اثبات عظمت آفرینش و قرآن از طریق نجوم/ شرح انبساط جهان در سوره «ذاریات»
کد خبر: 3535585
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵
در نشست اعجاز علمی قرآن بیان شد:

اثبات عظمت آفرینش و قرآن از طریق نجوم/ شرح انبساط جهان در سوره «ذاریات»

گروه اندیشه: حسین امیدیانی در نشست علمی اعجاز قرآن به عظمت آفرینش از طریق نجوم پرداخت و متذکر شد که یکی از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین ا‌کتشافات قرن اخیر انبساط جهان است، که این مبحث در سوره مبارکه «ذاریات» بیان شده است.

اثبات عظمت آفرینش و قرآن از طریق نجوم/ شرح انبساط جهان در سوره «ذاریات»

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، نشست علمی «اعجاز علمی قرآن کریم» به همت گروه دانشجویی ۳۱۳ با حضور سیدحسین امیدیانی و حسین خووان‌فرانسیسکو عصر سه‌شنبه، ۱۳ مهر در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

سیدحسین امیدیانی، عضو پیوسته انجمن نجوم ایران و پژوهشگر نجوم و کیهان‌شناسی در قرآن در رابطه با «اعجاز علمی قرآن» اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین ا‌کتشافات قرن اخیر انبساط جهان است، که مبحث انبساط جهان در سوره ذاریات بیان شده است که خداوند می‌فرمایند: «وَالسَّمَاءَ بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ: و آسمان را به قدرت خود برافراشتيم و بى‏‌گمان ما آسمان گستريم.» (ذاریات/ 47) به این موضوع اشاره می‌کند که هر آنچه که در فضا قرار داد و خود فضا در حال انبساط است و سرعت منبسط شدن فضا از سرعت نور نیز بیشتر است و این انبساط تا حدی ادامه دارد که دیگر هیچ کهکشانی قابل دیدن نباشد.

وی افزود: این انبساط ما را به سمت مطلب دیگری سوق می‌دهد و آن این است که اگر جهان در حال انبساط است، جهان حال حاضر و یا جهان پنج میلیارد سال پیش  کدام یک بزرگتر است؟

امیدیانی گفت: در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که جهان پنج میلیارد سال پیش به اندازه‌ای کوچک بود که حتی کره‌ زمین هم وجود نداشت و اگر به این همین گونه پیش برویم جهان کوچک‌تر خواهد شد و این برمی‌گردد به نکته‌ای قرآنی و باید دید نگاه قرآن به این قضیه چگونه است؟

وی اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ: آيا كسانى كه كفر ورزيدند ندانستند كه آسمان‌ها و زمين هر دو به هم پيوسته بودند، و ما آن دو را از هم جدا ساختيم، و هر چيز زنده‏‌اى را از آب پديد آورديم؟ آيا باز هم‏ ايمان نمى‏‌آورند؟» (الأنبیاء/ 30)

عضو پیوسته انجمن نجوم ایران بیان کرد: نکته‌ای را باید با توجه به قرآن در نظر بگیریم و و آن این است که قرآن کلام الهی است و هدف آن هدایت است، اما باید در نظر بگیریم گذاره‌های علمی در قرآن فراوان است و باید بدون این‌که دچار افراط و تفریط شویم برای بهره بیشتر از قرآن استفاده کنیم.

این پژوهشگر نجوم و کیهان‌شناسی در قرآن در ادامه با پخش فیلمی با نام «سفر کیهانی» به اثبات عظمت آفرینش پرداخت و گفت: با توجه به فیلم موجود، فرض کیند که می‌خواهید از یک نقطه‌ای با سفینه‌ فضایی به فضا بروید و به عظمت آفرینش پی ببرید و هر چقدر که از آن نقطه در روی کره زمین به بالا بروید، از تقسیمات مختلف شهری، کشوری و قاره‌ای جدا خواهید شد و همه کره زمین در دید ما قرار خواهد گرفت و هیچ فردی قابل دیدن نیست.

وی ادامه داد: از کره‌ زمین هم هر چه به نقطه بالاتری برویم کره زمین نیز کوچک می‌شود و حتی از کره ماه هم عبور می‌کنیم که نزدیک کره آسمانی به زمین است و نیز مقیاس سال هجری قمری است و باز هم هر اندازه که به بالا برویم خواهیم دید که کره زمین محو خواهد شد و حتی بازهم به نقاط بالاتری برویم منظومه شمسی به یک نقطه کوچک تبدیل می‌شود و کهکشان راه شیری معلوم خواهد شد که منظومه شمسی، خورشید و سیارات شامل آن هستند و به هر اندازه که بالاتر برویم کهکشان‌ها نیز خود به اندازه نقطه‌ای خواهند شد که در کنار هم تبدیل به خوشه‌های کهکشانی تبدیل می‌شوند و خوشه‌های کهکشانی در کنار هم به ابرخوشه‌های کهکشانی تبدیل خواهند شد و به هر اندازه که بالاتر برویم عالم نمایان خواهد شد.

امیدیانی اظهار کرد: در ادامه اگر به نقاط بالاتری برویم حتی شاهد آن هستیم که کوچک‌ترین اثر نه تنها از کره زمین وجود ندارد، بلکه از کهکشان راه شیری نیز نقطه کوچکی وجود خواهد داشت و این بیان کننده عظمت آفرینش است که در قرآن نیز بیان شده و این معجزه قرآن است.

نکته قابل توجه این است که این عظمت و بزرگی که شاهد آن بودیم آسمان اول است که اندازه آسمان اول نسبت به آسمان دوم همانند وجود انگشتری در بیابان است و به همین نسبت تا آسمان‌های بعدی وجود خواهد شد و همه این موارد تجلی قدرت خداوند است.

حسین خووان‌فرانسیسکو، تازه‌مسلمان اسپانیایی به‌عنوان دومین سخنران این نشست مقرر شده بود که در رابطه با اعجاز علمی قرآن به سخنرانی بپردازد، اما این سخنران به ارائه صحبت‌هایی در رابطه با زندگی شخصی خود و آشنایی با همسرش پرداخت و در رابطه با اعجاز علمی قرآن به هیچ مطلبی اشاره نکرد.

گزارش تصویری مربوط به نشست را اینجا ببنید.

captcha