رابطه عاطفی سالم در گرو احساس رضایتمندی از زندگی است
کد خبر: 3684930
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴

رابطه عاطفی سالم در گرو احساس رضایتمندی از زندگی است

گروه اجتماعی: یک عضو هیات‌ علمی دانشگاه اصفهان گفت: اگر همسران از زندگی و ارتباط با یکدیگر احساس رضایتمندی و خشنودی داشته باشند، نشان‌دهنده وجود رابطه عاطفی سالم میان آنهاست.

حسن‌علی نصرآبادی، استاد دانشگاه اصفهان و رئیس مؤسسه آموزش عالی سوره در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: روابط عاطفی بعضا به‌ صورت رضایت‌مندی از برخورد با یکدیگر و احساس نشاط نمایان می‌شود. به طور کلی رابطه‌‌ای که باعث تحریک عواطف، احساسات و هیجانات انسان شود و تحریکات شناختی و رفتاری را در پی داشته باشد، رابطه عاطفی نام دارد.
وی افزود: عوامل تقویت کننده روابط عاطفی به ذهنیت‌ها و حالات خوشایند یا ناخوشایند قبلی در ذهن ما از طرف مقابل برمی‌گردد، متقابلا کسی که نسبت به همسرش بدبین است، این موضوع باعث تحریک احساسات عاطفی ناخوشایند میان آنها می‌شود؛ بنابراین عوامل برانگیزاننده تحریکات عاطفی به عواملی گفته می‌شود که ممکن است مربوط به محیط، ناشی از خود شخص و یا فرهنگ وعوامل اقتصادی و... باشد.
وی به عوامل تهدید کننده روابط عاطفی اشاره کرد و گفت: نگرش‌های منفی، برخی از حالات روانی طرفین مانند افسردگی، صحبت‌های فامیل و اطرافیان، فشارهای اجتماعی و اقتصادی، بدبینی‌ها و نگرش‌های منفی نسبت به یکدیگر و... می‌تواند باعث تهدید روابط عاطفی شود. چنانچه زن و شوهر از هوش هیجانی بالایی برخوردار باشند و محرکات عاطفی خوشایندی نسبت به یکدیگر ارسال کنند، می‌توانند تا حدودی مانع این تهدیدات شوند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: احساس خوشایندی در ارتباط با یکدیگر، خوشنود بودن از زندگی، محبت و صمیمیت قابل قبول در خانواده، احساس شادی و نشاط، تعبیرات مثبت از زندگی و احساس رضایتمندی از باهم بودن، جزء نشانه‌های روابط عاطفی سالم است.

captcha