ضرورت تلاش تبلیغی و ترویجی کارمندان محیط زیست
کد خبر: 3312177
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
میرعمادی تأکید کرد:

ضرورت تلاش تبلیغی و ترویجی کارمندان محیط زیست

گروه اجتماعی: نماینده ولی‌ فقیه در لرستان با بیان این‌که تلاش تبلیغی و ترویجی محیط زیست از ضرورت‌ها است، گفت: خیلی از افراد می‌خواهند درخت بکارند ولی نمی‌دانند چگونه این کار را انجام دهند و از فعالیت‌های محیط زیست تبلیغ و ترویج است و و باید در این راستا نمونه بدهند و راه را نشان دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدمیرعمادی، نماینده ولی‌‌فقیه در استان لرستان امروز دوشنبه، 18 خردادماه جاری در مراسم دیدار کارکنان اداره‌کل حفاظت محیط زیست لرستان که در دفتر نماینده ولی فقیه استان برگزار شد، ضمن تبریک هفته محیط زیست، گفت: هفته محیط زیست فرصت و بهانه‌ای است برای این‌که ما به اساسی‌ترین موضوع حیات انسان و موجودات بپردازیم.
وی با بیان این‌که مقام معظم رهبری در رابطه با محیط زیست فرموده که اساسی‌ترین موضوع حیات انسان و موجودات محیط زیست است، افزود: حقیقتاً در دنیای کنونی محیط زیست به مخاطره جدی افتاده است و عوامل گوناگونی دست به دست هم داده و زندگی را برای انسان‌ها تلخ کرده است.
نماینده ولی فقیه در استان بیان کرد: خداوند این جهان هستی را با نظم دقیقی آفریده است و هر کدام از اجزاء و عناصر موجود در طبیعت در نظم جهان هستی نیز تاثیرگذار است.
وی با بیان این‌که در عالم شر ذاتی وجود ندارد، عنوان کرد: موجودات گزنده‌ای مانند مار و عقرب را نمی‌توان به‌عنوان شر نام برد چراکه هر کدام از موجودات در ایجاد  تعادل هستی نقش ایفا می‌کنند و هر کدام در جای خود باید قرار گیرد.
میرعمادی تصریح کرد: درختان، موجودات و حیوانات باید در طبیعت باشند تا طبیعت و نظام هستی به‌صورت دقیق، مؤثر و مفید حرکت کند چراکه به هرکدام از این منابع طبیعی دست زده‌ایم به خطر افتادیم.
وی خاطرنشان کرد: با قطع درختان جنگل‌ها و تبدیل آن‌ها به مزرعه در برداشت محصول و تنفس به خطر افتادیم و اگر مزارع را از بین بردیم و به مسکن تبدیل کردیم ضرر کرده‌ایم ما باید بهره‌وری صحیح از طبیعت را مدنظر قرار دهیم.
نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به این‌که خداوند در آیه‌ای از قرآن فرموده که ای انسان! آن‌چه را که ما آفریدیم به اندازه و مایه زینت شما قرار دادیم، گفت: باید بدانیم که شیرینی و لذت از زندگی در حفظ محیط زیست است و سلامتی انسان و موجودات در گرو حفظ محیط زیست و هزینه کردن برای محیط زیست سرمایه‌گذاری است چراکه اگر ما آب را آلوده کنیم همه مریض می‌شویم و کار و تولیدی  نمی‌توانیم داشته باشیم.
وی با بیان این‌که بهره‌گیری صحیح از محیط زیست موجب پیشرفت و تعالی می‌شود، افزود: اگر درخت کاری را افزایش داریم برای ما ثمره می‌شود و می‌توانیم از آن استفاده کنیم.
میرعمادی با بیان سخن امام کاظم(ع) که می‌فرماید: نگاه به سبزه، آب جاری و چهره زیبا چشم انسان را جلا می‌دهد و به زندگی او نشاط می‌‌بخشد، عنوان کرد: اگر می‌خواهیم محیط زیست از آفات و خطرات حفظ کنیم باید اهتمام فوق‌العاده‌ای به فضای سبز و درخت‌کاری داشته باشیم، شهرداری، دهیاری‌ها و بخش‌داری‌ها نسبت به فضای سبز جدی باشند چرا که فضای سبز به مخاطره افتاده و آن‌ها را تغییر کاربری می‌دهند خطر بسیار بزرگی است.

درخت‌کاری باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که فرموند: «اگر دیدید که برای ساختن حوزه علمیه درختی را قطع کردند اجازه ندهید»، افزود: درخت‌کاری باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود چراکه با هیچ راهی به جز درخت‌کاری نمی‌توان جلوی آلودگی را گرفت، روایت داریم که حتی اگر یک لحظه مانده به قیامت درختی در دست ما است، درخت بکاریم چراکه درخت آب را فراوان، محیط را پاک می‌کند و جلوی گرد و غبار را می گیرد پس درختکاری را اصل بدانیم و کاشتن درخت‌های مثمر را مدنظر داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان این‌که فرهنگ‌سازی در زمینه احترام به طبیعت و پدیده‌های طبیعی یک حق است، گفت: رابطه انسان با خدا باید بر اساس احترام باشد چرا‌که نماز، خضوع و خشوع احترام است و نیز رابطه انسان‌ها با یکدیگر بر اساس احترام است، رابطه انسان با خود و رابطه انسان با طبیعت نیز باید بر پایه احترام باشد ولی این احترام به طبیعت خوب جا نیفتاده و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.
وی با اشاره به این‌که فرهنگ احترام به طبیعت و حمایت از محیط زیست به‌عنوان یکی از حقوق اساسی شهروندی باید مدنظر باشد، افزود: مقابله با آلودگی محیط زیست را باید جدی بگیریم چراکه خودمان با دست خودمان  آن‌را به خطر می‌اندازیم، آلودگی محیط زیست را باید به‌عنوان یکی از مشکلات اساسی خودمان بدانیم.
میرعمادی گفت: شخصی به آسانی شبانه چند صد درخت را قطع می‌کند ولی با او برخورد نمی‌شود در حالی‌که یکی از کارهای مهم ما برخورد با کسانی است که محیط زیست را به خطر می‌اندازند.
وی با بیان این‌که تلاش تبلیغی و ترویجی محیط زیست از ضرورت‌ها است، گفت: خیلی از افراد می خواهند درخت بکارند ولی نمی‌دانند چگونه این‌کار را انجام دهند و از فعالیت‌های محیط زیست تبلیغ و ترویج است و و باید در  این راستا نمونه بدهند و راه را نشان دهند.
نماینده ولی فقیه در استان بیان کرد: سعی کنید کار محیط زیست را سبک نکنید و برخی کارهای تبلیغی مانند مداوا کردن پای یک پرنده توسط یک فرد و انعکاس گسترده آن سبک کردن کار محیط زیست است ولی در عوض یک آلودگی اتفاق افتاده و هزاران پرنده در آن‌جا مرده‌اند محیط زیست کاری نکرده و این نشان از این دارد که اصل را فراموش کرده‌اید و به فرع توجه کرده‌اید.
وی عنوان کرد: ما مجوز بهره‌برداری از جنگل را به یک شخص سودجوی منفعت طلب می‌دهیم و غربال می‌کند ولی  زمانی‌که یک کشاورز شاخه‌ای را می‌شکند او را دستگیر می‌کنند، ما باید مردم را در حفظ محیط زیست مشارکت دهیم تا مردم درک کنند که محیطزیست سرمایه ملی است و کارها را سبک نکنیم.
میرعمادی گفت: همین آتش‌سوزی‌های اخیر که در کل کشور اتفاق افتاد به‌خاطر بی‌احتیاطی یک‌سری از مردم بوده است که هزاران هکتار از جنگل سوخت و در این زمینه ما باید مردم را آگاهی و مشارکت دهیم تا در حفظ جنگل‌ها خود مردم حفاظت کنند و ما پشتیبانی، جهت‌گیری و حمایت کنیم چرا که مردم به عملکرد ما نگاه می‌کنند و اگر عملکرد ما مثبت باشد نتایج خوبی را دارد.
وی افزود: ما به فردی کارخانه‌ای را دایر می‌کند و آلودگی‌های زیادی در محیط زیست به‌وجود می آورد توجه نمی‌کنیم اما به‌دنبال کارهای جزیی می‌رویم و مردم نیزبا ما همکاری نمی‌کنند.

لزوم معرفی رانت‌خواران طبیعت/شرکت‌های خصوصی و صنعتی به ایجاد فضای سبز وادار شوند

نماینده ولی فقیه در استان لرستان تصریح کرد: ما باید شرکت‌های خصوصی و صنعتی را به ایجاد فضای سبز وادار کنیم و افرادی که سبب آلودگی محیط زیست می شوند معرفی شوند چه‌طور ما رانت‌خواران اقتصادی را معرفی می‌کنیم ولی رانت‌خواران طبیعت را معرفی نمی‌کنیم در اصل آن‌ها زمین فساد ایجاد می‌کنند.

وی گفت: همه ما باید از این قدرت استفاده کنیم و اگر نسبت به محیط زیست حساس نباشیم روز به روز وضع بدتر می‌شود  و در حفظ رودخانه‌ها، مراتع و تالاب‌ها حرکت کنیم.

captcha