حمله تروریستی داعش به پاریس/ حضور ایران درنشست وین ۲
کد خبر: 3454350
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
مهم‌ترین رویدادهای سیاسی هفته/

حمله تروریستی داعش به پاریس/ حضور ایران درنشست وین ۲

گروه سیاسی: حمله تروریستی داعش به پاریس، حضور ایران در نشست وین ۲ درباره سوریه، ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست از سوی رهبر معظم انقلاب و نشست خبری رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی از جمله رویدادهای مهم سیاسی هفته بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مهمترین رویدادهای سیاسی هفته جاری به شرح ذیل است:

حملات تروریستی داعش در پاریس

پلیس پاریس اعلام کردکه دراثر دو تیراندازی و سه انفجار در حدود ساعت 22 جمعه شب به وقت محلی درناحیه های 10 و 11 پاریس، دستکم 30 نفر کشته شدند که بامداد شنبه تعداد کشته ها به 140 نفر و تعداد گروگانها به 100 نفر افزایش یافت.
یکی از این حملات در یک سالن جشن و موسیقی باتکلان اتفاق افتاد. شاهدان عینی که در نزدیکی های این سالن بودند، از به گروگان گرفته شدن چندین نفر در داخل این سالن خبر دادند.
فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، نیز که در استادیوم ورزشی محل مسابقات فوتبال فرانسه و آلمان حضور داشت، بلافاصله پس از شنیده شدن صدای انفجار در نزدیکی این ورزشگاه با یک بالگرد از این محل به وزارت کشور انتقال یافت تا یک شورای بحران تشکیل دهد.
دومین حمله هنگامی رخ داد که یک فرد با یک سلاح کالیبر بزرگ به تیراندازی در یک رستوران در مرکز پاریس پرداخت.
گروه تروریستی داعش در شبکه اجتماعی خود اعلام کرد 'پاریس در آتش' این جمله داعش حاکی از آن است که این گروه تروریستی اقدامات تروریستی در پاریس را برعهده گرفته است.

پیام تسلیت روحانی به اولاند

رئیس‌جمهور روز شنبه در پیامی به فرانسوا اولاند همتای فرانسوی خود حوادث تروریستی و کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از شهروندان پاریس را محکوم کرد.
در بخشی از این پیام آمده است: اینجانب به نام ملت بزرگ ایران که خود یکی از قربانیان پدیده شوم تروریسم بوده است؛ این جنایات ضد بشری را شدیدا محکوم و به ملت سوگوار و دولت فرانسه تسلیت می گویم.
یادآور می‌شود دراثر دو تیراندازی و سه انفجار در حدود ساعت 22 جمعه شب به وقت محلی درناحیه های 10 و 11 پاریس، دست کم 30 نفر کشته شدند که بامداد شنبه تعداد کشته ها به 140 نفر افزایش یافت.

لغو سفر رئیس جمهور به سه کشور اروپایی

وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد: سفر رئیس جمهور به کشورهای ایتالیا، واتیکان و فرانسه با توجه به حوادث تروریستی در پاریس و با هماهنگی میزبانان به زمان دیگری موکول شد.

برگزاری نشست وین 2 درباره سوریه

نشست وین 2 درباره بحران سوریه روز شنبه با حضور هیئت ایرانی در هتل امپریال شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد.
کشورهای ایران، آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس ، آلمان ، ایتالیا ، عربستان سعودی،عراق ، ترکیه ، مصر ، امارات ، قطر ، اردن ، لبنان، عمان ، استرالیا ، نماینده اتحادیه اروپا و همچنین استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از شرکت کنندگان در این نشست بودند.
در نشست سوریه سه گروه کاری در سطح کارشناسان تحت عناوین احزاب گروه های مخالف دولت، ترور و امور بشردوستانه در پشت درهای بسته تشکیل شد.
هدف ازبرگزاری این مذاکرات، تلاش جهت رسیدن به چارچوبی به منظور ایجاد زمینه مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت در این کشور اعلام شد.
واشنگتن و کشورهای عرب متحدش خواهان برکناری «بشار اسد» رییس جمهوری قانونی سوریه به عنوان بخشی از راه حل بحران هستند اما مسکو و تهران با پشتیبانی ازحکومت قانونی دمشق می گویند سرنوشت رییس جمهوری سوریه باید به رای مردم آن کشور گذاشته شود.
حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه، شنبه شب پس از پایان نشست سوریه در وین در جمع خبرنگاران گفت: در نشست صلح سوریه در وین اعلام کردیم که ایران درخصوص نقش دولت و مردم سوریه در آینده و سرنوشت این کشور تاکید جدی دارد.
وی افزود: حتما باید هر گونه اقدامی در خصوص سوریه با رای و نظر مردم این کشور انجام شود.
وی با یادآوری حملات ددمنشانه گروه تروریستی تکفیری داعش در پاریس و بیروت گفت : در این نشست تلاش شد از فرصت استفاده شود و در بیانیه پایانی بر اقداماتی متمرکز شویم که مبارزه با تروریسم شدت یابد.
امیر عبداللهیان در خصوص جدول زمان‌بندی در سوریه گفت :جدول زمان بندی باید بر آتش بس متمرکز باشد که در بیانیه پایانی بر آن تاکید شده است.
وی در ادامه با تاکید بر این که در روند مبارزه با تروریسم دو اختلاف نظر و مشکل اساسی در خصوص گروه های تروریستی فعال و گفت و گوی معارضان با دولت سوریه وجود دارد، گفت : قرار شد از طریق تشکیل کارگروه هایی زیر نظر دی‌مستورا، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه، و با همکاری کشورها نسبت به مشخص شدن فهرست گروه های تروریست ها و معارضان اقدامات لازم صورت گیرد.

نشست مشورتی ایران، اروپا و آمریکا برای تنظیم دستورالعمل رفع تحریم‌ها

نشست مشورتی اتحادیه اروپایی و امریکا با جمهوری اسلامی ایران روز شنبه برای تنظیم متن دستورالعمل ها و بیانیه های مربوط به رفع تحریم ها طبق برجام در ژنو برگزار شد.
در این نشست 9 ساعته که با حضور نمایندگان اتحادیه اروپایی و امریکا و تیمی از حقوقدانان وزارت خارجه و نماینده بانک مرکزی از طرف کشورمان برگزار شد،چارچوب محتوای دستورالعمل هایی که طرف های امریکایی و اروپایی برای اجرایی کردن تعهداتشان طبق برجام صادر خواهند کرد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در این نشست هیئت نمایندگی کشورمان با تاکید بر ضرورت تنظیم دستورالعمل‌های اجرایی رفع تحریم‌ها در موعد مقرر، پیشنهادهای مشخصی برای درج در متن این دستورالعمل‌ها ارایه کرد.

بررسی آسیب‌های اجتماعی کشور در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در جلسه غیرعلنی به بررسی آسیب های اجتماعی در کشور پرداختند.
در این جلسه مرتضی میرباقری، قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی، گزارشی از وضعیت حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ، میزان بیکاری، ازدواج، طلاق، زنان بدسرپرست و بی سرپرست به نمایندگان مجلس ارایه کرد.

اظهارنظر عراقچی درباره سند بازطراحی راکتور اراک

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام وزارت امور خارجه روز یکشنبه گفت: سند بازطراحی راکتور اراک تا عصر دوشنبه به امضای وزیران خارجه ایران و 1+5 و هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا می رسد و منتشر خواهد شد.
عراقچی اضافه کرد: الان سند بازطراحی راکتور اراک در حال گردش در بین پایتخت هاست تا همه آن را امضا کنند. خبری که من دیروز از خانم اشمید معاون خانم موگرینی گرفتم جز دو سه کشور تقریبا همه امضا کرده اند، که آن هم در حال انجام است.
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام اضافه کرد: برای اینکه تضمین های مدنظر مقام معظم رهبری و همه ما بوده را رعایت کنیم، درباره این سند خیلی محکم کار کرده ایم.
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به الزام مقام معظم رهبری مبنی بر انجام اقدامات عملی در اراک پس از بسته شدن موضوع پی ام دی در شورای حکام گفت: عملیات بازطراحی راکتور اراک بعد از حل موضوع پی.ام .دی. در شورای حکام آژانس انجام خواهد شد.
عراقچی با اشاره به اینکه اینها همه مقدماتی است که انجام می دهیم خاطرنشان کرد: سندی که فردا منتشر می شود یک سند قطعی بوده و امضا خواهد داشت.
رییس ستاد پیگیری برجام اظهار کرد: همه مقدمات که آماده شود منتظر می مانیم تا آژانس هم گزارش نهایی خود را در مورد پی.ام.دی ارائه دهد و شورای حکام هم این موضوع را مختومه اعلام کند و بعدا عملیات آغاز خواهد شد.

موضع وزیر اطلاعات درباره مسئله نفوذ و تهدیدات علیه جمهوری اسلامی

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمود علوی روز یکشنبه در پنجاه و نهمین همایش سراسری حراست کل کشور با اشاره به مسئله نفوذ دشمن و تبیین اهداف دشمن ازسوی مقام معظم رهبری گفت: دشمن همواره در صدد نفوذ و به دنبال آن، ضربه زدن به کشور بوده است اما اکنون با توجه به شرایط جدید با این خطر بیشتر مواجهیم.
وی از نفوذ به عنوان مهم ترین تهدید در عرصه ی جنگ نرم یاد کرد و افزود: ضرورت دارد هشدارهای راهبردی مقام معظم رهبری را در حوزه نفوذ به صورت علمی و پژوهشی مطالعه و بررسی و مبتنی بر آن عمل کرد تا با هوشیاری کامل، دچار غافلگیری نشویم.
علوی از تلاش عناصر دشمن و عوامل سرویس های اطلاعاتی برای استفاده از پوشش ها و ظرفیت های مختلف به منظور حضور و نفوذ گفت: وزارت اطلاعات با اشراف اطلاعاتی خود نقاط مورد هدف دشمن و اولویت های آنان برای ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نفوذ را به خوبی شناسایی کرده است.
وزیر اطلاعات همچنین تروریست های تکفیری را مهم ترین تهدید در عرصه جنگ سخت علیه جمهوری اسلامی خواند و با اشاره به انفجارهای اخیر در بیروت و پاریس تاکید کرد: اولویت های اصلی وزارت اطلاعات تامین امنیت کشور و مقابله با جریان تکفیری است که بحمدالله توفیقات خوبی داشته ایم و به مردم هم اطلاع رسانی کرده ایم.
وی افزود: البته انفجارهای اخیر هشدار جدی به ما هم می باشد، که باید مورد توجه کارشناسی قرار گیرد.

برگزاری همایش «استحکام ساخت درونی قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران»

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه در همایش استحکام ساخت درونی قدرت ملی چمهوری اسلامی ایران که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد با بیان این که حوزه سیاست منطق خاص خود را دارد، ادامه داد: در خانواده باید با منطق عواطف حرف زد و در دانشگاه باید با منطق علمی سخن گفت و اگر فرمت استفاده از دموکراسی را در نظر می گیریم باید ساز وکار آن را نیز قبول داشته باشیم و تشکیلات کار درازمدت و آبرومند در این رابطه انجام می دهد.
لاریجانی ادامه داد: افرادی ممکن است حرف هایی بزنند، رأی بیاورند و بعد بروند و کسی نمی تواند تعقیب شان کند اما تشکیلات می گوید می خواهم برای صد سال بمانم.
وی همچنین گفت: تشکیلات آبروی خود را به دست آدمی که حرف پوپولیستی بزند و برود، نمی دهد بنابراین باید در چارچوب در حوزه های مختلف اقتصاد، فرهنگ و سیاست حرف زده شود.
وی با بیان این که باید یک ادب سیاسی حاکم شود، افزود: وقتی تشکیلات در جامعه ای رشد پیدا نمی کند برخی افراد با نگاه موقت به جامعه می نگرند و سرنوشت کارهایشان را به رأی گره می زنند و اگر رأیشان کم بشود تأمل می کنند.
رییس مجلس یادآور شد: اما اگر ساختار وجود داشته باشد نخبگان مسایل را برای مردم شرح می دهند و اساتید دانشگاه موضوع را توجیه می کنند و مشکلاتی در این زمینه در جامعه وجود دارد و در جاهایی که بحث جمع کردن رأی است افراد مسابقه می گذارند اما در جاهایی که نیاز به جراحی است ملاحظه صورت می گیرد.
لاریجانی همچنین گفت: برای استحکام ساخت درونی قدرت باید آسیب های اجتماعی و مشکلات اقتصادی خود را حل کنیم.
وی با بیان این که تشخص یک جامعه به سابقه تاریخی و فرهنگی آن است، افزود: این تشخص به فرهنگ، عرفیات و روابط اجتماعی باز می گردد. بستر زندگی مردم هم بستر فرهنگی و اجتماعی است اما در این حوزه چالش هایی داریم.
وی یادآور شد: درست است که ما نقاط قوتی مثل تفکر دینی داریم و بسیاری از مناسبات اجتماعی ما تحت تاثیر دین است، اما سهم دین و مسایل عرفی ما تغییرات زیادی کرده است، اکنون تلقی ما از دین یا اجتماع با صد سال پیش متفاوت شده است.
رییس مجلس ادامه داد: این که در دانشگاه دفاع ملی درباره استحکام قدرت ملی کاوش دقیق و بررسی های همه جانبه صورت گیرد بحث مهمی است، البته ابتدا باید متدولوژی خود را در این بحث روشن کنیم، به دلیل اینکه بحث مذکور، یک بحث عقلانی است.
لاریجانی افزود: بحث درباره استحکام قدرت ملی در یک کشور، یک بحث عقلانی است که باید سامان گیرد و قابل محک باشد و نقاط ضعف و قدرت مکشوف شود و نگاه ها باید عقلانی باشد. بحث مذکور نیاز به بررسی های تطبیقی دارد، چون در همه کشورها توجه می شود که ساختار قدرت ملی مستحکم باشد.
وی یادآور شد: ممکن است کشور ما به دلیل انقلابی بودن دارای آرمان های والا و متفاوتی باشد اما در خصوص استحکام ملی کشورها نقاط مشترکی دارند. حکومت ها به وجود می آیند تا امنیت و رفاه ایجاد کنند و از منافع ملی کشورها صیانت کنند و در همه کشورها این موضوع دارای سامانی برای خلق زندگی اجتماعی است.
رییس مجلس با تاکید بر داشتن نیاز به قدرت ملی تصریح کرد: موضوعی مانند جهاد در ایران اسلامی از عناصر قدرت ملی است که به فرهنگ ما مربوط است و خیلی از کشورها که مبنای دینی ندارند موضوع جهاد در آن مطرح نیست.
لاریجانی خاطرنشان کرد: در بحث استحکام ساخت درونی قدرت ملی باید به مقطع انقلاب توجه داشت و تاثیراتی را که در فرهنگ، اجتماع و رفتار سیاسی داشته باید به صورت جداگانه بررسی شود چون انقلاب دستاورد بزرگی است اما خیلی وقت ها در مطالعات اجتماعی به مقطع انقلاب به صورت جداگانه توجه نمی شود. چندی پیش درباره آسیب های اجتماعی یک کار علمی صورت گرفته بود که در آن به مقطع انقلاب توجه نشده بود.
لاریجانی خاطرنشان کرد: یکی از ابعاد قیام امام حسین(ع) موضوع امر به معروف و نهی از منکر است که این بیانگر عظمت قیام است. برخی مسایل ریشه ای و حیات بخش هستند و القاء هم سرنوشتی می کنند و در این زمینه غفلت گاهی صورت گرفته اما برای همبستگی باید موضوعات درست مطرح شود و به مشکلات فرهنگی و اجتماعی توجه شود.
وی با تاکید بر لزوم توجه به آسیب های اجتماعی یادآور شد: ریشه برخی از آسیب های اجتماعی به قبل از انقلاب و برخی از آن ها به بعد از انقلاب بازمی گردد. آمار طلاق در کشور روند صعودی داشته که برخی از دلایل آن اقتصادی و برخی اجتماعی است. این رشد آمار طلاق برای جامعه علامت مثبتی نیست، از طرفی اعتیاد که یک آسیب اجتماعی است، روند رو به رشدی داشته و معدل آسیب اجتماعی در این موضوعات رشد یافته که در ساختار قدرت اثر منفی خواهد داشت.
وی افزود: آسیب های اجتماعی زود بروز نمی دهد اما مثل خوره روی قدرت ملی تاثیرگذار است باید توجه داشت روابط اجتماعی از جنس خانواده براساس عاطفه بوده است این در حالی است که در جامعه بیشتر احساس هم سرنوشتی مطرح است که اگر هم سرنوشتی قوی باشد انسجام اجتماعی بیشتر می شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: آسیب های اجتماعی خلا هایی وارد می کند که اگر ارزیابی ها واقعی باشد باید با رسیدگی به آن زمینه درست شدن کارها فراهم شود تا مؤلفه استحکام ملی شکل واقعی خود را پیدا کند و باید روی آن تمرکز شود.

ارزیابی امیرعبداللهیان از نشست وین 2

معاون عربی آفریقایی وزیرامورخارجه روز دوشنبه در مراسمی که به منظور گرامیداشت شهدای مدافع حرم و بررسی تحولات سوریه در دانشگاه شریف برگزار شد، گفت: ارزیابی ما از نشست وین مثبت است هرچند که به دلیل اختلاف دیدگاه ها هنوز به سطحی از توافق نرسیده ایم که خروجی واحدی از این نشست بیرون بیاید.
معاون وزیر امورخارجه ادامه داد: ما از ابتدای حضور خود تصریح کردیم که قرار نیست نشست وین جای مردم سوریه تصمیم بگیرد . این نشست باید کمک کند کشورهایی که از تروریست ها حمایت می کنند روش خود را اصلاح کنند.
وی برگزاری انتخابات در یک روند دموکراتیک را از عوامل موثر بر حل سیاسی بحران سوریه عنوان کرد و اظهارداشت: برگزاری انتخابات نیازمند مقدماتی همچون توقف جنگ، کنترل مرزها و مشخص شدن وضعیت گروه های معارض با گروه های تروریستی است.
امیرعبدالهیان ادامه داد: ما با صدای بلند و با افتخار اعلام می کنیم که جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که از ابتدای بحران در کنار مردم و حکومت سوریه ایستاد و اجازه نداد سنت غلطی ایجاد شود که براساس آن تروریست ها یک نظام سیاسی را سرنگون کنند. از افتضاحات نظام بین الملل این است که برخی کشورها برای رسیدن به اهداف خود از تروریسم استفاده کردند.
معاون وزیرامورخارجه خاطرنشان کرد: حوادث پاریس نشان داد که استفاده ابزاری از تروریست ها چه قدر خطا بوده و نکته کلیدی این است که کشورهایی که به غلط از تروریست ها استفاده می کنند و برای عبور از مرزها به آنها تسهیلات می دهند روش غلطی در پیش گرفته اند.
وی خاطرنشان کرد: گروهی به اسم پروسه سیاسی می خواهند آنچه را که در جنگ تروریستی به دست نیاورده اند در مذاکرات به آن برسند. ما هم جمع شدیم که خطاهای اینها را اصلاح کنیم، کشتار در سوریه جمع شود و فضایی فراهم شود که مردم سوریه بدون مداخله خارجی تصمیم گیری کنند.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا نماینده ای از سوریه در این نشست حضور نداشت گفت: وقتی اختلافات اساسی است ما نمی توانیم بگوییم نماینده سوریه شرکت کند. زمانی که پروسه سیاسی شروع می شود نمایندگان دولت سوریه،معارضین و جامعه مدنی باید دور یک میز بنشینند و به عنوان سه ضلع مثلث تصمیم گیری کنند.
معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره حضور ایران در نشست وین گفت: طی پنج سال گذشته حدود 80 کشور برای سرنگونی بشار اسد تلاش کردند. ما و روسیه و حزب الله با نگاهی که به تحولات داشتیم ، برخی کشورها هم در سطوحی همراهی کردند. در این مساله مهمترین اقدام توسط رهبری و ارتش و مردم سوریه انجام شد.
امیر عبداللهیان گفت: دو سال قبل به آقای اسد پیشنهاد شد که حداقل همسر و فرزندان خود را به ایران بفرستید و وی پاسخ داد که من تا آخرین لحظه در کنار مردم هستم و همسر من هم مسوولیت رسیدگی به وضع خانواده شهدا را دارد.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر بیانات مقام معظم رهبری و بدعت تصمیم گیری برای یک کشور توسط دیگران و همچنین حضور ایران در نشست وین اظهار داشت: حضور تیم ایران در مذاکرات دقیقا ناظر به همین است که اجازه داده نشود تعدادی جمع شوند و درباره سوریه و به جای مردم سوریه تصمیم بگیرند.
امیرعبداللهیان گفت: وقتی می گوییم راهکار سیاسی ، کشورهایی هستند که در سوریه نقش مثبت دارند و کشورهای دیگری نقش منفی دارند. اگر ما در این مذاکرات حضور نداشته باشیم و کشورهایی که نقش منفی دارند را کنترل کنیم و تضمین کنیم که در خروجی سیاسی خونریزی ها در سوریه متوقف شود و کاری کنیم که تروریسم شکست بخورد در این صورت دقیقا فرمایش مقام معظم رهبری را اجرا کردیم و اجازه ندادیم دیگران برای مردم سوریه تصمیم بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: جلسه اول نشست وین از پرتنش ترین صحبت ها بین آقای ظریف و برخی طرف های مقابل بود که حاضر نبودند بپذیرند مردم سوریه درباره آینده خود تصمیم بگیرند . آنچه که در آن جلسه تثبیت شد این بود که هیچ چیز خارج از نظر رهبری توسط مذاکره کنندگان اتفاق نخواهد افتاد.
معاون وزیر خارجه گفت: ما پنج سال سنگین ترین هزینه را کردیم و بهترین عزیزان ما به شهادت رسیدند و باید در مذاکرات بهترین دستاورد را داشته باشیم . هیچ کس نه اجازه دارد چنین کند و نه اجازه خواهیم داد کشورهایی که تا دیروز مردم و زیرساخت های سوریه را نابود می کردند اهداف خود را در میز مذاکره به دست بیاورند.
امیر عبداللهیان گفت: ما از همه توانمان برای نقد کردن زحمات مردم سوریه و مقاومت در میز مذاکره استفاده می کنیم تا فرمایش رهبری محقق شود.
معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره نتایج مذاکرات گفت: آنچه در مذاکرات اتفاق افتاده و آنچه که جمهوری اسلامی ایران و متحدین ما دنبال می کنند این است که خروجی مذاکرات موجب تقویت محور مقاومت و کمک به مردم سوریه و برقراری آرامش باشد و مردم سوریه بتوانند بدون مداخله خارجی برای خود تصمیم بگیرند.

ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست از سوی رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز سه‌شنبه در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی، در نامه ای به روسای قوا، سیاست های کلی محیط زیست را ابلاغ کردند.
ایجاد نظام یکپارچه ملی محیط زیست، مدیریت هماهنگ و نظام مند منابع حیاتی، جرم انگاری تخریب محیط زیست، تهیه اطلس زیست بوم کشور، تقویت دیپلماسی محیط زیست، گسترش اقتصاد سبز و نهادینه سازی فرهنگ و اخلاق زیست محیطی از جمله محورهای ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

دستور رئیس جمهور برای پیگیری تذکر رهبر انقلاب درباره اردوهای مختلط دانشجویی

محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص جلسه سه‌شنبه شب این شورا در پاسخ به سؤالی پیرامون تذکر رهبر انقلاب درخصوص اردوهای دانشجویی مختلط و اینکه آیا شورا در این زمینه اقداماتی را انجام داده است، گفت: در جلسه امشب شورای عالی انقلاب فرهنگی رئیس جمهور مأموریت دادند که گزارش مستندی در این زمینه از مواردی که اتفاق افتاده است آماده شود و تذکر  رهبر انقلاب پیگیری شود تا حتماً جلوی این موارد گرفته شود.

نشست خبری رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی

حسین ذوالفقاری روز چهارشنبه در نشست خبری با تاکید بر لزوم همراه داشتن ویزا توسط زایران عتبات عالیات افزود: به طور قطع مقام های عراقی با ورود افراد بدون ویزا مخالف هستند و تمام زایران حتما با ویزا وارد عراق شوند.
وی خاطرنشان کرد: مقام های عراقی گفته اند در بعضی شهرهای ایران گفته شده دقایق آخر فرجی درمورد تردد زایران می شود، آنها از ما درخواست کرده اند که به مردم اطلاع رسانی کنیم که چنین موضوعی صحت ندارد.
رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی همچنین از زایران اربعین حسینی خواست حتما عوارض خروج از کشور را طبق مقررات پرداخت کنند.
ذوالفقاری گفت: زایران باید بیمه حوادث شوند و اگر بیمه نباشند به طور قطع خسارتی به آنها پرداخت نمی شود، ستاد اربعین حسینی در تلاش است با یکی از بیمه ها هماهنگ شود تا زایران را در مقابل حوادث بیمه کنند.
وی همچنین به زایران اربعین حسینی توصیه کرد که خود را بیمه درمانی زایران کنند چرا که در صورت مراجعه به مراکز درمانی در عراق باید هزینه درمان پرداخت کنند، در صورتی که بیمه زایران باعث می شود نمایندگان بیمه مستقر در این مراکز درمانی بتوانند خدمات مورد نیاز را ارایه کنند.
ذوالفقاری ادامه داد: وزارت کشور عراق در جلسه ای به صورت رسمی اعلام کرد که زایرانی که توسط نیروهای عراقی به دلیل مسایل اداری دستگیر می شوند به هیچ وجه تحویل مقامات قضایی این کشور نمی شوند و بلافاصله به مرزبانان ایران تحویل داده می شوند.

حجت‌الاسلام خاتمی؛ خطیب جمعه این هفته تهران

نماز عبادی ـ سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی، عضو هیئت رئیس مجلس خبرگان رهبری، اقامه می‌شود.
سردار نقدی نیز پیش از خطبه‌ها به مناسبت هفته بسیج سخنرانی خواهد کرد.

captcha