فیلم‌سازان کودک و نوجوان به نیازهای آنان توجه ندارند
کد خبر: 3744468
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱

فیلم‌سازان کودک و نوجوان به نیازهای آنان توجه ندارند

گروه فرهنگی- رئیس انجمن سینمای جوان اصفهان گفت: سینمای ایران جایگاه خاصی در زمینه فیلمسازی برای کودک و نوجوان ندارد؛ فیلم‌سازان کودک و نوجوان نیز توجه جدی به نیازها و علایق ندارند.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیازمند ثبات مدیریتی، زمانی و مکانی است

سید محمد طباطبایی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره ویژگی‌ها و خصوصیات فیلم‌های کودک و نوجوان اظهار کرد: این فیلم‌ها باید مطابق سلیقه کودکان و نوجوانان باشد، ولی امروزه فیلم‌هایی می‌بینیم که به نام سینمای کودک و نوجوان تولید می‌شود و کودک و نوجوان تنها در آن بازی می‌کنند و عملا فیلم درباره آنها، نه برای آنها است.
وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد فیلم‌هایی که سینمای ایران برای کودک و نوجوان تولید می‌کند، بسیار کم و نیازمند حمایت جدی از طرف نهادهای فعال در حوزه کودک و نوجوان است تا فیلم‌هایی که برای آنها ساخته می‌شود، تقویت شود.
رئیس انجمن سینمای جوان اصفهان افزود: کودکان فیلم‌هایی که تلفیقی از رئال، انیمیشن و تخیل باشد، یا فیلم‌هایی که به هر نحوی شادی را به آنها تزریق کند، بسیار دوست دارند و با شخصیت‌های عروسکی یا تلویزیونی مانند عمو پورنگ و فیتیله‌ها ارتباط خوبی برقرار می‌کنند.

توجه به علایق کودکان و نوجوانان؛ شرط تحول و بهبود در سینمای کودک و نوجوان

طباطبایی با بیان اینکه شخصیتی مثل عمو پورنگ سریال تلویزیونی تولید می‌کند که در شبکه خانگی توزیع شده و فروش بسیار بالایی دارد، خاطرنشان کرد: کودکان دوست دارند شخصیت‌هایی را ببینند که سال‌ها با آنها زندگی کرده و برایشان خاطره‌ساز شده‌اند، پس اگر سینمای کودک و نوجوان خواستار تحول و بهبود است، باید بر علایق این گروه سنی تمرکز کرده و براساس آن فیلم بسازد تا آینده بهتری را شکل دهد.
وی بیان کرد: در مقطعی فیلم‌هایی توسط شهرداری اصفهان تولید شد و توزیع آنها را انجمن سینمای جوان بر عهده داشت. یک تحقیق کارشناسی و دانشگاهی درباره این فیلم‌ها انجام شد و اساتید دانشگاه فیلم‌ها را برای رده‌های سنی متفاوت در مقاطع دبستان و راهنمایی نمایش داده و بازخوردها را ثبت کردند. نتیجه جالب توجه این بود که بچه‌ها، مخصوصا پسران در سنین نوجوانی، فیلم‌های حوزه دفاع مقدس و جنگ را دوست داشتند و کودکان دبستانی به فیلم‌هایی علاقه نشان دادند که بر اساس شخصیت‌های انیمیشنی و کارتونی ساخته شده و تخیلی بودند. در واقع نوجوانان ژانری را می‌پسندند که قصه‌ای روان داشته باشد.

فیلم‌سازان توجه جدی به نیازهای کودکان و نوجوانان ندارند

رئیس انجمن سینمای جوان اصفهان در خصوص جایگاه فیلم کودک و نوجوان در سینمای ایران تصریح کرد: سینمای ایران جایگاه خاصی در زمینه فیلمسازی برای کودک و نوجوان ندارد و از فیلم‌هایی که هر سال در جشنواره فیلم کودک و نوجوان به نمایش درآمده و به بخش مسابقه راه پیدا می‌کنند، نهایتا دو یا سه فیلم به اکران عمومی رسیده و باقی فیلم‌ها بلاتکلیف باقی می‌ماند، چون فیلم‌سازان کودک و نوجوان توجه جدی به نیازهای آنها ندارند و صرفا پولی را به صورت سفارشی از دولت گرفته و فیلمی تولید می‌کنند که چندان مورد علاقه کودک و نوجوان ایرانی نیست.
وی اضافه کرد: تعداد سالن‌های سینما محدود است و فیلم‌های بزرگان سینمای ایران نیز نیازمند پخش شدن هستند و به همین دلیل برای فیلم‌های کودک و نوجوان جای کمتری وجود دارد، گیشه فیلم کودک و نوجوان نیز در طول سال معمولا بسیار محدود بوده که باعث تاسف است، چرا که بخشی از جامعه ما را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند و از طرفی کودکان سینما رفتن را بسیار دوست دارند، ولی فیلم‌های این حوزه یا بی‌کیفیت هستند، یا به صورت محدود اکران می‌شوند.
طباطبایی ابراز امیدواری کرد که مسئولین امر و سیاستگذاران سازمان سینمایی توجه جدی به این مسئله داشته باشند تا در سال‌های آینده سینمای کودک و نوجوان را پررونق‌تر ببینیم، هرچند در سال‌های اخیر نیز روند رو به رشدی داشتیم، به گونه‌ای که انیمیشن‌های سینمایی بلندی مانند فیلشاه و شاهزاده روم به اکران رسید و فروش خوبی نیز داشتند.
وی اظهار کرد: بهتر است بر اساس درصد جمعیت کودک و نوجوان به درصد جمعیت بزرگسال، سهمی برای اکران فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز قائل شویم. این درست نیست که تنها در زمان برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان، آن هم تنها در یک شهر، آنها را به سینما دعوت کرده و بعد رهایشان کنیم.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیازمند ثبات در مدیریت، زمان و مکان برگزاری است

رئیس انجمن سینمای جوان اصفهان در پاسخ به این سوال که جشنواره فیلم کودک و نوجوان تا چه اندازه در دستیابی به اهدافش موفق بوده است، گفت: این جشنواره می‌تواند برکات خوبی برای سینمای کودک و نوجوان و شهر اصفهان داشته باشد، به این شرط که ادامه پیدا کند، مشکل اساسی ما این است که جشنواره فیلم کودک و نوجوان تقریبا هر سال تغییر جهت داده و با تغییر دولت و مدیریت، روند جشنواره، زمان و مکان برگزاری آن عوض می‌شود.
وی ادامه داد: من به یاد دارم که در سنین نوجوانی زمانی که جشنواره به اصفهان می‌آمد، ولوله بزرگی در بچه‌ها اتفاق می‌افتاد، ولی در این چند سال، با وجود روند بهبود، باز هم جشنواره به نوعی جریان‌سازی نیاز دارد که می‌تواند از اصفهان شروع شده و کل کشور یا حتی در سراسر دنیا سینمای کودک و نوجوان را تحت تاثیر قرار دهد. این اتفاق زمانی محقق می‌شود که جشنواره در مدیریت و زمان و مکان برگزاری به ثبات برسد.
طباطبایی تصریح کرد: ما نیز به سهم خودمان می‌توانیم جریان‌ساز شویم، به این شرط که در جشنواره ثبات به وجود بیاید. این جشنواره تا به حال نتوانسته است مانند فیلم کوتاه تهران و جشنواره فیلم فجر جریان‌ساز باشد، چرا که در این دو جشنواره از نظر زمانی، مکانی و مدیریتی ثبات وجود داشته و بیش از سی سال است که در حال برگزاری هستند، جریان‌سازی بزرگی انجام داده و فیلم‌های موفق بسیاری را به سینما معرفی کرده‌اند.
انتهای پیام

captcha