نگرش قرآن به پرسش و پرسشگری
کد خبر: 3734085
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶

نگرش قرآن به پرسش و پرسشگری

گروه معارف- قرآن که کتاب هدایت است و راه‌های تعالی و کمال را به بشر نشان می‌دهد، اهمیت مسئلۀ پرسش و پاسخ را به صورت مستقیم و غیر مستقیم مطرح نموده است.

 نگرش قرآن به پرسش و پرسشگری

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، قرآن که کتاب هدایت است و راه‌های تعالی و کمال را به بشر نشان می‌دهد، اهمیت مسئلۀ پرسش و پاسخ را به صورت مستقیم و غیر مستقیم مطرح نموده است.
آنچه باعث میشود انسان از سایر حیوانات متمایز شود عقل انسان است و پرورش عقل در سایه پرسشگری و پرسیدن به دست خواهد آمد، پرسش، نقطه شروع و مبدأ جهش فکرى است. کسی که نمی پرسد و نمیداند که باید بپرسد در جهل همیشگی باقی خواهد ماند. از این روست که نه تنها عقل بلکه نقل نیز ما را به پرسشگری فرا میخواند. قرآن کریم نیز نه تنها پرسیدن را رد نمی کند بلکه به صراحت و در چند آیه مردم را به پرسیدن دعوت میکند.
پرسش می تواند بيانگر رشد و تعالی يک جامعه باشد
حجت‌الاسلام جواد حاجی زاده، امام جمعه اهر در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: پرسش می تواند بيانگر رشد و تعالی يک جامعه باشد، پس پيشگيری و ممانعت از پرسش و پرسشگری، خسارت غير درخور جبرانی درپی خواهد داشت كه زيان آن به همه بشريت خواهد رسيد، نه فقط به قوم و گروه خاص، چنانكه سود هر پرسش به همگان خواهد رسيد.
وی پرسش را نخستین گام برای فهمیدن دانست و افزود: پرسش، نخستین گام برای فهمیدن، پژوهش و تحقیق و نقطه عزیمت برای رسیدن به حقیقت است و کسی که می‌پرسد، درصدد افزودن فهم و درک خویش از حقیقت است. پرسش، منشأ تولید علم و نظریات جدید است و اصولاً دانش از پرسش آغاز می‌شود و توسعه و گسترش دانش، مرهون پرسش‌گری است.
وی با استناد به آیه 43 سوره نحل خاطرنشان کرد: ‌در این آیه می خوانیم: اگر خود نمى‌دانيد، از اهل كتاب بپرسيد كه ما، پيش از تو، به رسالت نفرستاديم مگر مردانى را كه به آنها وحى مى‌فرستاديم.
حجت‌الاسلام حاجی زاده، ضمن بازگو نمودن منشاء سئوال ادامه داد: منشأ سئوال، تفکر، تأمل و اندیشیدن است که عقل را وادار به درنگ و تعمق می‌کند
امام جمعه اهر یادآور شد: قرآن کریم برای ترغیب مردم به پرسش‌گری و گسترش فرهنگ پرسش‌گری، به آنان سفارش، بلکه دستور می‌دهد که پرسش‌های خود را با آگاهان درمیان گذارند.
وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: پیغمبر(ص) می فرمایند: خوب پرسیدن نیمی از علم است.
حجت‌الاسلام حاجی زاده تاکید کرد: به گواه قرآن اگر جامعه ايران بخواهد در توليد انديشه پيشگام باشد، بايد عرصه را برای طرح هر نوع پرسش فراهم آورد و پرسش گری به عنوان فرهنگ همگانی در سطح جامعه به حقيقت بپيوندد.
پرسش در حقیقت جستجوی بشر برای شناخت است
صمد بهروز، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، در گفت‌‌و گو با ایکنا، اظهار کرد: پرسش در حقیقت جستجوی بشر برای شناخت است و پرسشگر با بیان پرسش و سؤال می كوشد تا موضوع و مطلبی را بشناسد و آن را درک و فهم كند.
وی افزود: در اسلام به‌طور مؤکد پرسش‌گری به رسمیت شناخته شده است و دلیل آن هم جایگاه والای این مسئله در منابع دینی، یعنی کتاب و سنت است.
وی با استناد به آیه 45 سوره زخرف خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: از رسولانى که پیش از تو فرستادیم بپرس: آیا غیر از خداوند رحمان معبودانى براى پرستش قرار دادیم؟! آری، خدا به شما چنین وعده داد تا حق را ثابت کند و باطل را از میان بردارد، هر چند مجرمان از آن ناخشنود باشند.
بهروز، پرسش را به معنای خواستن دانست و ادامه داد: پرسش به معنای طلب و خواستن است که گاهی برای استفهام و اخبار چیزی و گاهی به معنای درخواست چیزی است.
این استاد دانشگاه یادآور شد: هر کسی با هر هدف و انگیزه ای که پرسشی را طرح می کند باید آداب و فرهنگ پرسش گری را بشناسد و بدان عمل کند.
وی با اشاره به فرموده امام محمدباقر(ع) افزود: امام محمدباقر(ع) می فرمایند: بدانید که کلید دانش، رسیدن به عرصه‌های جدید سئوال است.
بهروز، ضمن بازگو نمودن پایه بیشتر روایات در همه حوزه‌ها تاکید کرد: بیشتر روایات در همه حوزه‌های اعتقادی، فقهی و تاریخی بر پایه پرسش و پرسشگری بوده است. از این رو باید به مسئله پرسش و پاسخگویی به عنوان فرهنگ اصیل اسلامی و شیعی و توجه و اهتمام جدی شود و در تقویت روحیه در نسل جوان و در میان دانش آموزان به عنوان نسل حاكم جامعه آینده كوشید.

انتهای پیام

captcha