چارک؛ میزبان جشنواره قرآنی روستائیان
کد خبر: 3766233
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷

چارک؛ میزبان جشنواره قرآنی روستائیان

کانون خبرنگاران نبأ ــ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر با اینکه بیش از 90 درصد جمعیت روستای چارک شهرستان دشتی قرآنی و از سادات ارجمند هستند، اعلام کرد: روستای چارک امسال میزبان جشنواره قرآنی روستائیان در هفته قرآن و عترت استان بوشهر خواهد بود.

ض

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ ؛ مجید خورشیدی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر، عصر دیروز ، ۳۰ آبان در نشست صمیمی با کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در محل سالن کنفرانس این اداره حضور یافت و از پوستر هفته قرآن و عترت استان بوشهر رونمایی کرد.

حمیده ماحوزی، دبیر شورای فرهنگ عمومی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در ابتدای این نشست به تشریح فعالیت‌های مردم پایه و تشکل محور ادارات شهرستان‌ها پرداخت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در ادامه با ابراز اینکه تبليغ دين و نشر آموزه‌های اسلامی و قرآنی از ضروری ترين امور فرهنگی است، عنوان کرد: فرهنگ اسلامی مكمل فرهنگ عمومی است و فرهنگ قرآنی و عترتی غنی ترين فرهنگ دینی کشورمان است.

اکبر بردستانی، معاون اداری و مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز در این آئین با اعلام اینکه 126 نفر نیروی شرکتی و رسمی در تمامی ادارات شهرستان‌ها مشغول به خدمت‌رسانی رسالتی و سازمانی خود هستند، گفت: 40 میلیارد و 700 میلیون ریال بودجه این اداره کل است که بخش اعظم این بودجه صرف پرداخت حقوق کارکنان و دیگر موارد هزینه‌های جاری و برنامه فرهنگی می‌شود.

تکمیل پروژه‌های هنری و فرهنگی با بودجه عمرانی 50 میلیارد ریالی

وی با بیان اینکه 50 میلیارد و 400 میلیون ریال بودجه عمرانی ارشاد بوشهر جهت ساخت و تکمیل پروژه‌های هنری و فرهنگی مجتمعها است، افزود: بخشی از بودجه عمرانی جهت تعمیر و تجهیز پروژه‌ها صرف می‌شود و در این رابطه هزینه خریداری تجهیزات داخل پلاتوها نزدیک به 150 میلیون تومان نیاز دارد.

آنیتا مظفری، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز در این مراسم با بیان اینکه بهترین برنامه‌ریزی بدون وجود منابع و امکانات محقق نخواهد شد، اظهار کرد: بنابراین لازم است امکانات و منابع لازم زیرساختی، پشتیبانی و حمایتی تامین شود تا توسعه فرهنگی تحقق یابد.

پایش شاخص های فرهنگی؛ نیازمند بودجه و تشکیل اتاق فکر

این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: شاخص های فرهنگی دائما باید مورد ارزیابی و پایش قرار گیرد و همین مولفه زیرساختی نیازمند تشکیل اتاق فکر کارشناسان خبره و بودجه جهت پیشبرد کار است.

فعالیت 8 نمایندگی خبرگزاری رسمی در حوزه اطلاع‌رسانی بوشهر

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر از فعالیت 8 نمایندگی خبرگزاری رسمی در این استان خبر داد و اعلام کرد: 35 پایگاه خبری و 75 نمایندگی نشریات سراسری در حوزه اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار استان بوشهر فعالیت می‌کنند.

ثبت بیش از 10 هزار شناسه فرهنگی در سامانه ارشاد بوشهر

مظفری انجام طرحهای پژوهشی، چاپ فصلنامه فرهنگ بوشهر، فعالیت در حوزه‌های پیشگیری از آسيب‌های اجتماعی، اشتغال، اقتصاد مقاومتی، ایثار، شهادت و دفاع مقدس را بخشی از برنامه‌های معاونت فرهنگی ارشاد در سطح شهرها و مناطق روستایی دانست و گفت: تعداد بیش از 5 هزار هنرمند و بیش از 400 مولف، مترجم و نویسنده، 50 ناشر، 10 انجمن فرهنگی هنری، 122 موسسه فرهنگی و هنری تک منظوره و چند منظوره، 13 مجتمع فرهنگی و هنری، 1 هنرستان هنرهای زیبا، 10 سینما با ظرفیت 3 هزار و 504 نفر، 17 مرکز مهارت های آموزشی، 18 شرکت و آموزشگاه فیلم سازی، 19 آموزشگاه آزاد موسیقی، 55 آموزشگاه آزاد تجسمی و 180 کانون آگهی و تبلیغات در سامانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ثبت شده و فعالیت مستمر دارند.

برگزاری 15 نشست تخصصی دانشجو محور

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر اضافه کرد: اجرای عمومی 432 تئاتر، برگزاری 48 کارگاه آموزشی نمایش، تولید 165 نمایش، برپایی کارگاه آموزشی و نمایشگاه عرضه مد و لباس ایرانی اسلامی، اجرای 400 برنامه موسیقی صحنه‌ای، اجرای 40 کارگاه موسیقی، برگزاری 15 نشست تخصصی صاحبان قلم و نخبگان رسانه و جوانان فعال اجتماعی به عنوان بخشی دیگر از فعالیت‌های مشارکتی، تشکیلاتی و دانشجو محور این معاونت فرهنگی است.

علیرضا پولاد، سرپرست دبیرخانه هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان بوشهر با بیان اینکه ظرفیت مساجد بهترین فضا برای گسترش فرهنگ دینی و قرآنی برای نوجوانان و جوانان و سایر اقشار جامعه است، گفت: کانون‌های فرهنگی و هنری به عنوان شناسنامه فعالیتی مساجد هستند و تا کنون اطلاعات بیش از ۲۶۲ کانون و اعضاء کانون‌ها در سامانه بچه‌های مسجد ثبت شده است.

فعالیت 20 خانه نور کانونی در استان بوشهر

سرپرست دبیرخانه هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان بوشهر با اعلام اینکه 7 کانون مصلایی در شهرستان‌ها فعال هستند، افزود: 20 کانون فرهنگی و هنری به عنوان خانه نور و اجرای برنامه قرآنی در سطح شهرها و روستاها فعالیت منسجم دارند.

تشکیل گروههای سایبری اینستا مقاومت

وی به روند فعالیت مجتمع های دیجیتال کانونی اشاره کرد و گفت: در این مجتمع ها در کنار تولید محتوای چند رسانه ای و آموزش برنامه‌های فرهنگی، خدماتی نظیر بازی سرا، اینترنت، تشکیل گروه های سایبری اینستا مقاومت به جوانان و نوجوانان ارایه می‌شود و این مجتمع ها با هدف تولید آثار فرهنگی ایرانی اسلامی در عرصه دیجیتال و فضای مجازی در سطح شهرها و روستاها ایران راه‌اندازی شده است.

ایجاد شبکه‌سازی شعبات قرآنی در مساجد

عبدالرضا عالی پور، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه 42 موسسه قرآن و عترت با مجوز این اداره کل در سطح استان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: شبکه سازی شعبه قرآنی در مساجد محلات و آستان مقدس امامزادگان و مدارس یکی از راهبردها و برنامه‌های موسسات قرآنی بوشهر است.

شرکت 602 اثر در جشنواره ملی فیلم آیات

وی در ادامه به شیوه‌نامه چگونگی برگزاری برنامه جشنواره ملی فیلم آیات و هفته قرآن و عترت پرداخت و گفت: 542 نفر آثار خود را به دبیرخانه روز قرآنی بوشهر در بخش‌های فیلم، عکس، خوشنویسی، پایان نامه، آوازها و نواها ارسال کردند و همچنین 260 اثر در نخستین جشنواره ملی فیلم آیات و 342 اثر در دومین جشنواره ملی فیلم آیات ارسال شد.

اقدامات عالی بوشهر در حوزه فعالیت‌های قرآنی

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ادامه داد: بوشهر یکی از استان های پیشتاز و فعال در امور قرآن است که سند چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی در راستای اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی توسط آیت‌الله صفایی بوشهری و نامگذاری 16 اسفند سالروز ارتحال علامه میرزا معتقد اهرمی، صاحب قرآن رمزدار موسوم به روز قرآنی بوشهر از نخستین اقدامات ملی این استان در حوزه فعالیت‌های قرآنی کشور بوده است.

چارک؛ میزبان جشنواره روستائیان قرآنی

عالی پور با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد جمعیت روستای چارک شهرستان دشتی قرآنی و از سادات ارجمند هستند، اعلام کرد: روستای قرآنی چارک امسال میزبان جشنواره روستائیان قرآنی در هفته قرآن و عترت استان بوشهر خواهد بود.

وزارت ارشاد، پاسدار فرهنگ متعالی

مجید خورشیدی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر نیز در این نشست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر را اداره شفاف و سالم جهت پاسداری از فرهنگ متعالی و فعالیت‌های هنری و قرآنی دانست و قدردانی کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر در ادامه به موقعیت و پیشینه تاریخ و تمدن کهن سرزمین ایران اشاره کرد و افزود: فرهنگ اسلامی کامل ترين فرهنگ در جهان است و ایران اسلامی همواره در تمامی قرون، کشور پیشتاز در عرصه صدور فرهنگهای ناب و آموزش سایر صنعتهای کشاورزی و اکتشاف معادن خدادادی به سایر نقاط جهان بوده است.

بزرگترین میراث؛ مفاخر علمی و اسلامی ایران

وی با ابراز اینکه فرهنگ و تمدن پیشینان کشور ما بزرگترین میراث در عصر حاضر است، بیان کرد: مردم جهان ایرانیان را به هنر متمدن، پیشینه دینی و دانش مشاهیر و مفاخر علمی و اسلامی این کشور می‌شناسند و مردم معاصر ایران این فرهنگ و تمدن را از پیشینیان و اجداد خود به ارث برده‌اند.

خورشیدی اضافه کرد: داشته‌های تمدنی فرهنگ ایران از مرزهای کشورهای جهان گذر کرده و صادر شده و در سازمانهای بین‌المللی ثبت شده است. 

آوای دشتی؛ از سبک های هنر آئینی

وی سبک آوایی دشتی را یکی از غنی ترین سبک هنر آئینی در سطح جهان برشمرد و بیان کرد: استان بوشهر در صنعت چاپ، تربیت و پرورش عالم دینی، مدیریت دریانوردی و مشاغل دریایی، صنعت کشاورزی، روحیه ولایتمداری و استکبارستیزی، دیانت و قرآنی بودن، ادبیات و دو بیتی سرایی جزو اولین ها در منطقه و جهان بوده و مردم بوشهر اکنون نیز در بسیاری از شاخصه های اجتماعی، علمی، نخبگانی، مدیریتی در رتبه عالی قرار دارند.

رشد برتر سامانه‌های آنلاین وزارت ارشاد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر در پایان اشاره کرد: برخط شدن سرویس ها و سامانه های آنلاین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان از رشد برتر این دستگاه فرهنگی در طول تاریخ چهل ساله انقلاب اسلامی دارد.

خبرنگار: حامد فکوری

عکاس: محمد عبیدی 

captcha