جاذبه معارف قرآن در تفسیر آیت‌الله مدرسی
کد خبر: 3524208
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷

جاذبه معارف قرآن در تفسیر آیت‌الله مدرسی

گروه اندیشه: به گفته تنقیح‌کننده کتاب «در پیشگاه قرآن؛ تفسیر سوره روم»، نکات کارگشا برای زندگی مردم و ایجاد جاذبه برای قرآن مهم‌ترین شاخصه تفسیر آیت‌الله مدرسی است که در این اثر نیز مشهود است.

به گزارش خبرگزارای بین المللی قرآن‌(ایکنا)، به‌تازگی کتابی با عنوان «در پیشگاه قرآن؛ تفسیر سوره روم» در یک جلد از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. تنقیح و تدوین این کتاب بر عهده فرج‌الله میر‌عرب، عضو هیئت علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است.
میر‌عرب در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره روند تدوین این کتاب گفت: تفسیر سوره روم بر اساس سخنرانی‌های آیت‌الله محمدتقی مدرسی شکل گرفته است. در ابتدا متن سخنرانی به مرکز فرهنگ و معارف قرآن ارسال شده بود و در مرحله بعد کار تبدیل آن به کتاب به بنده سپرده شد. بر این اساس، هم از ساختار گفتاری و سخنرانی بودن خارج شد و هم اینکه برخی از روایات و تفسیرهایی که نقل شده بودند ولی مستند نبودند با تحقیق این موارد کامل شدند.
عضو هیئت علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن در پاسخ به این سؤال که چه شاخصه‌هایی می‌توان درباره وجه مفسریت آیت‌الله مدرسی بیان کرد، تصریح کرد: درباره شاخصه‌هایی که ‌می‌توان برای آیت‌الله مدرسی بر شمرد باید گفت که ایشان فرد به روزی می‌باشد و شخصیتی است که سبک خاص خودش را دارد و ایشان در پی کشف اندکی از اسرار قرآن بوده‌اند. آیت الله مدرسی معتقدند: من هر چه در قرآن تأمل بیشتری می‌کردم در برابر يك مطلب شگفت‏‌انگيزى قرار می‌گرفتم.
میرعرب درباره مهم‌ترین دلیل توجه آیت‌الله مدرسی به تفسیر سوره روم گفت: آیت‌الله مدرسی به‌دنبال نشر نکات معرفتی خاصی در جامعه بوده است و در این راستا، آن نکاتی که برای زندگی مردم کارایی دارد، نکاتی که بزرگی و عظمت قرآن را نشان می‌دهد و تمام آنچه که موجب می‌شود که مردم به سمت قرآن گرایش پیدا کنند و به اصلاح زندگی خودشان بپردازند از جمله مواردی است که در تفسیر سوره روم به آنها بیشتر توجه شده است.
میرعرب افزود: جاذبه ایجاد کردن برای تفسیر و معارف قرآن به گونه‌ای که خواننده را به سمت قرآن جذب کند در تفسیر آیت‌الله مدرسی مشهود است.

captcha