جوانان متناسب با نیاز بازار کار آموزش ببینند/جوانان از مطالعه بازمانده اند
کد خبر: 3605187
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۸

جوانان متناسب با نیاز بازار کار آموزش ببینند/جوانان از مطالعه بازمانده اند

گروه اجتماعی: عضو هیئت علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان با بیان اینکه مشکلات اقتصادی یکی از مهم‌ترین مشکلات جوانان امروزی را تشکیل می‌دهد، گفت: نوع آموزش و تحصیلات جوانان باید متناسب با نیاز بازار کار باشد و مسئولین نیز باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که جوانان با مشکل کمبود یا عدم اشتغال مواجه نشوند.

حسن حکمیون، عضو هیئت علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان اظهار کرد: اسلام در عین حال که ارزش زیادی برای جوانان قائل شده، وظایف سنگینی نیز برای آنها مقرر کرده است. 
وی افزود: اگر جوان به قرائت قرآن بپردازد، قرآن با گوشت و پوستش ترکیب شده و جزئی از وجود و شخصیت وی می‌گردد و از آن جایی که جوان در آخرین مرحله‌ رشد قرار دارد، قدرت فراگیری و نگهداری مطالب در حافظه‌اش در حد اعلی است. بنابراین بهترین دوران حیات خود را به لحاظ قدرت بدنی، روانی و عاطفی طی می‌کند و جامعه اسلامی باید توجه داشته باشد که جوانان را به گونه‌ای تربیت کند که هم برای جامعه و هم برای شخص خودشان فرد مفیدی باشند.
حکمیون با بیان ویژگی‌هایی که در آموزه‌های دینی برای جوانان ترسیم شده است، گفت: جوان در مرحله اول باید مطیع دستورات الهی باشد و پس از آن از گناهان پرهیز کند. از طرف دیگر، قلبا خداوند را به عنوان خالق پذیرفته باشد و به رسول به عنوان نماینده خداوند و به ولی به عنوان جانشین رسول باور داشته باشد؛ دراین صورت واجبات را انجام داده و از محرمات پرهیز می‌کند. البته اینکه چقدر به واجبات عمل شود، به نوع تربیت نیز بستگی دارد.
وی با اشاره به مهم‌ترین مشکلات جوانان امروزی بیان کرد: متأسفانه تحصیلات جوانان با امور واقعی زندگی و امور اقتصادی بعد از دوران تحصیلشان تناسب ندارد. تحصیلات و آموزش آنها باید به گونه‌ای باشد که کفایت زندگی‌شان را کرده و در شغل آینده‌شان ثمر بدهد؛ مثلاً بهتر است در سال‌های آخر دوران دبیرستان، به جوانان اعم از دختر و پسر، همسرداری و تربیت فرزند آموزش داده شود و در مرحله بعد، به لحاظ اقتصادی آموزش ببینند تا بتوانند به اقتصاد خانواده کمک کنند.  
عضو هیئت علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان افزود: نظام برنامه‌ریزی در جامعه اسلامی نیز باید به گونه‌ای باشد که برای جوانان جویای کار، شغل مهیا باشد و جوانان با مشکل کمبود یا عدم اشتغال مواجه نشوند. از طرف دیگر، جوانان باید به گونه‌ای تربیت شوند که پذیرای کارهای جمعی بوده و تمایل به شرکت در این‌گونه امور را داشته باشند؛ با همه اینها ما در حال تربیت جوان میزنشین هستیم و تربیت جامعی را برای جوانان در نظر نگرفته‌ایم. 
وی تصریح کرد: جوانان فعال‌ترین قشر جامعه محسوب می‌شوند و افرادی که موقعیت اجتماعی مناسبی دارند، باید کار را به جوانان سپرده و آنها را در امور اجرایی به کار گیرند.
حکمیون خاطرنشان کرد: ائمه(ع) می فرمایند که هرجا هستید، وقت خود را به بطالت نگذرانید، ولی متأسفانه اکنون جوانان بیش‌ترین وقت خود را در اینترنت و گوشی‌های همراه سپری می‌کنند و مطالعه از جامعه ما رخت بربسته و طرد شده است. جوانان را باید به مطالعه دعوت و تشویق کرد، چرا که جوانان می‌توانند با مطالعه کردن، به مسیر درست در زندگی خود دست پیدا کنند.

captcha