ارشاد به داد کتابفروش‌ها برسد/ دولتی‌هایی که رقیب ناشران می‌شوند
کد خبر: 3456129
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷
سیدمهدی مولانا عنوان کرد:

ارشاد به داد کتابفروش‌ها برسد/ دولتی‌هایی که رقیب ناشران می‌شوند

گروه ادب: مدیر انتشارات دارالفکر گفت: از وزارت ارشاد انتظار داریم که به ما کمک کنند تا بتوانیم این اثر جدید را عرضه کنیم و این کمک می‌تواند در قالب خرید باشد.

سیدمهدی مولانا، مدیر انتشارات دارالفکر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با اشاره به وضعیت موجود نشر گفت: در حال حاضر متأسفانه وضعیت نشر خوب نیست و روز به روز هم بدتر می‌شود. انتشارات دارالفکر بیش از 60 سال است فعالیت می‌کند و تاکنون نیز بیش از هزار عنوان به چاپ رسانده است.

وی افزود: یکسری از مخاطبان کتاب‌های ما حوزوی هستند؛ چرا که کتاب‌های درسی حوزه را علاوه بر کتاب‌های دینی و قرآنی چاپ می‌کنیم که چند تا از کتابفروشی‌ها به دلیل چاپ کتاب توسط حوزه علمیه قم بازارشان کساد شده یا به تعطیلی کشیده شده و کتابفروش پس از 25 سال به شغل دیگری روی آورده است که این کتا‌ب‌ها در شهرستان‌ها برای مراکز حوزه علمیه شهرستان‌ها و طلاب با تخفیف 50 درصد ارائه می‌شود، در حالی که ما با 25 درصد تخفیف آن را ارائه می‌دهیم.

مولانا ادامه داد: در پاساژ قدس شهرستان قم، بسیاری از کتابفروش‌ها نمی‌توانند کتاب‌های خود را به فروش برسانند، در حالی که بسیاری از آنها اجاره کتابفروشی و حقوق کارگر را می‌دهند و هزینه‌های دیگری هم دارند که آنها را با مشکل عدیده مواجه کرده، سبب شده عده‌ای یا به شغل دیگری روی آورند و یا کتابفروشی خود را تعطیل کنند.

این ناشر در ادامه بیان کرد: به عنوان مثال کتاب «ترجمه و تفسیر المیزان» را به صورت جلدی با جلد و حروف‌چینی جدید چاپ کرده‌ایم و از وزارت ارشاد انتظار داریم که به ما کمک کنند تا بتوانیم این اثر جدید را عرضه کنیم و این کمک می‌تواند در قالب خرید باشد، هر چند این خریدها نیز بسیار اندک هستند، اما امور مساجد از وزارت ارشاد درخواست کرده که ما از این اثر، 400 دوره نیاز داریم، اما معاون وزیر ارشاد عنوان کرده که ما بودجه نداریم.

وی گفت: با توجه به اینکه امور مساجد اعلام می‌کند که این کتاب‌ها نیاز کتابخانه‌های مساجد است، اما کاری در این راستا از طرف وزارت ارشاد انجام نمی‌شود.

این ناشر کتاب‌های دینی و قرآن با اشاره به راهکار حل مشکلات حوزه نشر گفت: راهکار این است که باید به داد کتابفروش‌ها برسند، من قبل از انقلا و از سن 15 سالگی در حوزه کتاب و نشر فعالیت دارم و پس از پیروزی انقلاب نیز مسئولیت انتشارات را برعهده گرفتم. قبلاً ما کتابفروش‌های بسیاری داشتیم که بسیاری از آنها یا تغییر شغل داده‌اند و یا افراد قدیمی فوت کرده‌اند و فرزندانشان کار نشر را ادامه نداده‌اند.

captcha