از «ب» بسم‌الله تا «س» سوره ناس سراسر رحمت است
کد خبر: 3496285
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸

از «ب» بسم‌الله تا «س» سوره ناس سراسر رحمت است

گروه فعالیت‌های قرآنی: عبدالغفور جوهرچی‌استادی، حافظ روشن‌دل قرآن و نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان گفت: از «ب» بسم الله آن تا «س» سوره ناس قرآن کریم سراسر رحمت است و تأثیرگذار هستند و فرقی میان آیات قرآن کریم وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همزمان با سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان، 22 ارديبهشت‌‌ماه در مصلای تهران برگزار می‌شود. عبدالغفور جوهرچی‌استادی، حافظ روشن‌دل قرآن کریم از شهرستان تایباد خراسان رضوی به عنوان نماینده ایران در این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان حضور خواهد داشت.
جوهرچی‌استادی از جمله حافظان شناخته شده کشورمان است‌ که در بیست و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری‌اسلامی ایران که مردادماه 1386 برگزار شد، توانست رتبه دوم رشته حفظ کل قرآن‌کریم را به دست بیاورد و کارنامه درخشان و پر افتخاری را در بسياري از مسابقات قرآن کریم از آن خود کرده است.
این حافظ روشن‌دل نشان داد که با تمام سختی‌ها و نبود امکانات می‌توان آیات کلام وحی را در وجود خود جای داد و از کلام روح بخش الهی بهره برد؛ این اراده محکم، خط مشی برای تمام دوست‌داران و علاقمندان به حفظ قرآن کریم است، به بهانه برگزاری نخستین دوره مسابقات بین‌المللی نابینایان، با او به گفت‌و‌گو پرداختیم.
عبدالغفور جوهرچی‌استادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از علاقه‌اش به فراگیری قرآن کریم یاد کرد و افزود: الحمدلله در خانواده قرآنی بزرگ شده‌ام، بردارم حافظ کل قرآن کریم است، در دوران کودکی حفظ قرآن را با ایشان تمرین می‌کردم و برادر دیگرم نیز روحانی است لذا جای تعجب نمی‌ماند که من از کجا علاقه‌مند به حفظ قرآن کریم شدم.
در 21 ماه موفق به حفظ 25 جزء شدم

وی در خصوص دوره حفظ خود، اظهار كرد: قرآن کریم را در دو مقطع زمانی حفظ کردم که پیوستگی نداشت، چنان‌که به صورت پاره وقت پنج جزء قرآن کریم را در دوران کودکی حفظ شدم و در دوران نوجوانی نیز به صورت رسمی و با حضور در کلاس حفظ افراد عادی شرکت کردم تا در 21 ماه موفق به حفظ 25 جزء از قرآن کریم شدم.
اين حافظ روشن‌دل ادامه داد: شیوه حفظ هم به این صورت بود که هم کلاسی‌هایم آیات قرآن کریم را برایم تکرار می‌کردند و من این آیات را از بر می‌شدم، همچنین در آن زمان اطلاعی از خط بریل نداشتم و گمان می‌کردم افراد نابینا تنها از طریق شنیداری مشغول به ادامه تحصیلات هستند.
جوهرچی‌استادی در پاسخ به این سؤال که چه محدودیت‌هایی برای حفظ نابینان وجود دارد، گفت: اگر نابینایی اراده محکم برای حفظ قرآن کریم داشته باشد، هیچ محدودیتی در این راستا وجود ندارد چراكه قرآن بریل در بسیاری از اقصی نقاط کشور چاپ شده است؛ اما اگر کسی به دنبال کاری نباشد، به هر طریقی می‌تواند محدودیت را ایجاد کند.
وی در خصوص توصیه به جوانان در حفظ قرآن تأیید کرد: قرآن کتاب خداست و برای هدایت ما نازل شده است. افرادی که برای حفظ قرآن اقدام می‌کنند، بهتر است در کنار حفظ قرآن به معنای قرآن نیز توجه داشته باشند زيرا بهترین راه برای کسی که بخواهد به خداوند برسد، انس با قرآن کریم است.
توجه بیشتر مسئولان به مؤسسات مردم نهاد
این حافظ روشن‌دل که تحصیلات حوزوی دارد و به عنوان استاد تجوید در مدارس حوزه علمیه اهل تسنن تايباد تدریس می‌کند، در خصوص معلمان قرآنی که در مؤسسات قرآنی فعالیت می‌کنند، بیان کرد: برای این معلمان قرآن خدمات رفاهی، کارت خرید و حتی‌ شهریه جزئی وجود ندارد و این مؤسسات مردم نهاد است لذا مسئولان می‌توانند توجه بیشتری به این معلمان داشته باشند.
وی در پاسخ به این سؤال که کدام سوره و آیه قرآن بیشتر مورد توجه شما قرار دارد، بیان کرد: از ب بسم الله آن تا س سوره ناس قرآن کریم سراسر رحمت است و تأثیرگذار هستند و فرقی میان آیات قرآن کریم وجود ندارد.
آری قرآن با تمام عظمت و هدایتش در قلب همه جای می‌گیرد و هر کمی را بیش می‌کند، حافظان روشندل از نور قرآن کریم دریچه ای ناب به سوی بصیرت و دیدار تازه با جهان را پیش گرفتند.
در پايان برای این حافظ روشن‌دل قرآن کریم آرزوی موفقیت و پیروزی از خداوند منان را خواستاریم.
captcha