ما در ادبیات پایداری کارکرد پایینی داریم/این حداقل‌ اعتبارات را به بیراهه نبریم
کد خبر: 3557385
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱

ما در ادبیات پایداری کارکرد پایینی داریم/این حداقل‌ اعتبارات را به بیراهه نبریم

گروه فرهنگی: رئیس حوزه هنری خوزستان با بیان اینکه ما در ادبیات پایداری کارکرد پایینی داریم و باید توجه ویژه‌ای به این حوزه در استان بشود، با اشاره به موازی کاری‌ها در حوزه نشر آثار دفاع مقدس گفت: دستگاه‌های همسوی فرهنگی می‌توانند در این زمینه تشریک مساعی کنند، با توجه به محدودیت اعتباراتی که با آن مواجهیم با این تشریک مساعی این حداقل‌ها را به بیراهه نبریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، علیرضا چرخابی، رئیس حوزه هنری خوزستان در نشست خبری که امروز چهارشنبه 8 دی‌ماه در این مجموعه برگزار شد، گفت: حوزه هنری بر اساس رسالت و مأموریت‌هایی که در حوزه هنر انقلاب اسلامی دارد در دو سال گذشته اقدامات و کارهای قابل قبولی را انجام داده اما این صحبت بر اساس این نیست که همه چیز براساس برنامه پیش رفته و وضعیت ایده‌آل است.قطعا یک سری کاستی‌ها وجود دارد که باید رفع شود و نقاط قوت آن مورد حمایت قرار گیرند.

وی با اشاره به برنامه‌های حوزه هنری در سال 95 گفت: حوزه هنری همیشه در ابتدای سال مناسبت هفته انقلاب اسلامی را دارد که برنامه‌های هنری خود را در این هفته که طلیعه آن 20 فروردین؛ سالروز شهادت شهید آوینی است، برگزار می‌کند. این هفته فضای خوبی است که آثار و تولیدات هنرمندان در معرض دید مردم قرار دهیم. برپایی نمایشگاه‌ها، تشکیل نشست‌ها، دیدار با خانواده هنرمندان شهید و شهدای مدافع حرم و تقدیر از هنرمندان پیشکسوت با تشکیل دبیرخانه این هفته و ستاد بزرگداشت آن به دبیری حوزه هنری امسال انجام شد.

بازگشایی پلاتوهای نمایشی در اهواز

چرخابی اظهار کرد: مهم‌ترین کاری که در سال 95 تاکنون انجام شد و مطالبه هنرمندان استان بود، بازگشایی پلاتوهای نمایشی در اهواز بود. با توجه به اینکه فضای نمایشی ما در استان محدود است؛ از این رو این فضا در سینما اکسین پس از سه سال به کمک استانداری بازگشایی شدند.

رئیس حوزه هنری خوزستان ادامه داد: با توجه به اینکه بضاعت و ظرفیت ما در بخش نمایش ظرفیت بالایی است و حضور گروه‌های نمایشی در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی مؤید این امر است، فضای این پلاتوها زمینه خوبی را برای انجام کارهای نمایشی در استان فراهم می‌آورد. اگر می‌خواهیم دوباره به دوره طلایی رشته هنر نمایشی و تئاتر برسیم قطعا باید این زیرساخت‌ها را توسعه دهیم.

وی با اشاره به فعالیت دفتر حوزه هنری در آبادان، اظهار کرد: حوزه هنری با توجه به سیاسیت‌هایی که در جهت استفاده از ظرفیت‌ها به طور متمرکز در استان دارد دفاتر شهرستانی ندارد، ولی برای استفاده از استعدادهای هنری هنرمندان در شهرستان‌ها باید حضور داشته باشیم، اما به دلیل محدودیت‌هایی که حوزه هنری دارد، تنها در آبادان دفتر داریم. این دفتر چند سال قدمت دارد و محل تجمع هنرمندان در شهرستان است که کارکردهای خوبی دارد. از اوایل مهرماه برای جابجایی محل این دفتر نیز اقدام مناسبی انجام شده است.

چرخابی در بخش دیگری از سخنان خود درباره سالن‌های سینما که در اختیار حوزه هنری است، گفت: سینما یکی از مطالبات به حق مردم است. حوزه هنری در اهواز 4 سالن سینما دارد و در آبادان نیز سینمای تازه تأسیس آزادی را دارد. برای توسعه سینماها چند سالن دیگر(در آبادان دو سینما و در خرمشهر نیز سینما حافظ و اتحاد) به ما واگذار شد که نیازمند بازسازی هستند. در دزفول سینما بهمن را داریم که تخریب شده است و منتظر جذب اعتبارات برای بازسازی آن هستیم. متأسفانه به دلیل کاهش اعتبارات عمرانی بازسازی این سالن‌های سینما متوقف شده است. به دنبال آن هستیم با جذب سرمایه‌گذار این پروژه‌های فرهنگی و هنری را در این شهرها انجام دهیم.

رئیس حوزه هنری خوزستان با اشاره به اقدامات حوزه هنری و تولیدات آن در سال جاری گفت: برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی در بخش‌های هنرهای تجسمی، تصویری و ادبیات پایداری از اقدامات حوزه هنری در سال جاری بود. با پیگیری و مساعدت استانداری برنامه‌هایی به عنوان تولید محتوا مبتنی بر مأموریت‌های حوزه هنری آغاز شد. در حوزه هنرهای تصویری، مستند شهید هادی کجباف را داریم که از فرماندهان 8 سال دفاع مقدس است. ساخت این مستند در مراحل پایانی آن قرار دارد. مستند شهید هادی کجباف با دقت و وسواس زیادی ساخته شده است چون اولین تجربه ماست. در این مستند تصاویری وجود دارد که توسط خود شهید تصویربرداری شده است.

وی ادامه داد: در بخش هنرهای تصویری جشنواره فیلم‌های صدثانیه‌ای نیز در دست اقدام است. پیرو اعلام فراخوان این جشنواره قریب به 40 اثر به دست ما رسید. در فاز اول مجوز ساخت 5 فیلم صدثانیه‌ای گرفته شد که مقدمات انعقاد قرارداد با سازندگان این فیلم‌ها در حال انجام است. در مرحله بعد ساخت 5 فیلم دیگر نیز تا پایان سال در برنامه ما قرار دارد.

چرخابی پیرامون برنامه‌های حوزه هنری در بخش هنرهای تجسمی گفت: در این بخش کارگاه نگارگری شب‌های قدر در کربلا، نجف و کوفه با حضور هنرمندان تجسمی این کشور برپا شد. امسال این برنامه در اهواز انجام شد. علاوه بر این نمایشگاه پوستر «داعش؛ تروریسم جهانی» را در کشور عراق داشتیم. این نمایشگاه علاوه بر عراق و خوزستان در سایر استان‌های متقاضی و همچنین نگارخانه اصلی حوزه هنری کشور برگزار شد که بازتاب خوبی در رسانه‌های کشور داشت.

باید توجه ویژه‌ای به ادبیات پایداری در خوزستان شود

رئیس حوزه هنری خوزستان با بیان اینکه یکی از کارکردهای حوزه هنری ادبیات پایداری است، گفت: با توجه به اینکه خوزستان قطب دفاع مقدس در کشور است، باید توجه ویژه‌ای به ادبیات پایداری در این استان شود. لذا برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌های آموزشی برای آموزش محققان و پژوهشگرانی که بتوانند در حوزه ادبیات مقاومت و پایداری فعالیت کنند، از جمله فعالیت‌های حوزه هنری استان بود. مطالبه ما این است که این جلسات استمرار داشته باشد.

وی با تصریح به اینکه ما در ادبیات پایداری کارکرد پایینی داریم، گفت: نیاز داریم این حوزه را توسعه دهیم. توجه به این مقوله ما را به این سمت می‌برد که در حفظ و پاسداشت آنچه از دوران دفاع مقدس در اذهان مردم ما باقی مانده بکوشیم تا از دستبرد تحریم و نابودی مصون بماند. این امر محقق نمی‌شود مگر آنکه این آثار در قالب تولیدات چاپی، سمعی و بصری ثبت شود.

چرخابی با تأکید بر اینکه ادبیات پایداری ما باید بسیار فعال و گسترده‌تر شود، افزود: حوزه هنری خوزستان آمادگی دارد که آثار و خاطرات شامل دست نوشته، فیلم، عکس و ... پیرامون دوران دفاع مقدس را از مردم دریافت و بعد از ارزیابی و تأییدیه‌های لازم به عنوان آثاری در حوزه ادبیات پایداری به نام آنها منتشر سازد.

رئیس حوزه هنری خوزستان گفت: در این حوزه کتاب دیگری که در دست چاپ داریم کتاب شهید شرافت از شهدای واقعه 7 تیر است.

وی گفت: خوزستان به دلیل اینکه رنگین‌کمانی از اقوام مختلف در خود جای داده است می‌تواند برنامه‌های خوبی را برگزار و نگاه مسئولان کشوری را به خود معطوف کند. بدون شک توجه به این ظرفیت‌ها که نگاه مسئولان را به دنبال دارد باعث می‌شود تولیدات و کارهای ما کیفی‌تر شوند.

سرنوشت جشنواره پایتخت پنجره‌ها چه شد؟

چرخابی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با جشنواره پایتخت پنجره‌ها که همه ساله به مناسبت سالروز شکست حصرآبادان در این شهرستان برگزار می‌شد، گفت: این جشنواره دو سالی است که به خاطر محدودیت اعتبارات در قالب همایش برگزار می‌شود. این همایش بزرگ جایگاه خاص خود را دارد اما بدهی‌هایی که این جشنواره از چند سال گذشته داشت باعث شد نتوانیم این جشنواره را حفظ کنیم. بدهی‌های این جشنواره آبان‌ماه امسال پرداخت شد و ما با یک سری برنامه‌های جایگزینی که مناسب آن ایام است سعی کردیم چراغ آن برنامه را روشن نگه داریم.

 با تشریک مساعی حداقل اعتبارات را به بیراهه نبریم

رئیس حوزه هنری خوزستان در ادامه سخنان خود پیرامون همچنین در رابطه با حوزه ادبیات پایداری و دستگاه‌های همسو فرهنگی در تولید و چاپ آثار گفت: به زعم من خوزستان باید پایگاه ادبیات پایداری در جنوب‌غرب کشور باشد این مطالبه را می‌توانیم داشته باشیم. در این راستا می‌توانیم در دانشگاه‌های خود رشته ادبیات پایداری را داشته باشیم. ما هشت سال درگیر جنگ و دفاع جانانه بودیم. برخی از کارها که در حوزه ادبیات پایداری بر زمین مانده شاید به این دلیل است که تعامل میان دستگاه‌های همسوی فرهنگی در این زمینه کم بوده است.

حوزه هنری این آمادگی را دارد که آثاری را با محوریت دفاع مقدس منتشر کند. رسالت حوزه هنری هنر انقلاب اسلامی است. تعامل میان دستگاه‌ها فرهنگی در این زمینه باید بیشتر شود. ما این آمادگی را داریم که با بنیاد حفظ آثار در این ارتباط کار مشترک انجام دهیم و آثار گردآوری شده توسط بنیاد حفظ آثار را پردازش هنری و منتشر کنیم. چنانکه انتشارات سوره ماه از انتشارات شناخته شده کشوری است و می‌توانیم از آن برای آثار ادبیات پایداری استفاده کنیم.

وی با تصریح به وجود پراکندگی در انتشار آثار دفاع مقدس در استان گفت: منعی ندارد که کارهای فردی انجام شود اما این به موازی‌کاری می‌انجامد. اگر هر دستگاه که متولی انجام یک مأموریتی است کارش را مشخصا در آن حوزه و به درستی انجام دهد و دستگاه‌های همسوی فرهنگی با یکدیگر مرتبط باشند و تشریک مساعی کنند از موازی‌کاری جلوگیری می‌شود. گاهی مثلا یک دستگاهی چون بنیه مالی دارد و می تواند یک برنامه فرهنگی برگزار کند، یک برنامه‌ای که در حوزه وظایفش نیست برگزار می‌کند و در پایان آن نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود. دستگاه‌های فرهنگی با تشریک مساعی می‌توانند از این موازی‌کاری‌ها دور بمانند. با توجه به محدودیت اعتباراتی که با آن مواجهیم با این تشریک مساعی این حداقل‌ها را به بیراهه نبریم.

captcha