کارگاه آموزشی «عرفان کاربردی در سیره و سخن امام علی(ع)» برگزار می‌شود
کد خبر: 3516348
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱

کارگاه آموزشی «عرفان کاربردی در سیره و سخن امام علی(ع)» برگزار می‌شود

گروه اندیشه: کارگاه آموزشی «عرفان کاربردی در سیره و سخن امام علی(ع)» به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.

به گزارش‌ خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کارگاه آموزشی «عرفان کاربردی در سیره و سخن امام علی(ع)» به همت مرکز تحقیقات امام علی(ع) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.
مدرس این کارگاه کاووس روحی، عضو هیأت علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس خواهد بود. در توضیح این کارگاه آمده است: گرایش به عرفان در همه ادوار در نهاد انسان مسلمان وجود داشته است. پالایش نفس برای ارتقاء و کمال روح و رسیدن به حقیقت هستی از منظرهای گوناگون مورد توجه بوده است. گاهی با توصیف و تفسیر محض در قالب الفاظ و واژه‌ها نمود یافته که عرفان نظری را شامل می‌شود و گاهی در نتیجه شهود قلبی و دریافت حقایق هستی رخ نموده که همان مراحل سیر و سلوک را در برمی‌گیرد. اما حقیقت، در میان نسل امروز بشر، آن گوهر نایابی است که هر کس به شیوه‌ای به جست‌وجوی آن می‌پردازد و شماری نیز این میل و کشش را دستمایه قلب حقیقت و ارائه مدل‌های انحرافی از عرفان و دین و اخلاق قرار داده‌اند. حال آن که منبع ارزشمندی چون نهج‌البلاغه پیش روی ماست، کلام انسان عارف کاملی که هستی هیچ گاه چون او به خود نخواهد دید. بهره‌گیری از این کتاب ارجمند می‌تواند راه روشن حقیقت را پیش روی انسان امروز قرار دهد، حقیقتی که آمیخته به زندگی فعال روزمره است، نه در کنج عزلت و انزوای عرفان‌های دروغین. اسلام برای کمال بشر هدفی جز به فعلیت رساندن تمامی استعدادهای بالقوه‌اش ندارد و علی(ع) یگانه تاریخ در بهره‌مندی از تمام ظرفیت الهی‌اش بود؛ از این رو مراجعه به سیره و سخن آن حضرت بهترین راهنما و الگو برای هدایت بشر است.
گفتنی است این دوره با هدف آشنایی با مفاهیم عرفانی در سیره و سخن امام علی(ع) با توجه به نهج‌البلاغه، به تحلیل آثار و متون عرفانی موجود و بررسی تطبیقی آنها با نگاه عارفانه و معرفت‌شناسی آن حضرت می‌پردازد. سرفصل مطالب دوره عبارت است از: «کلیات و تعاریف»، «عرفان کاربردی در ساحت باورها و بینش‌ها»، «عرفان کاربردی در ساحت اخلاق و عواطف و خواسته‌ها»، «عرفان کاربردی در ساحت کردار و گفتار عبادی»، «عرفان کاربردی در ساحت کردار و گفتار فردی شخصی»، «عرفان کاربردی در ساحت کردار و گفتار خانواده»، «عرفان کاربردی در ساحت کردار و گفتار محیط زیست»، «عرفان کاربردی در ساحت کردار و گفتار اجتماعی سیاسی( 1 و 2)»
به شرکت‌کنندگان گواهینامه معتبر ارائه خواهد شد که ارزش علمی و اداری دارد. این گواهینامه قابل ترجمه و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مراجعه کنند و برگ ثبت نام را پس از تکمیل به همراه مدارک مورد نیاز به مرکز آموزش‌های تخصصی کاربردی علوم انسانی تحویل دهند.
captcha