دلیل ربودن امام موسی صدر؛ اعتقاد به مقاومت و وحدت ملی
کد خبر: 3767551
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸

دلیل ربودن امام موسی صدر؛ اعتقاد به مقاومت و وحدت ملی

گروه بین‌الملل ــ مسئول روابط عربی حزب‌الله لبنان، دلیل ربوده شدن امام موسی صدر را اعتقاد وی به مقاومت و وحدت ملی دانست.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه امام موسی صدر؛ شیخ حسن عزالدین، مسئول روابط عربی حزب‌الله لبنان با حضور در اولین قسمت از برنامه تلویزیونی «نقطه رهایی» در شبکه 5 صدا و سیمای ایران، درباره مقاومت و نقش امام موسی صدر گفت: نقش امام موسی صدر با جریان مقاومت در لبنان مرتبط و بسیار نزدیک است. در این باره باید نگاهی به گذشته و امام عبدالحسین شرف‌الدین داشته باشیم. وی در انتخاب امام موسی صدر برای آمدن به لبنان بسیار اثرگذار بود. زمانی که امام موسی صدر به لبنان آمد، چپ‌گرایان در قدرت بودند و شرایط لبنان در آن زمان، بسیار سخت و پیچیده‌ بود. مارونی‌های سیاسی (گروهی قومی ـ مذهبی در سرزمین شام و عمدتاً در لبنان امروزی) حکومت را در دست داشتند و در نتیجه رئیس‌جمهور دارای اختیارات مطلق بود. گروهی از وزیران وی نیز او را یاری می‌کردند.

وی بیان کرد: شیعیان طی آن دوران در تمام ابعاد و زمینه‌ها به حاشیه رانده شده بودند و هیچ نقش مدیریتی، اجتماعی، آموزشی و توسعه‌ای نداشتند. امام موسی صدر، دو اصل داشت؛ اصل اول، رشد و توسعه، از بین بردن ظلم و گسترش عدالت بود. وی نه فقط به شیعیان، بلکه به همه قومیت‌هایی که در لبنان زندگی می‌کردند، نظیر سنی‌ها، مسیحی‌ها و ... توجه داشت. هر کسی که در فقر زندگی می‌کرد و خدماتی از سوی دولت دریافت نمی‌کرد، مورد حمایت امام موسی صدر قرار داشت.

عزالدین در ادامه گفت: اصل دوم وی نیز معرفی مفهوم مقاومت بود. امام صدر، گروه‌های مختلف مقاومت را در لبنان ایجاد کرد. اندیشه وی این ‌گونه بود که اعتقاد داشت ایجاد گروه‌های مقاومت می‌تواند لبنان را نجات دهد. به زعم وی، رژیم اسرائیل شرّ مطلق است و تا زمانی که خطر این دشمن وجود داشته باشد، لبنان نمی‌تواند موفق باشد. امام صدر با ایجاد گروه‌های مقاومتی تلاش کرد تا مردم را در برابر اسرائیل حمایت کند.

وی افزود: امام صدر برای برداشتن ظلم و محرومیت تلاش بسیاری کرده و در این مرحله شورای اسلامی شیعه را ایجاد کرد تا بتواند از حقوق شیعیان دفاع کند. علاوه بر این، جنبش اَمل را برای مقاومت در برابر اسرائیل به راه انداخت. در نهایت، امام موسی صدر ربوده شد؛ چرا که اعتقاد داشت وحدت ملی باید در لبنان شکل بگیرد و بین گروه‌های مختلف سیاسی همزیستی وجود داشته باشد.

مسئول روابط عربی حزب الله لبنان گفت: وی به این دلیل که مقاومت را در لبنان ایجاد کرد، به دست مستکبران ربوده شد. در کنار امام موسی صدر، رهبری امام خمینی نقش بسیار مهمی در لبنان داشت. مردم ایران برای یک هدف واحد با همدیگر متحد شدند و آن هم سرگونی شاه بود. این موضوع در لبنان نیز بازتاب داشت. عملکرد حزب‌الله در زمینه‌های فکری و روحی، نتیجه تاثیری است که از اندیشه امام خمینی گرفته است که در انقلاب اسلامی ایران بروز و ظهور یافت و به لبنان منتقل شد. مقابله با رژیم صهیونیستی، بزرگترین دلیل ایجاد حزب‌الله در لبنان بود. اگر رژیم صهیونیستی می‌دانست که با اخراج سازمان آزادسازی فلسطین از لبنان، حزب‌الله به وجود می‌آید، به یقین مانع از چنین کاری می‌شد.

انتهای پیام

captcha