«با ذوالجناح 2» برای محرم آماده می‌شود
کد خبر: 3515073
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶
رسول نجفیان:

«با ذوالجناح 2» برای محرم آماده می‌شود

گروه هنر: آهنگساز مجموعه عاشورایی «با ذوالجناح 2» گفت: در نظر دارم که برای محرم امسال قسمت دوم مجموعه عاشورایی «با ذوالجناح 2» را به بازار موسیقی عرضه کنم.

رسول نجفیان، بازیگر و کارگردان در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللي قرآن(ایکنا) درباره فعاليت‌هاي اخير خود‏ اظهار کرد: موسیقی محلی ایران سرشار از نغمه‌هایی است که هر کدام به نوعی با باورهای دینی و ملی ما گره خورده است. این ویژگی را به نحو بسیار بارزتری در نوحه‌هایی که از قدیم بر جای مانده می‌توان مشاهده کرد، اما آنچه که تاسف‌آور است بی‌توجهی به این ثروت غنی در زمان حال است، در صورتی که با تکیه بر این داشته‌ها می‌توان در حوزه نغمات عاشورایی به دستاوردهای بسیار فاخری دست یافت.

وی افزود: اگر امروز نگاهی اجمالی به نوحه‌های عاشورایی بیندازیم می‌توانیم به اهمیت آنچه که گفته شد پی ببریم. آنچه که امروز در اکثر نوحه‌ها مشاهده می‌شود ارتباطی با فرهنگ ایرانی – اسلامی ندارد، بلکه الگوبرداری از موسیقی غربی است که جای تاسف دارد، زیرا ما نباید با داشتن یک فرهنگ موسیقایی غنی به چنین سبک‌های کم‌ارزشی در موسیقی عاشورایی نزدیک شویم.

این هنرمند به توضیح فوق افزود: دلیل این کم‌کاری آن است که در حوزه تحقیقات موسیقایی بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم، در صورتی که اگر کارشناسی خوبی در این حوزه انجام شود می‌توان به دستاوردهای بسیار خوبی در این باره دست یافت. من این نکته را به خوبی تجربه کرده‌ام، چون دو مجموعه با عنوان «با عاشورا می‌گریم» و «ذوالجناح آمد بی‌سوار» را به بازار عرضه کرده‌ام که در هر دو بخشی از نوحه‌سرایی‌های سده‌های پیش مد نظر قرار گرفته بود.

نجفیان در تکمیل توضیح فوق افزود: امسال نیز می‌خواهم سومین بخش از این کار موسیقایی را در ایام محرم به بازار عرضه کنم که در آنها به بخشی دیگر از نغمات عاشورایی سده‌های گذشته توجه شده است. در آن مجموعه 10 نوحه جدید انتخاب شده که تحت عنوان «با ذوالجناح 2» به بازار عرضه خواهد شد. لازم به ذکر است که کار انجام شده بخش دیگری از موسیقی عاشورایی فاخر ما را نمایان خواهد کرد. تهیه‌کننده این مجموعه نیز موسسه سروش و مهدی مظاهری هستند.

نجفیان درباره دیگر کارهای هنری خود نیز چنین اطلاع‌رسانی کرد: جدا از موسیقی قرار است یک سری نمایش‌های ویدیویی را کارگردانی و بازی کنم که در تمامی آنها محور مثنوی مولاناست. این کار سبکی جدید در کار نمایش خواهد بود چون در آن هم از موسیقی استفاده شده، هم اینکه در آن از قوالی بهره گرفته شده است. درباره مضامین آن نیز زیاده‌گویی نمی‌کنم، چون کاملاً مشخص است که مولانا به چه موضوعاتی توجه و تاکید داشته و ارتباط اشعار وی با مفاهیم قرآنی تا چه حد نزدیک و همسو است.

وی در انتها تاكيد كرد: متون تمامی قسمت‌های این کار آماده است و ما هم اکنون در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم سرمایه‌گذاری برای ساخت مجموعه پیدا کنیم. با توجه به توضیحات ارائه شده، پیش‌بینی می‌کنم که این کار به زودی جلوی دوربین برود تا بتوانیم تا اواخر امسال آن را در قالب یک بسته در شبکه نمایش خانگی پخش کنیم. در ضمن این محصول در شبکه‌های اینترنتی نیز عرضه خواهد شد.

captcha