رضایت خداوند، ملاک رابطه عاطفی سالم است/ طلاق عاطفی ناشی از برآورده نشدن نیازهاست
کد خبر: 3689381
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸

رضایت خداوند، ملاک رابطه عاطفی سالم است/ طلاق عاطفی ناشی از برآورده نشدن نیازهاست

گروه اجتماعی: عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه اسلام ملاک رابطه عاطفی سالم را رضایت خداوند می‌داند، گفت: گاهی اوقات رابطه عاطفی، باعث ایجاد دلبستگی بین طرفین می‌شود که ممکن است این دلبستگی به وابستگی ختم شود.

محمد باقر کجباف، عضو هیئت‌علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان در خصوص رابطه عاطفی از منظر روانشناسی و تعلیم و تربیت اسلامی، اظهار کرد: رابطه عاطفی، نوعی رابطه‌ است که براساس محبت و یا حتی عصبانیت و یا ترس بین دو یا چند نفر در بین اعضای خانواده، پدر و مادر و فرزندان و دوستان برقرار می‌شود.
وی افزود: رابطه عاطفی گاهی بین دو دوست «دختر و پسر»، «دختر و دختر» و «پسر و پسر» ایجاد می‌شود و ممکن است این رابطه عاطفی بر اساس محبت، رابطه‌ای دوستانه‌ و بر اساس خشم، رابطه‌ای کینه ورزانه و تنفر از یکدیگر باشد، اما براساس دیدگاه اسلامی، ملاک رابطه عاطفی سالم، رضایت خداوند از این نوع رابطه است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: گاهی اوقات رابطه عاطفی، باعث ایجاد دلبستگی بین پدر و مادر و با بین دوستان می‌شود که ممکن است این دلبستگی به وابستگی ختم شود، در واقع مهم‌ترین خصوصیت روابط عاطفی وابستگی‌هایی است که افراد به یکدیگر پیدا می‌کنند که این وابستگی می‌تواند، مفید و یا مضر باشد. انسان به صورت کلی از وابستگی تا استقلال در یک پیوستار قرار می‌گیرد و هیچ انسانی به صورت کلی وابسته و یا مستقل نیست.
کجباف گفت: مهم‌ترین عامل استحکام رابطه عاطفی بین افراد اعضای خانواده، دو زوج و یا دوستان ابراز محبت، امنیت و آرامش است، اگر این موارد مهم در خانواده مهیا شود، دیگر فرزندان به دنبال رفع این نیاز خود توسط دیگران نیستند و این رابطه به خارج از خانواده کشیده نخواهد شد. در واقع در نوع روابطه‌ای از جمله روابط عاطفی ابتدا بیش از هر چیز باید به خداوند توجه شود تا این نوع رابطه مورد رضایت الهی قرار گیرد.
وی ادامه داد: محبت کردن به چهار صورت احترام گذاشتن به طرف مقابل، احساس مسئولیت در مقابل همدیگر، دلسوز یکدیگر بودن و شناخت نسبت به یکدیگر داشتن ابراز می‌شود.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: پدر و مادر باید خصوصیات دوران کودکی، نوجوانی و جوانی فرزندان خود را بشناسند و نسبت به فرزندان خود احساس مسئولیت داشته و دلسوز آنان باشند و به آنها احترام بگذارند و در مقابل نیز فرزندان نیز باید به آنها احترام بگذارند تا ضمن قدردانی از آن‌ها، حس مسئولیت‌پذیری پیدا کنند.
کجباف به اشاره بروز طلاق عاطفی در خانواده‌ها گفت: طلاق عاطفی به معنای از دست رفتن احساس پیوند بین زوجین و کم شدن علاقه آن‌ها نسبت به یکدیگر است، به‌گونه‌ای که گاهی این علاقه به تنفر تبدیل می‌شود و آن‌ها به صورت سرد و بدون عشق و علاقه با هم زندگی می‌کنند. یکی از دلایل بروز طلاق عاطفی، عدم برطرف کردن نیازهای روانی طرف مقابل مثل محبت، امنیت و آرامش است که روانشناسان اصولا در چنین شرایطی تلاش برای بهبودی روابط را توصیه می‌کنند.

captcha