تمبر یادبود آیت‌الله مولانابروجردی رونمایی می‌شود
کد خبر: 2885803
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
۱۵ اسفند‌ماه؛

تمبر یادبود آیت‌الله مولانابروجردی رونمایی می‌شود

گروه هنر: تمبر یادبود آیت‌الله غلامرضا مولانابروجردی روز ۱۵ اسفند‌‌ماه در مراسم بزرگداشت این روحانی جلیل‌القدر در بروجرد رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، نادر ارجمندی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بروجرد امروز، چهارم اسفند‌ماه در جمع خبرنگاران از رونمایی تمبر یادبود آیت‌الله غلامرضا مولانابروجردی در 15 اسفند ماه سال‌جاری خبر داد و گفت: همزمان با برگزاری مراسم تکریم عالم فرهیخته و فرزانه آیت‌الله غلامرضا مولانابروجردی  تمبر یادبود ایشان نیز رونمایی می‌شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان بروجرد افزود: این مراسم به پاس ارج نهادن بر بیش از 70 سال تلاش و خدمات معنوی و علمی حضرت آیت الله غلامرضا مولانابروجردی در روز 15 اسفندماه جاری با حضور شخصیت‌های برجسته علمی و فقهی استان و کشور در بروجرد برگزار می‌شود.

یادآور می‌شود، غلامرضا مولانا بروجردی در سال ۱۳۰۶ شمسی در خانواده‎ای اهل علم و فضیلت در شهر زیبای بروجرد متولد شد.

از شش سالگی خواندن و نوشتن و بخشی از مقدمات را نزد پدر فاضلشان ملا علی اکبر مولانا فرا گرفتند، وی دروس مقدماتی حوزه را در زادگاهش و در محضر بزرگانی چون شیخ علی جواهری، شیخ جواد اسلامی و سید عبدالحسین خندانی فرا گرفت.

سپس در دروس سطح شرکت کرد و از خرمن دانش حضرات شیخ بهاءالدین حجتی، حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا سید محسن شریعتمداری بروجردی و میرزا  لطف الله فقیهی خوشه چید.

آیت‌الله مولانا همچنین، از محضر آقایان حجت‌الاسلام حاج سید‌اسماعیل گلپایگانی که در زمان آیت‌الله‌العظمی بروجردی مجتهد مسلم و حاکم شرع بود و حجت‌الاسلام فیضی و مرحوم حجت‌الاسلام حاج شیخ علی‌محمد خرم‎آبادی و مرحوم حجت‌الاسلام حاج شیخ محمد غروی استفاده کردند.

نزدیک به 18 سال از محضر مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ علی محمد نجفی بروجردی استفاده کردند و چند سالی هم در فصل تابستان از محضر آیت اله حاج سید علی بهبهانی رامهرمزی که ایام تابستان برای استراحت به بروجرد می‎آمدند، بهره‎مند شدند.

وی در قم به ادامه تحصیل پرداخت و در آنجا از محضر حضرات آیات عظام سیدمحمدرضا گلپایگانی و سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی استفاده کرد.

این فقیه فرزانه که تحصیلات دینی را در حد اجتهاد ادامه داده‎اند، ضمن تحصیل علوم دینی از تدریس و تألیف غافل نبود و در این رهگذر شاگردان بسیاری ترتیب کرد.

ایشان دارای اجازه روایی از مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی و اجازات متعدده از مراجع عالیقدر شیعه همچون آیات عظام میلانی، شاهرودی، گلپایگانی و مرعشی هستند، استاد مولانا  در سال 1384 عنوان برترین مبلغ استان لرستان را از حوزه علمیه قم دریافت کردند.

استاد مولانا علاوه بر تألیفات عالمانه در حوزه دین در زمینه بروجردشناسی نیز دارای تألیفات و آثار فراوانی است که منبع تحقیق ارزشمندی برای  پژوهشگران گردیده است.

ایشان همچنین، برای تبلیغ به کشورهای چین، کویت، مسافرت کرده و برای تحقیق و جمع‎آوری مدارک و منابع ارزشمند مذهبی کتاب گرانسنگ(عبقات الانوار) مرحوم علامه میرحامد حسین هندی که بالغ بر صد جلد می‎شود به کشور هند سفر کردند که 10 جلد آن در سایه سال‎ها تلاش و تحقیقات ایشان در ایران به چاپ رسیده است.

غلامرضا مولانا به کشورهای مصر و لبنان برای تحقیق و چاپ کتاب صراط‌المستقیم و(کتاب الخاتم لوصی الخاتم) رفته و تحقیقات گسترده‎ای در این زمینه در این دو کشور به اتمام رسانده‎اند که کتاب(صراط‌المستقیم در تفسیر قرآن) در چهار نوبت در تهران، مصر، لبنان و قم به چاپ رسیده و (کتاب‌ الخاتم لوصی الخاتم) در بیروت به چاپ رسیده است.

استاد مولانا درسال 1342 در خرم‎آباد در مدرسه مرحوم آیت‌الله کمالوند منبر رفته بود که پس از منبرمنزل آقای کریم‎پورمیزبان ایشان بودند که توسط نیروهای امنیتی خانه محاصره شد ولی آن‎روز موفق به دستگیری ایشان نشدند ولی پس از ده روز دستگیر و به جرم حمایت از امام خمینی قدس سره الشریف به سقز تبعید شدند.

استاد غلامرضا مولانا در سال‎هایی که در کویت زندگی می‎کردند، کویت شدیداً تحت نفوذ حکومت بعث عراق قرار داشت و برای هواداران انقلاب اسلامی پرونده‎های قطوری تشکیل می‎دادند که یکی از این پرونده‎ها علیه استاد بود که مهمترین مدرکی که برعلیه ایشان به آن استناد می‎کردند دیدار استاد و جمعی از روحانیون با امام خمینی(ره) و سخنرانی در مدرسه ایرانیان و سفارت ایران در کویت بود که منجر به اخراج استاد از کشور کویت شد.

آثار منتشر شده از ایشان، الخاتم لوصی الخاتم به زبان عربی (1403ق) با عنوان (الخاتم الوصی الخاتم تفسیر آیه الولایه)چاپ بیروت، درس‎هایی از توحید، تحقیق درباره حلیه الابرار، نوشته سیدهاشم بحرانی( 6جلدی)، تحقیق و تخریج کتاب شریف عبقات الانوار میر حامد حسین هندی(11 ج)، تحقیق کتاب حاشیه کفایه الاصول آیت الله بروجردی(2جلد)، تحقیق ، کتاب «محاضرات فی الدین و التاریخ و الادب» نوشته سیدجواد آل علی شاهرودی، تحقیق کتاب صراط المستقیم تألیف سیدحسین بروجردی، دو جلدی تاریخ بروجرد - ج 1( جغرافیا–حکام وحوادث ) ( 1353) تاریخ بروجرد - ج 2، دانشمندان بروجرد( 1354)، ترجمه منظوم( چهل حدیث از امام جواد(ع)، کتاب سخنوران بروجرد-جلد (1) شاعران گذشته و معاصر بروجرد، دانشمندان معاصر بروجرد( شرح حال نخبگان معاصر بروجرد در جهان)، تبلیغ اسلام و ترویج دین از طریق منبر، تذییل و تخریج و غنیه الطالب فی شرح المکاسب آیه اله اردکانی،   المنظومه الفارسیه فی تفسیر القرآن، المنظومه العربیه فی فقه اللمعه الدمشقیه و کشکول است.

کتب آماده چاپ؛ زندگانی آیت اله العظمی بروجردی(ره) همراه با زندگی نامه اساتید و شاگردان ایشان (چاپ نشده)، فرهنگ سخن،  الاوایل(نخستین‎ها)، دانشنامه رجال، کشکول 2، دیوان شعر و ... است.

ایجاد کتابخانه مشارکتی حضرت ولیعصر(عج) با بیش از  20 هزار جلد کتاب (از سال 1375)، احداث مجتمع فرهنگی دینی ولیعصر (عج) در چهارطبقه جهت فعالیت‎های فرهنگی و دینی واقع در شهرک اندیشه بروجرد و انجام خدمات ارزنده در حوزه اشاعه فرهنگ دینی و انتخاب ایشان به‌عنوان مبلغ نمونه کشوری از خدمات ارزنده ایشان است.

captcha