نرم‌افزار و کتاب «نجوم در قرآن کریم»؛ از دستاورد‌های مؤسسه قرآنی هلال
کد خبر: 3560611
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲

نرم‌افزار و کتاب «نجوم در قرآن کریم»؛ از دستاورد‌های مؤسسه قرآنی هلال

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر مؤسسه قرآنی ـ نجومی هلال همدان عنوان کرد: از دستاورد‌های مؤسسه هلال نرم‌افزار و کتاب «نجوم در قرآن کریم» با محوریت آیات مرتبط با نجوم، معنا، تفاسیر و مستندات این آیات، مباحث مختلف و پژوهش‌ها و مطالعات علمی انجام شده در این زمینه و نظر اساتید مجرب علم فیزیک و نجوم است.

علیرضا خرمرودی، مدیر مؤسسه قرآنی ـ نجومی هلال همدان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، اظهار کرد: این مؤسسه فعالیت‌های خود را از سال 91 در یک مجموعه منحصر به فرد آغاز کرد.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های مؤسسه هلال در سطح کشور ویژه و منحصر به فرد است، افزود: در این مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های فلکی و نجومی با محوریت پژوهش در آیات قرآن کریم مورد بحث و بررسی سپس مورد تدریس قرار می‌گیرد.
خرمرودی اضافه کرد: این کار گروه پژوهشی، متشکل از 10 عضو فعال شامل اساتید مجرب در رشته‌های فیزیک و نجوم، مدرسان حوزه علمیه و دانشجویان هستند که به برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌های نجوم و رصد‌های آسمانی می‌پردازند.
مدیر مؤسسه قرآنی ـ نجومی هلال ادامه داد: کارگاه‌های نجومی به صورت ترمی در دوره‌های مختلف شامل نجوم در قرآن، نجوم مقدماتی و پیشرفته، کیهان شناسی، علم خطابه، جهت‌یابی و قبله‌نمایی و ... برای گروه‌های سنی 5 سال تا بزرگسال برگزار می‌شود که هر ساله ثبت نام در شهریور و مهر‌ماه انجام می‌شود.
وی گفت: در همایش‌های نجومی که بیشتر به صورت مناسبی برگزار شده، به حوزه پژوهش نجوم در قرآن کریم پرداخته می‌شود و در رصد‌های آسمانی نیز هنرجویان و قرآن‌آموزان به روئیت هلال در ماه‌های قمری، بارش‌های شهابی، کسوف و خسوف و ... می‌پردازند.
خرمروی بیان کرد: از دستاورد‌های این مؤسسه می‌توان به «نرم افزار و کتاب نجوم در قرآن کریم» با محوریت آیات مرتبط با نجوم، معنا، تفاسیر و مستندات این آیات، مباحث مختلف و پژوهش‌ها و مطالعات علمی انجام شده در این زمینه و نظر اساتید مجرب علم فیزیک و نجوم در این باب اشاره کرد.
مدیر مؤسسه قرآنی ـ نجومی هلال عنوان کرد: نرم افزار نجوم در قرآن کریم در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم موفق به کسب رتبه اول در مقطع دانشجویی شد و به طور کلی می‌توان گفت قبل از رشد علم و فناوری، قرآن کریم به خوبی در خصوص کیهان و اجرام آسمانی و مسائل مرتبط صحبت کرده است.
وی ابراز کرد: در بخش آموزش قرآن کریم نیز دوره‌های قرائت، ترتیل، حفظ، تفسیر، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم با حضور گروه‌های سنی مختلف به صورت هفتگی در این مؤسسه برگزار می‌شود که این فعالیت‌های قرآنی نتیجه بخش بوده و تعدادی از قرآن آموزان و قرآن پژوهان در مسابقات کشوری موفق به کسب مقام‌های برتر شده‌اند.
خرمرودی اظهار کرد: همانگونه که بر همگان مبرهن است در عصر کنونی تعداد کاربران اینترنت و فضا‌های مجازی روز به روز در حال افزایش است و این موضوع دامان کودکان و نوجوانان را نیز دربرگرفته است لذا جهت ساماندهی و استفاده درست این قشر از جامعه از اینترنت، در کنار سایر فعالیت‌های ذکر شده این مؤسسه اقدام به راه اندازی خانه هوش و خلاقیت همدان با فعالیت در زمینه بازی‌های فکری کرده است.
مدیر مؤسسه هلال افزود: خانه هوش و خلاقیت همدان، با هدف استعداد یابی کودکان و نوجوانان به برگزاری دوره‌های آموزشی در رشته‌های مختلف دومینو، اریگامی، سازه ماکارونی، مکعب روبیک، سودوکو، نجوم، معمای چوب کبریت و ... با حضور اساتید مجرب و خبره و همچنین برگزاری جشنواره کتابخوانی، نجوم، صندوقچه و استعداد یابی اقدام کرده است.
وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه آثار علم نجوم در مدارس با هدف معرفی هرچه بیشتر این علم و دستاورد‌های آن به کودکان و نوجوانان و همچنین چاپ نشریه ماهانه این موسسه از دیگر برنامه‌های مؤسسه هلال به شمار می‌رود.
خرمرودی بیان کرد: با وجود استقبال فراوان از فعالیت‌های قرآنی و نجومی این مؤسسه اما متأسفانه حمایت‌های صورت گرفته از سوی اداره تبلیغات استان ضعیف است و ما جهت ترویج و گسترش فعالیت‌های خود با کمبود بودجه و اعتبارات مواجه هستیم.
captcha