علمای شیعه و سنی مقابل تفاسیر بی‌ضابطه از دین بایستند
کد خبر: 3766749
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

علمای شیعه و سنی مقابل تفاسیر بی‌ضابطه از دین بایستند

گروه حوزه‌های علمیه _ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شیعه انگلیسی و وهابیت سلفی دو مناع اصلی وحدت هستند تاکید کرد: علمای شیعه و سنی باید جلوی تفاسیر بی‌ضابطه از دین را که منجر به پیدایش این گروه‌ها می شود بگیرند.

علمای شیعه و سنی جلوی تفاسیر بی‌ضابطه از دین را بگیرندحجت‌الاسلام والمسلمین علی فتحی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تبریک هفته وحدت گفت: وحدت آموزه و خواسته‌ای قرآنی است که البته و متأسفانه امروز بیشتر قالب شعار به خود گرفته است و بیشتر مجالس و همایش‌ها هم به این سمت گرایش دارند. البته این سخن به منزله آن نیست که این همایش‌ها تاثیری ندارند و نباید از این طرف بام بیفتیم که این برنامه‌ها باید جمع شوند؛ استکبار وقتی می‌خواستند موقعیت اسرائیل را تثبیت و این رژیم جعلی را به دنیا تحمیل کنند ده‌ها سال همایش برگزار کردند و ما نیز باید این فایده‌ها را ببریم.

وی با بیان اینکه باید میان شعار و واقعیت ارتباط بیشتری برقرار کنیم، تصریح کرد:  قرآن بر اعتصام به حبل الهی تأکید فرموده که مسئله‌ای عینی و واقعی در فضای اجتماعی است و براین اساس اگر تنها مسلمین توحید را قبول داشته باشند کافی است با هم متحد شوند. این در حالی است که قرآن و نبوت هم میان ما مشترک است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برای اینکه برای رسیدن به وحدت بیشتر باید اقدامات عملی از سوی هر دو طرف برداشته شود، بیان کرد: از عربستان انتظار نداریم ولی حتی برخی کشورهای اسلامی هم حاضر نیستند آثار شیعه را به کشورهایشان راه دهند، در حالی که در کشور ما پر است از آثار اهل سنت که آن‌ها را بررسی و نقد می‌کنیم.

وحدت؛ دفاع از آرمان‌های مشترک اسلامی

این محقق و پژوهشگر حوزه با بیان اینکه وحدت به معنای دفاع از آرمان‌های مشترک است ادامه داد: برخی تصور می‌کنند وقتی سخن از وحدت می‌شود، یعنی اینکه باید از عقائد و باورهای خودمان دست بکشیم؛ در حالی که این موضوع درست نیست و وحدت دفاع از آرمان‌های مشترک اسلامی است.

وی افزود: در میان فرقه‌های اهل سنت و شیعه اختلافات کم نیست و برخی فرق اهل سنت بیشترین اختلاف با یکدیگر را دارند ولی ضرب‌المثلی عربی هست که ما و برادران در برابر پسرعمو متحدیم و ما، برادران و پسرعمو در برابر دشمن مشترک هستیم؛ امروز جوامع اسلامی در برابر رژیم ظالمی چون اسرائیل قرار دارند که نه شیعه و نه سنی و نه حتی وهابی و شیعه انگلیسی را مجال نخواهد داد.

2 مانع اصلی وحدت

فتحی با تأکید بر اینکه باید به برخی از خواسته‌های اهل سنت هم میدان بیشتری داده شود تا وحدت جنبه عملیاتی‌تر بگیرد، اظهار کرد: به نظر بنده شیعه انگلیسی و سلفیت وهابی دو عامل اصلی و مانع اصلی وحدت هستند؛ شیعه انگلیسی به مقدسات اهل سنت توهین می‌کنند، در حالی که اگر شیعه امام علی(ع) هستند باید ببینند امام 25 سال با خلفا چه رفتاری داشت. امام با وجود اینکه آنان را برای خلافت مسلمین قبول نداشت اما پشت سرشان نماز خواند و به آنان توهین نکرد و همکاری نیز داشت.

وی افزود: وهابیت سلفی هم از سوی دیگر اسلام را جریحه‌دار کرده است و این تفکر ولو از لحاظ فیزیکی از عراق و سوریه بیرون بروند ولی تفکری ریشه‌دار است؛ این جریانات بهترین سرمایه برای آمریکا و اسرائیل هستند تا توسط شمشیر اسلام مسلمین را به سلاخی ببرند لذا ضربه‌ای که از این‌ها خورده‌ایم چیز کوچکی نیست. متأسفانه با وجود اینکه علمای اهل سنت این‌ها را قبول ندارند اما برای محکومیت آنان عملاً هم وارد میدان نشدند که البته شاید ریشه در مسائل امنیتی داشته باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: شیخ رمضان بوطی از اندیشمندان و عالمان اهل سنت بود که در سوریه به محکومیت وهابیت پرداخت و او را شهید کردند؛ ایشان دو کتاب در این باره نوشته‌اند که یکی از آن‌ها «هذه مشکلاتنا» است؛ ایشان در این اثر آورده که دینی که در زمان رسول‌الله(ص) عامل وحدت بود امروز به خاطر رفتار سلفی‌های افراطی عامل اختلاف شده است.

اقدام عملی علمای اسلامی لازم است

وی با بیان اینکه در دو دوره تاریخی از دید شیخ بوطی ضربات جدی به وحدت مسلمین وارد شد تصریح کرد: نخست در قرن سوم و ورود فلسفه یونان به سرزمین‌های اسلامی بود که سبب شد تا معتزله و فرقه‌های فکری مقابل آن‌ها شکل بگیرد و حتی خود معتزله به 20 گروه تبدیل شدند؛ البته از نقاط قابل عبرت در این دوره این است که با وجود این همه تشتت فکری و اختلاف میزان درگیری فرقه‌ای به پائین‌تر حد خود بود.

فتحی ادامه داد: دوره دیگر دوره اخیر است که هجوم شکننده‌ای بر پیکره جوامع اسلامی از سوی گروه‌های وهابی وارد شد؛ این‌ها تفکر تکفیر و مشرک خطاب کردن دیگران را وارد ادبیات اسلامی کردند و با نبرد نظامی به دنبال تثبیت آن بودند؛ این‌ها با شعار پیروی از سلف به میدان آمدند که ما هم تبعیت از اسلاف یعنی رسول الله(ص) و صحابی جلیل‌القدر ایشان را قبول داریم ولی با سوءاستفاده از این عنوان، هر کسی را که با برداشت آن‌ها از دین مخالفت دارد مشرک و مهدورالدم می‌دانند.

وی با تأکید بر اینکه اندیشمندان و علمای اهل سنت باید جلوی چنین تفاسیر بی‌ضابطه و بی‌قاعده از دین را بگیرند، گفت: حاکمان اسلامی نیز تا جایی که می‌توانند باید جلوی افراط‌ها از هر دو سو را کنترل کنند تا به صورت عملی شاهد وحدت باشیم؛ زیرا وقتی کسی مانند «بن باز» خطر ایران را از خطر اسرائیل بیشتر می‌داند در این صورت چه آثار سوئی بر وحدت دارد.

فتحی با اشاره به ارتباطات علمی خود با بوطی تاکید کرد: ایشان عالمی سنی، اندیشمند و روشن‌بین بود و معتقد بود که سلفیه مذهب نیست بلکه یک روش است که امروز وهابیت می‌خواهد آن را به زور به دین تحمیل و آن را مکتب و فرقه مذهبی بنامد؛ همچنین امروز جای کسانی مانند شیخ شلتوت، حسن البناء خالی است تا شاهد وحدت بیشتری میان مسلمین باشیم.

انتهای پیام

captcha