم

قاسم بای از استان گلستان

نیلوفر بختیاری از استان تهران

نجمه بناییان بروجنی از استان آذربایجان غربی

طاهره ایرانی از استان تهران

ایوب پرندآور از استان فارس

امیرتیموری از استان تهران،

حمیدرضا حامدی از استان قم

میلاد حبیبی از استان مرکزی

عطیه سادات موسوی از استان تهران

احمد حسین پور علوی از استان قم

سیدمحمد حسینی از استان تهران

مریم حقیق از استان فارس

سیامک رجاور از استان تهران

علیرضا رجبعلی زاده کاشانی از استان اصفهان

سیداکبر سلیمانی از استان تهران

امیرعلی سلیمانی از استان همدان

ایوب شیخی زاده از استان خوزستان

علی اصغر شیری از استان قم

مهدخت قربان عسگری از استان تهران

احمدرضا قدیریان از استان یزد

مریم کرباسی نجف آبادی از استان اصفهان

زهرا محدثی خراسانی از استان خراسان رضوی

مهدی مردانی از استان قزوین

زهرا مرتضایی از استان تهران

فاطمه سادات مظلومی از استان تهران

عالیه محرابی از استان یزد

پروانه نجاتی از استان فارس

رضا نیکوکار از استان گیلان

انسیه سادات هاشمی از استان قم

captcha