زمینه‌های پیدایش و راه مقابله با داعش
کد خبر: 3455445
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
رایزن سابق فرهنگی ایران در مصر تشریح کرد؛

زمینه‌های پیدایش و راه مقابله با داعش

گروه اندیشه: بنا به گفته حجت‌لله جودکی، تنها راه از بین بردن گروه داعش این است که کشورهای اسلامی به آزادی و عدالت اجتماعی روی بیاورند.

حجت‌الله جودکی، رایزن سابق فرهنگی ایران در مصر و پژوهشگر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، گفت: خشونت در داعش نماد ناهنجاری رفتاری است که بدین شکل بروز پیدا می‌کند. در نتیجه برای درمان آن باید به علل خشونت توجه کنیم و باید مورد بررسی قرار بگیرد. قطعا این ناهنجاری رفتاری کنش و واکنش دیگری با خود به همراه می‌آورد و به مشکلات بیش از پیش دامن می‌زند.
این پژوهشگر افزود: اینکه این اعمال باعث اسلام‌گریزی می‌شود، بحث دیگری است. داعش برای رسیدن به خواسته‌های نامطلوب خود از دین استفاده ابزاری می‌کند و این واکنش باعث دین‌هراسی می‌شود.
وی تشریح کرد: داعش می‌خواهد با خشونت، حاکمیت خود را تثبیت کند و طبیعتا به هر دری می‌زند که به هدف برسد. این گروه تکفیری  در این امر نسبتا موفق بوده است و با زدن هواپیمایی روسیه و انفجارات بیروت و پاریس توانست به دنیا نشان بدهد که من هچنان توانمند هستم. اما این پیام تبعاتی دارد که یکی از آنها حمله‌ای که در کانادا به مساجد کردند. در هر حال حاضر داعش به عنوان  نماد اسلام در جهان شناخته شده است؛  وقتی مردم یک کشور بخواهند با این نماد مخالفت کنند مساجد و دیگر المان‌های دینی که تداعی کننده اسلام است را مورد تهاجم قرار می‌دهند و اینگونه می‌خواهند با این گروه مخالفت می‌کنند. اینجاست که کار و وظیفه ما به عنوان مسلمانان سخت می‌شود و باید نشان بدهیم که اسلام با آنچه که داعش آن را معرفی  ترویج می‌کند فرسنگ‌ها فاصله دارد.

داعش خود را نماد مبارزه با امپریالیست معرفی می‌کند
جودکی افزود: کنترل داعش در درازمدت امکان پذیراست. کسانی که به این گروه می‌پیوندند غالبا  در محیط‌های استبدادی و ناآرام رشد می‌کند. محیطی که هرج و مرج وجود دارد داعش رشد سریعی دارد در عراق، سوریه، سومالی و مناطقی از یمن، افغانستان  فضای مناسبی است برای اینکه این گروه‌ها تکثیر پیدا کند.
وی برای کنترل ازیاد این گروه اظهار کرد: به نظر من برای از بین رفتن این جریان (داعش یک گروه نظامی نیست بلکه یک جریان فکری است که باید ریشه این تفکر قبل از هر چیزی اصلاح شود) اگر عدالت اجتماعی برقرار شود بلوغ داعش به حداقل خواهد ‌رسید.
این رایزن سابق فرهنگی تشریح کرد: داعش در حال حاضر خود را به عنوان نماد مبارزه با امپریالیست در جهان مطرح می‌کند. و همین باعث می‌شود افراد زیادی به این گروه بپیوندند؛ از طرف دیگر این گروه  خود را نماد مبارزه با خرافه‌پرستی  و ظلم و ستم  معرفی می‌کند. من باز بر این نکته تاکید می‌کنم زمانی می‌توان با داعش مبارزه کرد که این انگیزه‌ها از بین برود با موشک و بمب تنها نمادهای بیرونی این گروه از بین می‌روند. روس‌ها سال‌ها در چچن جنگ کردند و به نوعی چچن را شخم زدند نتیجه این جنگ چه شد؟ می‌بینید بسیاری از فرماندهان و سربازان داعش در سراسر دنیا چچنی هستند. پس این جریان‌ها اینگونه از بین نمی‌روند می‌توان با بمب و حملات هوایی آنها را مرعوب کرد اما از بین رفتن آنها از این طریق امکان‌پذیر نیست. تنها راه از بین رفتن این است که کشورهای اسلامی به آزادی و عدالت اجتماعی روی بیاورند.
این پژوهشگر خاورمیانه افزود: کسانی صلاحیت مبارزه با داعش را دارند و می‌توانند در این مسیر موفق شوند که از ابزارهای نظامی برای حذف این گروه استفاده نکنند. هر کس از شیوه‌های داعش استفاده کند به این پدیده داعش رسمیت ‌بخشیده است. مردمی که در حال حاضر با پدیده داعش درگیر هستند تشنه عدالت و آزادی‌اند. تنها گروهی می‌تواند در مبازه با داعش موفق ‌شوند که بتوانند عدالت و آزادی را برای آنها به ارمغان بیاورند؛ وقتی در این زمینه‌ها تلاش نشود داعش در شکل‌های مختلف بروز و مطرح می‌شود.
وی در آخر گفت: عملکرد داعش در گذر زمان پیچیده‌تر شده است اگر نحوی عملکرد داعش در این چند ماه اخیر را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که داعش هر روز پیچیده‌تر عکس‌العمل از خود نشان می‌دهد. گذشتن از سد امنیتی در بیروت و کشورهای اروپایی توانایی آنها را نشان می‌دهد می‌خواهم بگویم این شیوه‌های مقابله با داعش به مقصود نخواهد رسید باید از زمینه‌های تحقق این اقدامات پیشگیری کرد.

captcha