«سنن‌النبی(ص)» علامه طباطبایی پرمخاطب‌ترین اثر ناشر ۶۰ ساله
کد خبر: 3454934
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
پرمخاطب‌ترین‌ کتب دینی در بازار کتاب/ هفته اول آذر

«سنن‌النبی(ص)» علامه طباطبایی پرمخاطب‌ترین اثر ناشر ۶۰ ساله

گروه ادب: انتشارات «دارالفکر» با ۶۰ سال سابقه فعالیت نشر، آثار پرمخاطب خود طی ماه‌های گذشته را معرفی کرد که در این میان،‌ کتاب «سنن‌النبی(ص)» علامه طباطبایی پرمخاطب‌ترین اثر شناخته شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتاب میراث ماندگار، یاری مهربان و عنصری روشنگر است که اگر اندیشه‌ات را به آن بسپاری، آن را با بال‌های خود پرواز می‌دهد تا به کمال برسی. در آشفته بازار کتاب، کتاب‌های خوب و بد بسیار است؛ اما نمی‌توان گفت، کتاب خوب پرمخاطب است و کتاب بد بی‌مخاطب. بلکه ممکن است مخاطبی یک کتاب خوب را نشناخته و آن را انتخاب نکند و یا یک کتاب بد که اغلب از آن به کتاب غیرمفید هم نام برده می‌شود، با تبلیغات بتواند به جرگه کتاب‌های پرمخاطب بپیوندد؛ از این رو در گزارش پیش رو سعی داریم کتاب‌های مفید و البته خوب در حوزه دین و قرآن را معرفی کنیم که پرمخاطب هم بوده‌اند. به همین دلیل به سراغ ناشران و کتابفروشی‌ها رفته و آثار پرمخاطب آنان را بررسی کردیم.

انتشارات «دارالفکر» با سابقه حدود 60 سال، یکی از ناشرانی است که اقدام به چاپ کتاب‌های حوزه دین و قرآن می‌کند و هر چند اوضاع کتاب‌های دینی این روزها چندان خوب نیست، اما هستند آثاری که در ردیف پرمخاطب‌های این حوزه جای می‌گیرند.

پرمخاطب‌های «دارالفکر» چه کتاب‌هایی هستند؟

ترجمه «لمعه دمشقیه» یکی از کتاب‌های درسی حوزه است که طی ماه‌های گذشته اثر پرمخاطب این حوزه شده. اصل این کتاب برای شهید اول(محمد بن مکی) بوده و ترجمه آن توسط شیروانی انجام شده است.

از این کتاب حدود 60 چاپ روانه بازار نشر شده و اولین چاپ آن مربوط به سال 72 است. این اثر طی امسال سه بار تجدید چاپ شده است و در هر نسخه 3 هزار نسخه به چاپ می‌رسد که در سال‌های گذشته در هر چاپ 5 هزار نسخه به چاپ می‌رسید، اما اکنون مشکلات مالی تعداد شمارگان را کاهش داده است.

«سنن‌النبی» علامه طباطبایی(ره) نیز کتابی است که پس از سال‌ها احیا شده و هر سال یک بار چاپ می‌شود و این، اثری است که مورد توجه مخاطب عام بوده و از آن استقبال شده است. متن عربی این کتاب به فارسی شیوا و فصیح برگردانده شده و برای مشتاقان به فراگیری علوم اهل بیت(ع) تهیه و تنظیم شده.

«ترجمه و تفسیر المیزان» نیز با توجه به اینکه 40 جلدی است، می‌توان آن را در این بازار نامناسب نشر، کتابی پرمخاطب دانست که اغلب مخاطبان آن را به صورت تک جلدی خریداری می‌کنند.

«دارالفکر» و فعالیت‌های درخشان 60 ساله‌اش

انتشارات «دارالفکر» یکی از ناشرانی است که حدود 60 سال قبل توسط مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالحمید مولانا تأسیس شد و وی از یاران مرحوم آیت‌الله کاشانی و حضرت امام خمینی(ره) بود و مدتی را در شهرری از شاگردان مدرسه آیت‌الله برهان بوده و سپس به قم مهاجرت کرده و نزد امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره) نیز تلمذ کرده است.

هدف وی از تأسیس انتشارات، چاپ و نشر کتاب‌های درسی حوزه و علوم دینی بود که با تلاش مداوم و خستگی‌ناپذیر و همت بلند موفق شد، بیش از هزار عنوان کتاب درسی حوزوی و تاریخی از نویسندگان متعهد از جمله امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی(ره)، آیات عظام سبحانی، مکارم‌شیرازی، گرامی، امینی، مصباح و امام موسی صدر را منتشر کنند.

بنیانگذار انتشارات دارالفکر که اکنون به نام اندیشه مولانا نیز شهرت یافته است، به خاطر عشق و علاقه وافری که به احیای کتاب‌های ارزشمند درسی حوزه و علوم دینی دانشگاه داشت با همت والایی که در وجود وی بود موفق شد، برخی از کتاب‌های ارزشمند از شهید اول، شهید ثانی، شیخ انصاری، علامه مظفر و سیدشرف‌الدین را به شکل کاربردی و آموزشی با سبکی نو و امروزی تهیه و منتشر کند.

از سال 1341 به بعد در اوج خفقان که نام بردن از امام خمینی(ره) جرم محسوب می‌شد، وی مبادرت به چاپ و نشر کتاب‌های حضرت امام کرد که بارها توسط ساواک دستگیر، زندانی و تبعید و اموال و کتاب‌هایش توسط رژیم توقیف شد.

وی تربیت نسل جوان را نیز فراموش نکرد و در کنار نشر کتاب‌های علمی و تخصصی، کتاب‌های ویژه جوانان را نیز در کارنامه خود دارد و عناوین متعددی از آثار مفید را برای این نسل منتشر کرده‌ است.

یادآور می‌شود، وی کتابخانه شخصی خود را با حدود 4 هزار عنوان کتاب نفیس، وقف کتابخانه حضرت آیت‌الله نجفی مرعشی کرده تا همواره مورد استفاده و بهره‌برداری علما و فرهیختگان ایران و جهان قرار گیرد.

وی در سال 1375 در قم در پی یک بیماری دیده به جهان گشود. از سال 1355 به بعد مسئولیت اداره انتشارات دارالفکر را فرزند آن مرحوم، سیدمهدی مولانا برعهده گرفت و طی سال‌های گذشته به عنوان خادم نشر و خادم‌القرآن از این انتشارات تجلیل شده است.

captcha