آیین‌های سوگواری سیدالساجدین(ع) در یکصد نقطه آران و بیدگل برگزار شد
کد خبر: 3446210
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
رییس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل:

آیین‌های سوگواری سیدالساجدین(ع) در یکصد نقطه آران و بیدگل برگزار شد

کانون خبرنگاران نبأ: رئیس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل گفت: آیین‌های سوگواری سیدالساجدین در یکصد نقطه آران و بیدگل برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام سمیع‌الله مردان، رئیس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل در گفت‌و‌گو با خبرنگار نبأ گفت: آیین‌های سوگواری سیدالساجدین امام سجاد(ع) در یکصد نقطه شهرستان آران و بیدگل برگزار شد.

وی افزود: مردم آران و بیدگل در ایام شهادت سیدالساجدین(ع) با حضور در مساجد، حسینیه‌ها، هیئات مذهبی، امامزادگان واجب التعظیم و تکایا به اقامه عزا پرداخته و در سوگ شهادت فرزند سید و سالار شهیدان اشک ماتم ریختند.

مسئول رسیدگی به امور مساجد آران و بیدگل خاطرنشان کرد: در شب و شام شهادت امام سجاد(ع)، 70 مسجد شهرستان، آیین‌های نوحه‌خوانی و سوگواری را برگزار کردند.

حجت‌الاسلام مردان افزود: همچنین 30 مبلغ دینی در این ایام برای تبیین سیره و شخصیت حضرت زین‌العابدین(ع) به مساجد و تکایا و روستاهای محرم شهرستان اعزام و به ایراد سخنرانی و اجرای برنامه مذهبی پرداختند.

رئیس ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی آران و بیدگل افزود: علاوه بر مساجد شهرستان، تکایا و حسینیه‌های آران و بیدگل نیز در این ایام، میزبان برنامه‌های عزاداری و سوگواری امام سجاد(ع) بود.

حجت‌الاسلام مردان خاطرنشان کرد: هیئت علی‌اکبر(ع) امامزاده علی اکبر(ع)، هیئت سجادیه محله سجادیه و آیین سوگواری در سالن شهدای سپاه آران و بیدگل از برنامه‌های محوری عزاداری در این شهرستان بود.

وی تصریح کرد: برخی از هیئات مذهبی نیزبا برافراشتن بیرق‌های سیاه و سرخ عزاداری و نصب پارچه نوشته‌هایی در سطح شهر، سالروز شهادت پیام آور کربلا را گرامی داشتند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل افزود: هیئات مذهبی مسمی به نام و القاب امام سجاد(ع) نیز با حرکت دستجات سینه‌زنی و زنجیرزنی و حضور در امامزادگان لازم‌التعظیم، به مرثیه‌خوانی و سوگواری و عزاداری پرداختند.

مردان خاطرنشان کرد: همچنین جمعی از ارادتمندان به اهل‌بیت عصمت و طهارت با برپایی ایستگاه صلواتی و توزیع خرما، چای، شیر و غیره از عزاداران و مردم سوگوار پذیرایی کردند.

یادآور می‌شود، ۱۱۰ هیئت مذهبی با مجوز اداره تبلیغات اسلامی در شهرستان آران و بیدگل فعالیت می‌کند؛ تنوع برنامه‌های سنتی عزاداری در این شهر به حدی است که آران و بیدگل را به شهر سنت‌های عاشورایی می‌خوانند.

هیئات مذهبی شهرستان آران و بیدگل در سالروز شهادت زینت ساجدین حضرت زین العابدین امام سجاد(ع) با برافراشتن بیرق های سیاه و سرخ عزاداری و نصب پارچه نوشته هایی در سطح شهر، سالروز شهادت پیام آور کربلا را گرامی داشتند.

دستجات سینه‌زنی و زنجیرزنی هیئات مذهبی نیز با حضور در امامزادگان این شهر در سوگ شهادت امام سجاد(ع) به نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی پرداختند.

حرمین مطهر دو امامزاده شاخص شهرستان، حضرت هلال بن علی(ع) و قاسم بن علی‌النقی(ع) در این روز حال و هوای دیگری داشت.

هیئات مذهبی همنوا با زائران و مجاوران این دو حرم شریف، برنامه‌های خود را در قالب دستجات سینه‌زنی و زنجیرزنی و نوحه‌خوانی در حرم این دو امامزاده بزرگوار اجرا کردند.

اقشار مختلف مردم در قالب دستجات عزادار سینه‌زن و زنجیرزن با عبور از خیابان های اصلی شهر و پس از توقف در تکایای مسیر سنتی حرکت دستجات عزاداری در آران و بیدگل، مسیر خود را تا حرم مطهر این امامزادگان ادامه دادند و سپس در این حرمین اجتماع کرده و به سوگواری شهادت امام سجاد (ع) پرداختند.

روح‌الله باقری

captcha