روستای تاریخی ابیانه تا سال ۲۰۱۸ ثبت جهانی می‌شود
کد خبر: 3322280
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹
سلطانی فر:

روستای تاریخی ابیانه تا سال ۲۰۱۸ ثبت جهانی می‌شود

گروه اجتماعی: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: روستای تاریخی ابیانه نطنز تا سال ۲۰۱۸ در فهرست آثار تاریخی یونسکو قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز چهارشنبه، 10، تیر در حاشیه بازدید از روستای تاریخی ابیانه در جمع مسؤلان شهرستان نطنز و این روستا اظهارکرد : مسؤلان باید مقدمات کار ثبت جهانی ابیانه را در یونسکو فراهم کنند تا این روستا در سال 2018 در نوبت ثبت یونسکو قرار گیرد.
وی همچنین از قرار گرفتن 50 اثر تاریخی کشور در نوبت ثبت جهانی یونسکو خبر داد که روستای ابیانه نیز از جمله این آثار است.
کلید طلایی روستای ابیانه نطنز در سفر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی کشور از سوی رییس شورای اسلامی روستای تاریخی ابیانه به مسعود سلطانی فر اهدا شد.
بازدید از مسجد جامع ابیانه، کمپ گردشگری متین آباد و امامزاده آقاعلی عباس (ع) بادرود از دیگر برنامه های سفر رییس سازمان میراث فرهنگی کشور  به شهرستان نطنز است .
یکی از آثار تاریخی روستای ابیانه،  مسجد جامع آن و قدیمی‌‌ترین اثر تاریخی این مسجد نیز منبر چوبی منبت‌کاری آن است که در سال ۴۶۶ هجری قمری ساخته شده‌ است. مسجد های قدیمی دیگر ابیانه به نام های  برزله و حاجتگاه هستند که قدمت تاریخی آن به ترتیب متعلق به دوره های ۷۰۱  و ۹۵۲ هـجری قمری است .
بقعه شاهزاده عیسی و شاهزاده یحیی که به گفته اهالی روستا از  فرزندان امام موسی کاظم (ع) بوده‌اند، نیز جزء  زیارتگاه های روستای ابیانه است .
روستای تاریخی ابیانه در ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز قرار دارد، این روستای تاریخی در سال 54 با شماره ثبت ۱۰۸۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

captcha