ظلمی که بر فیلم تحسین‌ شده از سوی امام‌ خمینی(ره) روا داشته شد
کد خبر: 3454629
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۹

ظلمی که بر فیلم تحسین‌ شده از سوی امام‌ خمینی(ره) روا داشته شد

گروه هنر: فیلم «گاو» از جمله فیلم‌های فاخر و تحسین‌برانگیز قبل و بعد از انقلاب اسلامی بود؛ فیلمی که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز آن را آموزنده دانستند، اما تا به امروز حقوق مادی و عواید مالی سرمایه‌گذاران آن ادا نشده است.

عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: سال 48 فیلم سینمایی «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی و با سرمایه‌گذاری وزارت فرهنگ و هنر آن زمان و البته مشارکت چند تن از بازیگران در بودجه فیلم که اینجانب نیز جزئی از آنها بودم ساخته شد؛ فیلمی آموزنده که هم آن زمان و هم پس از انقلاب اسلامی به عنوان یک اثر سینمایی شریف و سالم و به دور از مختصات و شاخصه سینمای هرزه آن زمان و شیوه متداول فیلم فارسی مورد توجه قرار گرفت.
وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد جریانی در هنر سینما که در راستای اهداف متعالی انقلاب اسلامی سعی در تولید آثار سینمایی فرهنگساز داشت، «گاو» آنچنان از محبوبیت و قرابتی در میان توده انقلابیون برخوردار شد که امام‌خمینی(ره) نیز در بیانات خود از این فیلم به عنوان اثری فاخر، الگوساز و آموزنده یاد کرده و آن را تحسین کردند.
رمضانی‌فر تصریح کرد: براساس قراردادی که در زمان ساخت فیلم میان سازنده و سرمایه‌گذاران با وزارت فرهنگ و هنر آن زمان منعقد شد، این وزارتخانه متعهد شد که پس از فروش فیلم و اصطلاحاً بازگشت سرمایه و بودجه‌ای که در زمینه ساخت این فیلم هزینه کرده است، مازاد ریالی فروش فیلم را در اختیار سرمایه‌گذاران حقیقی این فیلم که من به اتفاق 4 تن دیگر از بازیگران آن بودیم به عنوان عواید مالی حاصل از فروش فیلم قرار دهد که هیچ گاه این امر محقق نشد.
این بازیگر پیشکسوت در ادامه گفت: پس از انقلاب و با نظر مساعد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نسبت به این فیلم و با توجه به اینکه این فیلم در گیشه  نیز به رقم قابل توجهی از فروش رسیده بود، تصور ما این بود که تعهد دستگاه فرهنگی و هنری کشور در قبال سرمایه‌گذاران این فیلم عملی شود که این گونه نشد تا اینکه سال 80 یک بار دیگر این فیلم به شکل محدود به اکران عمومی در سینماها درآمد.
رمضانی‌فر افزود: در آن سال به ما خبر داده شد که بالاخره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تعهد خود وفا کرده است و شما می‌توانید از عواید مالی حاصل از فروش این فیلم برخوردار شوید و لذا برای امضای اوراقی باید اقدام کنید که در کمال تعجب با مراجعه متوجه این امر شدیم که سهم هر یک از سرمایه‌گذاران حقیقی این فیلم از عواید ریالی حاصل از فروش که در آن سال هم رقم بالایی بود نفری دویست هزار تومان است! و این در حالی است که صحبتی از موفقیت و افتخار این فیلم که آن زمان طی سی و دو سال عاید فرهنگ و هنر این مملکت کرده بود سخنی به میان نیامد.
وی در پایان با اشاره به اینکه خلأ تولید و اکران فیلم‌هایی همچون «گاو» که می‌تواند پس از سال‌ها علاوه بر اقبال عمومی چنین جریان‌ساز بوده و همچنان از محبوبیت برخوردار باشد، گفت: تصور می‌کنم با چنین عملکرد ضعیفی در حوزه فرهنگ و هنر و عدم حمایت از هنرمندان همچون آنچه که بر فیلم «گاو» و سرمایه‌گذاران آن رفت نتوان به نقش و جایگاه فرهنگ و هنر ایران در اصلاح امور و رو به سوی تعالی و پیشرفت بودن خوشبین بود.

captcha