ناگفته‌های «حامد علیزاده» از مسابقات قرآن مالزی
کد خبر: 3602275
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸
اختصاصی ایکنا/

ناگفته‌های «حامد علیزاده» از مسابقات قرآن مالزی

گروه مسابقات: رتبه برتر پنجاه و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی در رشته قرائت با حضور در خبرگزاری ایکنا به بیان بخش‌هایی از سفرش پرداخت.

حامد علیزاده ایکنا
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست بررسی پنجاه و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کشور مالزی با حضور «حامد علیزاده» نماینده کشورمان و دارنده رتبه نخست این دوره در رشته قرائت، عصر امروز، اول خردادماه در سالن همایش‌های خبرگزاری ایکنا برگزار شد.
وی در پاسخ به این سؤال که تصور شما از مسابقات مالزی مالزی پیش از اعزام و پس از آن چه تفاوت‌هایی کرد؟ گفت: با وجود ارتباط زیادی که با نمایندگان سال‌های قبل چون آقایان امین پویا، حامد ولی‌زاده، سیدمصطفی حسینی و نیز مصطفی حاجی حسنی کارگر گرفتم، تقریبا 90 درصد زیر و بم مسابقات را از این افراد بدست آوردم.
علیزاده با تأکید بر اشرافیت و اطلاعش از روند برپایی مسابقات از لحظه ورود، لحظه قرعه‌کشی، هنگام قرعه انتخابی، هنگام حضور در سالن بر اثر پرسش از شرکت‌کنندگان دوره قبلی، عنوان کرد: از آذرماه یا بهتر بگویم از دی‌ماه سال گذشته تحقیقات گسترده‌ای درخصوص مسابقات مالزی از همه جوانب انجام دادم در حدی بود که من حتی در خصوص مردم مالزی و طبع مردم این کشور مطالعه کردم.
دارنده رتبه نخست مسابقات قرآن مالزی در رشته قرائت، اضافه کرد: حتی با یکی از دوستانم در کشور مالزی در خصوص مردم این کشور جدای از مسابقات پرسیده بودم، لذا شاید بتوانم بگویم 95 درصد آنچه که در ذهنم بود و در همه جوانب مسابقات پیش‌بینی می‌کردم، اتفاق افتاد.
وی در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین موردی که منجر به کسب رتبه اولی برای شما شد، چه بود؟ اظهار کرد: رعایت کردن چند مورد برای کسب این رتبه برایم مؤثر بوده است. یکی اینکه مثلا شرکت کنندگان دوره‌های گذشته این مسابقات بر آیین‌نامه مسابقات مالزی زیاد تأکید نکرده بودند و یا اینکه برخی از آنها با فردی از مالایی ها که طی روند مسابقات با شما همراه است، برخورد خوبی نداشتند؛ چون هر روز گزارش از قاری برای مؤسسه جاکیم رد می‌شود و یا برخی از نمایندگان کشورمان خیلی از نکاتی که باید در مسابقات مالزی رعایت می‌کردند، رعایت نکرده‌اند.
این قاری قرآن با اشاره به اینکه داوران کشور مالزی چارچوب خاصی را در تلاوت قرآن می‌فهمند، بیان کرد: آنها نغمات بیات، حجاز و نهاوند و رست را می‌شناسند و چیز دیگری غیر از این را نمی‌شناسند. طی این مسابقات، هشت داور مالزی و چهار داور خارجی قضاوت می‌کردند که داوران خارجی سایر مقامات موسیقایی قرآن را آشنایی دارند، اما داوران مالزی تنها با این موارد آشنا هستند.
وی اظهار کرد: من از سال 2008 تمام تلاوت‌های اول و دوم مسابقات مالزی را در گوشی‌ام دارم و آنها را بارها و بارها گوش داده‌ام و نکات آن را برای خودم استخراج کرده‌ام که خیلی اینها به من کمک کرد.
علیزاده با اشاره به دوستی استاد راهنمایش غلامرضا شاه‌‌میوه با برخی از داوران عضو هیئت داوران، گفت: سمیع العثامنه از کشور اردن و دیگر داوران در کمیته داوران چون سید عقیل حسین المنور، داور اندونزی و یا داور مغربی نیز از دیگر دوستان و یا ... از جمله دوستان استاد شاه‌میوه بودند.
حامد  علیزاده
وی درخصوص مانیتوری که در اتاق هیئت داوران مسابقات قرآن مالزی است، اظهار کرد: داوران از لحظه‌ای که قاری در جایگاه حاضر می‌شود و اعوذ‌بالله در سالن می‌گوید، می‌شنوند تا زمانی که صدق‌الله می‌گوید و نحوه اعلام متسابق در سالن نیز به این گونه است که در خدمت نفر چندم هستیم و پس از تلاوت به معرفی شرکت‌کننده می‌پردازد که هیئت داوران اسامی را نمی‌شنوند.
علیزاده با اشاره به استفاده از راهنمایی اساتید وقف و ابتدا برای قرعه انتخابی‌اش، اظهار کرد: هنگامی که قرعه‌ام مشخص شد آن را به استاد شاه‌میوه نشان دادم و سپس برای مصاحبه در برنامه‌ای زنده رفتم و هنگامی که بازگشتم استاد شاه‌میوه گفتند که طی مشورت با یکی از اساتید وقف و ابتدا، این موارد را به من بیان کرد.
دارنده رتبه نخست مسابقات قرآن مالزی در رشته قرائت در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین نکته‌ای که به شما در زمینه مسابقات گفتند و کاربردی بود، چه بود؟ گفت: مهم‌ترین توصیه این بود که صد در صد مطابق آیین‌نامه و محکم و متقن تلاوت کنم.
وی در پاسخ به این سؤال اینکه سطح متسابقان را چگونه دیده‌اید؟ عنوان کرد: در مسابقات کشور خودمان نیز این سطح نسبی است و سالی نیست که در مسابقات بین‌المللی کشورمان نماینده جمهوری اسلامی ایران اول نشود و سطح تلاوت‌های این دوره از مسابقات پایین بود و به هر کدام از متسابقان دیگر کشورها صحبت می‌کردیم می‌گفتند چون کشور ما گفته‌اند هر ساله هر نفری از کشور ما این مسابقات اعزام شده رتبه نیاورده و یا رتبه دیگری غیر از اولی آورده، لذا آنها هم قاریان ممتاز و اول کشورها را اعزام نمی‌کنند.
علیزاده همچنین در زمینه نظم مسابقات مالزی، گفت: این مسابقات با نظم خاصی برگزار می‌شود و در آیین افتتاحیه و اختتامیه برنامه‌ای اضافه‌ای ندارد یعنی تنها دو مورد موسیقی بومی و محلی با موضوعات قرآن و خدا پخش می‌کنند و سخنرانی‌های طولانی ندارند.
وی با اشاره به اینکه رتبه‌ای که کسب کرده است از لطف و حکمت خداوند بوده است، در زمینه وضعیت غذایی آنجا، ادامه داد: من چند روز در آنجا به دلیل نوع تغذیه‌ آنها که با طبع ما ناسازگار است، مسموم شدم البته لازم بذکر است که استاد شاه‌میوه زحمت کشیدند و چند نوبت رفتند و برای من غذا تهیه کردند، اما روزهای اول راهنمایی و دعوتی از سوی مقام های ایرانی در مالزی از ما صورت نگرفت. البته رایزن فرهنگی نیز وظیفه‌ای در این زمینه ندارد، بلکه باید نامه‌ای از سوی متولیان مربوطه به سفارتخانه و یا رایزن زده شود تا اینها مطلع باشند.
این قاری حائز رتبه اول مسابقات مالزی عنوان کرد: من از جمعه شب مسموم شدم و حالت مسمومیت داشتم تا دوشنبه صبح همین حال را داشتم حتی هنگامی که برای قرعه‌کشی رفتم بی‌حال بودم و دو روز غذا نخوردم.
حامد علیزاده
وی با اشاره به اینکه روز تلاوتش اوضاع صوتی‌اش خراب شده بود، بیان کرد: به دلیل استرس، صدایم خش‌دار شده بود تا اینکه برای رأی دادن به رایزنی رفتیم و سپس ناهار خوردیم و حالم کمی بهتر شد.
علیزاده با اشاره به اینکه با وجود دانستن زبان عربی من و استاد راهنمایم اما اصلا به کارمان نیامد، اظهار کرد: رابطه‌های ما همه انگلیسی آن هم انگلیسی مالایی صحبت می‌کردند که ما هم به آن اشراف نداشتیم و از مترجم می‌خواستیم تا برای ما آن را ترجمه کنند.
علیزاده در پاسخ به این سؤال که هنگامی که رتبه نخست را کسب کردید از چه افرادی پیام تبریک دریافت کردید؟ اضافه کرد: از سوی جامعه قرآنی تهران، مشهد و تمام قرآنیان سراسر کشور که با آنها مرتبط بودیم به من تبریک گفتند. من و این شهید از سال 79 باهم رفاقت داشتیم و ده‌ها بار مسابقات قرآن خارج از کشور و مسابقات داخلی و دانش‌آموزی با هم شرکت کردیم.
علیزاده با اشاره به اینکه هنگامی که می‌خواستم برم روی جایگاه حضور شهید حاجی‌حسنی را درک کردم، اظهار کرد: هنگامی که از جایگاه بالا رفتم احساس کردم شهید حاجی حسنی با چهره ای خندان من را بدرقه کرد به طوری که گویا صدای من هنگام تلاوت شبیه صدای این شهید منا شده بود با وجود اینکه صدای من با شهید محسن متفاوت است و حجیم‌تر است.
این نماینده کشورمان در پنجاه و نهمین دوره مسابقات قرآن مالزی، ادامه داد: تشکر می‌کنم از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دینی و قرآنی کشورمان که در روزی که قرعه من بود و به دلیل همزمانی با روز انتخابات و با وجود درگیری اخبار انتخاباتی این اتفاق و رویداد بزرگ مسابقات مالزی را به صورت دقیق به گوش مردم و علاقه‌مندان به قرآن رساندند.
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۳/۰۳ - ۱۴:۵۸
0
5
شرافت و غیرت رو باید از مرحوم حمیدرضا عباسی یاد بگیرید . میدانست اگر کلمه علی رو از صدق الله حذف کنه نفر اول مسابقات میشه ضمن اینکه هدفش فقط کسب مقام نبود هدف والاتری داشت و اون عزت شیعه در بین سلفی و سعودی ها بود . ولی شما فقط کسب مقام برات مهم بود جناب علیزاده . مایه تاسف است.
حیدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۳/۰۴ - ۱۴:۵۱
0
1
جا داشت جناب آقای «حامد علیزاده» در این ناگفته‌های مسابقات قرآن مالزی، به علّت و نحوه تصدیق تلاوتشان نیز اشاره‌ای می‌نمودند.
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۳/۰۶ - ۲۰:۰۹
1
1
ولایت امیرالمومنین به‌قدری اهمیت دارد که حضرت زهرا سلام‌اللّه‌علیها محسن‌شان را و جان شریف‌شان را بر سر دفاع از آن گذاشتند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۳/۰۷ - ۱۳:۰۰
1
2
احسنت بر هوش هیجانی آقای علیزاده عزیز که مشت محکمی بر دهان صهیونیزم و یهودیت و کابالا کوبید و وحدت شیعه و سنی را حفظ کرد تا یهودیت به ریش شیعه و سنی نخندد نوش جانت و حلال تر از شیر مادرت دوستان حسود هم لطفا برای ایشان آرزوی موفقیت کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۳/۰۸ - ۱۳:۲۲
2
3
اولاکسی که قرآنی باشه بهترمیدونه که علی درصدق الله العلی العظیم فقط یکی ازبی شمارصفات ذات حق تعالی است وهیچ ارتباطی نداره که اگرکسی نگفت حتمااهل تسنن هست یاخیر--متاسفانه تفاوت شیعه وسنی اینطوروباگفتن یاعدم گفتن صفت علی شناخته میشه توی کشورما*
دوماقطع به یقین تلاوت حامدعزیزبی نظیربود(اساتیدبهترمیدانند)وبس.
مبارک خودت وملت ایران باشه افتخارت حامدجان
captcha