به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از کرمان، محسن نیکورز، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان امروز شنبه، 7 مرداد گفت: شرب خمر از جمله حدود الهی است که به صراحت در قرآن کریم مورد نهی قرار گرفته است و احکام شرعی را میتوان از نظر اثبات یعنی اینکه دلیل شرعی این احکام چیست و از نظر ثبوت یعنی اینکه چه مصلحت و یا مفسدهای موجب تعیین چنین حکمی شده است، مورد بحث قرار داد.
وی با بیان اینکه ما مسلمانان و شیعیان معتقدیم همه احکام شرعی تابع مصالح و مفاسد واقعی هستند که البته ممکن است برخی از آنها را بشناسیم یا خیر، افزود: قرآن کریم در آیات متعدد به موضوع خمر و شراب اشاره کرده و به صراحت مورد نهی قرار داده است.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان گفت: خمر به معنای هر چیزی است که مست میکند و معنای مستی ستر و پوشیدن است چون عقل را میپوشاند و نمیگذارد خوب و بد را تشخیص دهد و بهراحتی ارتکاب هر جنایتی را آسان و هر کار زشت و قبیحی را در نظر انسان زیبا جلوه میکند و به همین علت قرآن کریم صفت رجس یعنی نجاست را برای شراب به کاربرده است.
نیکورز تصریح کرد: علاوه بر قرآن کریم در روایات متعددی به حرمت و بزرگی گناه شرابخواری اشاره شده است و از امام صادق(ع) روایت شده که خداوند تعالی برای معصیت خانهای قرار داده و برای آن دری درست کرده و آن را قفل کرده و برای آن قفل کلیدی است که کلید آن شراب است.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان با اشاره به اینکه بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی مصرف الکل سالانه سبب مرگ حدود 3.5 میلیون نفر در جهان است، افزود: یکسوم بیماریهای قلبی و عروقی و دیابت ناشی از مصرف الکل است و متوسط عمر در کشورهایی که مصرف الکل بالایی دارند پایینتر از کشورهایی است که سرانه مصرف الکل آنها کم است.
وی گفت: اسلام برای ایجاد نفرت ذهنی و اجتماعی به مشروبات الکلی توصیههایی به مسلمانان دارد و پیامبر مکرم اسلام توصیه فرمودهاند اگر شرابخوار مریض شد به عیادتش نروید،گواهی شراب خوار قبول نمیشود، از شرابخوار دختر نگیرید، اگر به خواستگاری آمد جواب رد بدهید و....
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان گفت: در قانون مجازات اسلامی که منبعث از احکام شرعی است به شرب خمر و جرائم مرتبط با مشروبات الکلی پرداخته و مجازاتهای گوناگونی پیشبینی شده است.
وی اظهارکرد: بر اساس مواد 264 و 265 قانون مجازات اسلامی، مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن چه کم باشد یا زیاد، خالص باشد یا مخلوط مستوجب 80 ضربه شلاق حدی است و مهمتر اینکه مجازات شرابخوار در مرتبه چهارم پس از احراز شرایط قانونی اعدام پیشبینی شده است.
نیکورز گفت: همچنین بر اساس ماده 702 قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات ساخت خرید، فروش، حمل و یا نگهداری مشروبات الکلی مستوجب مجازات حبس تا یک سال و شلاق تا 74 ضربه و جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی آن است.
وی ادامه داد: دایر کردن محلی برای شرب خمر و رانندگی در حال مستی نیز از دیگر جرائم مرتبط هستند که برای آنها مجازات پیشبینی شده است.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان عنوان کرد: در حوزه مبارزه با مشروبات الکلی باید به دو عامل مهم عرضه و تقاضا که این دو عامل ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند، به صورت همزمان توجه کرد.
وی افزود: آنچه که در حال حاضر در جامعه ما بیشتر مورد توجه قرار گرفته برخورد با عرضه مشروبات الکلی است لکن در زمینه تلاش در راستای کاهش تقاضا اقدام موثری انجام نمیشود و چه بسا برای برخی از اشخاص امری عادی جلوه میکند.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان ادامه داد: آنچه که مسلم است سرمایهگذاری غرب و استکبار در به ابتذال کشاندن جوانان جوامع اسلامی و دینی است و یکی از راههای آن ترویج و تبلیغ مصرف مشروبات الکلی است و بر اساس شواهد و مستندات تاریخی، آنچه موجب فروپاشی تمدن اسلامی در آندلس شد دو عامل شراب و بیبندباری اخلاقی بود.
نیکورز تصریح کرد: بدیهی است در حال حاضر دشمن با تمام توان به ویژه از طریق تهاجم فرهنگی اهداف خود را دنبال میکند وتهیه و تولید فیلمها و سریالهای مخرب ماهوارهای نمونه کوچکی از این تهاجم فرهنگی هستندکه متاسفانه خانوادههای ما بهراحتی این میهمان ناخوانده یعنی ماهواره را به خانههای خود راه دادهاند و واضح است عادی جلوه قرار دادن مصرف مشروبات الکلی یکی از اهداف این رسانههاست.
وی گفت: معتقدم در زمینه مبارزه با تقاضا جای خالی رسانهها، پزشکان، هنرمندان و کارشناسان فرهنگی بسیار احساس میشود و آگاهسازی خانوادهها و بهینهسازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان نقش پیشگیری موثری خواهد داشت.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان تأکید کرد: برخی اظهار نظرهای غیرتخصصی و جاهلانه از سوی برخی اشخاص در ارتباط با رفع ممنوعیت قانونی نسبت به مشروبات الکلی بهبهانه قطع دست سودجویان زیرزمینی، علاوه بر اینکه ناشی از عدم اطلاع از موازین و احکام نورانی شرع مقدس اسلام است در برخی موارد موجب حکم ارتداد نیز میشود چرا که از مصادیق آن حلال شمردن حرام الهی است.
منبع: دادگستری استان کرمان