تحقق معنای واقعی «آتش‌نشانی؛ عشق است نه شغل»
کد خبر: 3565042
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱

تحقق معنای واقعی «آتش‌نشانی؛ عشق است نه شغل»

گروه اجتماعی: سرپرست ایستگاه شماره 9 مشهد، گفت: شهدای آتش‌نشان ساختمان «پلاسکو» یا واقعه انفجار قطار نیشابور، در واقع با بذل جان خویش، به قسم‌نامه خود عمل کردند، که این فداکاری تحقق معنای واقعی شعار «آتش‌نشانی؛ عشق است نه شغل»، بود.

‌سیدمحمد رجایی، سرپرست ایستگاه شماره 9 مشهد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه شهدای آتش‌نشان ساختمان «پلاسکو» یا واقعه انفجار قطار نیشابور در واقع با بذل جان، به قسم‌نامه خود عمل کردند، که این کار معنای واقعی عشق ورزیدن است، گفت: آتش‌نشانی شغل بسیار سختی است که اگر همراه با عشق نباشد، عملا نمی‌توان در این حرفه دوام آورد و در واقع شعار «آتش‌نشانی؛ عشق است نه شغل»، به معنای واقعی کلمه صحت دارد.
آتش‌نشانی؛ عشق است نه شغل
وی افزود: اگر عشق به آتش‌نشانی در وجود پرسنل آتش‌نشان وجود نداشته باشد با وجود حقوق و مزایای اندکی که دریافت می‌کنند، حاضر نخواهند بود از دل و جان کار کنند، اما در حال حاضر می‌بینیم که آتش‌نشانان ما با تمام توان در این عرصه ورود پیدا کرده‌اند.
رجایی با بیان اینکه هر روز قسم‌نامه‌ای از سوی آتش‌نشانان قرائت می‌شود، اظهار کرد: در بخشی از قسم‌نامه آتش‌نشانان آمده «اگر مصلحت باشد جان خود را فدا می‌کنیم» که در عملیات‌های سخت آتش‌نشانی این بخش از قسم‌نامه به خوبی اجرایی می‌شود، زیرا بسیاری از همکاران آتش‌نشان ما برای رهایی دیگران از حادثه، جان خود را فدا می‌کنند.
تجسم آنچه که پلاسکو رخ داد، توسط همه همکاران آتش‌نشان
برادر شهید سیدرضا رجایی با اشاره به اینکه در عملیات‌های مختلف سخت و آسان حضور پیدا کرده‌ام، گفت: پس از حادثه «پلاسکو» من و سایر همکارانم تمام مراحل آواربرداری، آتش‌نشانی و ... را در ذهن تجسم کردیم و شرایط سخت همکاران خود را در شهر تهران به خوبی درک می‌کنیم، زیرا این لحظات سخت را در حادثه برج سلمان مشهد نیز شاهد بودیم با این تفاوت که ویرانی در این برج ایجاد نشد.
شهادت برادر در عملیات آتش‌نشانی
سرپرست ایستگاه شماره 9 آتش‌نشانی مشهد با بیان اینکه طی عملیات‌های آتش‌نشانی، بارها مجروح و به صورت سرپایی درمان شده است، عنوان کرد: بردارم هم که آتش‌نشان بود در حادثه قطار نیشابور دچار انفجار شد و به شهادت رسید که من چون در شیفت مخالف او بودم، برای امدادرسانی اعزام نشده بودم، اما اولین نفری بودم که خبر شهادت برادرم را شنیدم.
وی درخصوص سانحه قطار نیشابور، گفت: گروهی 40 نفره از مشهد عازم نیشابور بودند که به مدت یک ربع برای صرف صبحانه توقف کردند و در مدت همین یک ربع، قطار دچار انفجار شد و اگر این 40 نفر برای صرف صبحانه توقف نکرده بودند، حادثه بدتر از حادثه «پلاسکو» برای آتش‌نشانان مشهدی رخ می‌داد که این اتفاق یکی از امدادهای الهی بود.
تازه شدن داغ دیگر خانواده‌های شهید آتش‌نشان بعد از حادثه پلاسکو
آتش‌نشان مشهدی با تاکید بر اینکه بعد از حادثه ساختمان پلاسکو خانواده برادر شهیدم، دوباره داغ نهفته در دلشان تازه شد، گفت: آنها بعد از همدردی با خانواده شهدای ساختمان پلاسکو، روزهای سخت انفجار قطار نیشابور برایشان تکرار شد و در حال حاضر نیز از شرایط روحی خوبی برخوردار نیستند.
شهدای آتش‌نشان از مزایای دیگر خانواده‌های شهید، برخوردار شوند
وی با ابراز تاسف بسیار از حادثه پلاسکو، افزود: از رسانه ملی خواهش می‌کنم تا صدای همکاران آتش‌نشان ما را به گوش مسئولان برسانند تا خانواده شهدای آتش‌نشان نیز از مزایای مساوی با خانواده شهدا بهره‌مند شوند، زیرا در حال حاضر شهدای آتش‌نشان تنها نام شهید را دارند و هیچ مزایایی به خانواده آنها تعلق نمی‌گیرد، درحالی که آنها در طی عملیات و برای دفاع از جان و اموال هموطنانشان جان خود را نثار می‌کنند و تفاوتی با شهدای مرزبان و ... ندارند.
نبود امکانات مناسب در ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهرستان‌ها
برادر شهید سیدرضا رجایی با بیان اینکه برای مدیریت در بخش آتش‌نشانی، باید مدیریت واحدی در کل کشور وجود داشته باشد، گفت: در حال حاضر امکانات ایستگاه‌های آتش‌نشانی مشهد در شرایط خوبی است، در حالی که شهرهای مجاور مثل فریمان، ملک‌آباد، بینالود‌ و ... از امکانات کافی برخوردار نیستند و اگر سانحه‌ای رخ دهد، نیروهای آتش‌نشان با امکانات بسیار کمی مواجه هستند.
وی با بیان اینکه تفاوتی بین مردم مشهد، ‌تهران با دیگر شهرها نیست، گفت: در هر شهر، امکاناتی که به آتش‌نشانان داده می‌شود بستگی به امکانات آن شهر دارد، در صورتی که باید برای خدمت‌رسانی به مردم امکانات مساوی در اختیار ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهرهای مختلف قرار گیرد.
captcha