عملکرد دادسرای اراک تشریح شد
کد خبر: 3551393
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷

عملکرد دادسرای اراک تشریح شد

گروه اجتماعی: فرشید محمد حسینی طاهری، دادستان عمومی و انقلاب اراک، به همراه معاون خود، طی نشست خبری عملکرد 8 ماهه دادسرای اراک را تشریح کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، فرشید محمد حسینی طاهری، دادستان عمومی و انقلاب اراک، امروز، 15 آذرماه در نشست خبری که در سالن شهید قدوسی دادگستری شماره یک برگزار شد، بر انتشار اخبار صادقانه از سوی ارباب جراید تأکید کرد و گفت: بدون شک رسانه‌های غربی و آمریکایی علیه کشور اقداماتی انجام می‌دهند و اخبار کشور را رصد می‌کنند رسانه‌های داخلی باید نسبت به این امر حساسیت داشته باشند تا از وارد شدن هرگونه صدمه به پیکر نظام جلوگیری شود.
وی به تشریح اقدامات دادسرا از ابتدای سال جاری تاکنون پرداخت و تصریح کرد: در 8 ماه سال جاری در مجموع تعداد 61 هزار و 105 پرونده به دادسراهای سراسر استان وارده شده است که از این تعداد 60 هزار و 794 فقره مختومه شده است.
این مقام مسئول افزود: دادسرای اراک 26هزار و 445 پرونده وارده داشته که از این تعداد 26 هزار و 352 فقره پرونده را مختومه کرده است،  همچنین در حوزه اجرای احکام 18 هزار و 339  فقره پرونده وارد شده که 17 هزار و 591 فقره مختومه شده است.
طاهری در خصوص آمار فراوانی جرائم اظهار کرد: جرائم مربوط به مواد مخدر، توهین، ضرب و جرح عمدی، سرقت تعزیری، ایراد صدمه غیرعمد بر اثر تصادف، حوادث ناشی از کار، تهدید، تخریب، افترا، کلاهبرداری و خیانت در امانت بیشتری آمار فراوانی جرائم در استان را به خود اختصاص می‌دهند.
وی تصریح کرد: از تعداد پرونده‌های وارد شده به دادسراهای استان 19 فقره مربوط به قتل در 8 ماهه امسال بوده، که 15 فقره از این تعداد شناسایی شده و 4 فقره شناسایی نشده است، در اراک 15 فقره و در استان 24 فقره آدم ربایی داشتیم، کشف مواد مخدر از سه کیلو به بالا 11 فقره، 4 فقره کلاهبرداری بالای نیم میلیارد ریال و 6 پرونده تجاوز به عنف از دیگر پرونده‌های وارده است.
طاهری در خصوص اراضی ملی و خدمات ارائه شده در هشت ماهه نخست سال نیز گفت: 1536 هکتار اراضی ملی به ارزش بیش از 53 میلیارد ریال خلعیت شده است، طبق قانون 241 واحد متخلف، قلع بنا یا تخریب شد، با اسناد صادر شده، بیش از 90 درصد اراضی ملی دارای سند شدند جمع سند اخذ شده در این مدت 14 هزار و 552 هکتار است، این در حالی است که کل اراضی ما 160 هزار هکتار می‌باشد.
به گزارش ایکنا؛ علی‌اصغر سلطانی، معاون دادستان عمومی و انقلاب اراک نیز در این جلسه گفت: دادستانی اراک جهت برقراری نظم و پیشگیری از وقوع جرائم و ایجاد فضای سالم در جامعه اقدامات خوبی انجام داده است، در 8 ماهه اول سال از 464 واحد صنفی به صورت سر زده بازدید به عمل آمده است.
وی از بازدید کمپ‌های ترک اعتیاد مهد کودک و مراکز خیریه توانبخشی و نگهداری سالمندان خبر داد و افزود: در این مراکز وضعیت معیشتی، امنیت اخلاقی و بهداشتی رفتاری مورد بررسی قرار گرفت از تعداد 50 کمپ ترک اعتیاد اراک  30 فقره به خاطرنداشتن مجوز قانونی تعطیل شده است و به مهد کودک‌ها برای حفاظت حقوق شهروندی تذکراتی را برای رفع نواقص داده شد.
سلطانی ادامه داد: در حوزه ورزش و جوانان نیز از باشگاه‌ها، جهت قاچاق مواد نیروزا بازدید به عمل آمد 89 باشگاه مورد بررسی و بازدید قرار گرفت که از این تعداد 27 باشگاه با تخلف نگهداری مواد نیروزای مضر پلمپ شدند در برخی باشگاه‌ها قرص غیرمجاز و 12 کیلو داروی غیرمجاز کشف و توقیف شد. مکمل‌ فروشی‌ها را مورد رصد قرار دادیم که از 17 مرکز مکمل فروشی،  8 واحد صنفی به دلیل عدم رعایت مقررات پلمپ شد.
وی ادامه داد: 464 واحد صنفی به دلیل عدم رعایت اصول بهداشتی، 161 واحد صنفی سفره خانه و قهوه خانه از لحاظ عرضه قلیان پلمپ شد و 20 واحد به دلیل نداشتن مجوز قانونی تعطیل شد و تعداد 2450 قلیان در سه مرحله توسط پلیس جمع‌آوری شد.
سلطانی یکی دیگر از اقدامات را بازدید از فروشگاه‌های لباس مردانه و زنانه دانست و ابراز کرد: برای برخی از فروشگاه‌ها به دلیل عرضه لباس‌های نامتعارف و مبتذل، پرونده قضایی تشکیل و به تعزیرات سپرده شد.
 وی با اشاره به بازدید از 151 واحد صنفی تالار باغ‌ها تصریح کرد: تغییر کاربری زمین زراعی و کشاورزی به تالار باغ یکی دیگر مشکلات است در راستای حفظ کرامت انسانی از 151 واحد صنفی این حوزه 54 واحد به دلیل عدم رعایت مقررات پلمپ شد.
این مقام مسئول بابیان اینکه خانواده‌ها باید برای برگزاری مراسم جشن و سرور از فیلمبرداران و عکاسان مورد اعتماد استفاده کنند، گفت: از تعداد 32 واحد صنفی 9 واحد به دلیل نقض حقوق شهروندی و عدم رعایت مقررات تعطیل شد، اصحاب رسانه اطلاع رسانی دقیق داشته باشند که مردم به هر عکاس و فیلمبرداری اعتماد نکنند و به عکاسی‌های مجاز مراجعه کنند و پس از مراجعه، فایل اصلی را از عکاسی دریافت کنند عکاسی‌ها موظف هستند که فایل اصلی را تحویل دهند.
وی با بیان اینکه بازدید از عطاری‌ها، طلافروشی‌ها، نانوایی‌ها، بیمارستان‌ها، آرایشگاه‌های زنانه، خوابگاه‌های دخترانه و پسرانه در دستور کار قرار داشت و همگی در 8 ماهه نخست سال انجام شد، تصریح کرد: گزارش‌هایی از وجود طلاهای مسروقه و فروش آنها به غیر یا ارائه طلا با عیار نامناسب به دادسرا رسیده بود که این واحدهای صنفی مورد بازدید قرار گرفت و با دو واحد متخلف برخورد شد.
سلطانی با ابراز تأسف از اینکه گاهی حتی افراد تحصیل‌کرده فریب کلاهبرداران را می‌خورند، ابراز کرد: شگرد جدید کلاهبرداران این است که می‌گویند، ما از دفتر ریاست جمهوری یا استانداری تماس می‌گیریم و با همین ترفند حساب بسیاری از افراد را خالی کرده‌اند، جای تأسف دارد حتی افراد تحصیل‌کرده نیز از این قاعده مستثنی نبودند، اصحاب رسانه باید این مطالب را نشر دهند تا عموم مردم نسبت به این امر آگاهی لازم داشته باشند.
وی آمار محکومین را 3 هزار و  455 نفر اعلام کرد و افزود: بیشترین آمار فراوانی جرایم بدین شرح است؛ 32 درصد به مواد مخدر، 17 درصد سرقت، 9درصد علیه اشخاص و 4 درصد علیه اموال.
این مقام مسئول در پایان از فعالیت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و غیرقانونی بودن فعالیت آنها خبر داد و افزود: در این حوزه از 23 شبکه بازاریابی بازدید به عمل آمد که از این تعداد 7 مورد پلمپ شد، فعالیت این مراکز طبق قانون غیرقانونی است و به دنبال راهکار برای جلوگیری از فعالیت آنها هستیم.
captcha